22. července 2011
Rostoucí objem překladu kontejnerizovaného zboží a stále větší lodě zvyšují nároky na výkonnost námořních přístavů. Aby mohly přístavy v sousedním Německu držet s tímto vývojem krok, budou muset během příštích deseti let zdvojnásobit kapacity překladu kontejnerů. Rázným krokem v tomto směru je ambiciózně koncipovaná hlubokovodní přístavní zóna JadeWeserPort v přístavu Wilhelmshaven.
Výstavba hlubokovodního přístavu pro kontejnerový terminál ve Wilhelmshavenu je často označována za „projekt století“. Investice do infrastruktury a vybavení přístavu se odhadují na 950 milionů €. Evropská unie projekt podpořila částkou 50 milionů €.
JadeWeserPort má ideální polohu s vynikajícím spojením s důležitými evropskými hospodářskými a obchodními centry. Jeho plavební dráha má hloubku 18 metrů a přístavní zóna je snadno přístupná (pouze 23 námořních mil). Přístav je vhodný pro překlad tranzitních zásilek i pro zajištění dovozu a vývozu.
Práce na JadeWeserPort byly v březnu roku 2008 zahájeny po velkých průtazích, ale od té doby pokračují víceméně podle harmonogramu. Letos do podzimu by měla být dobudována první tisícovka ze zhruba 1700 metrů nábřeží. Zprovoznění prvního kotviště pro velké lodě se ve Wilhelmshavenu očekává v zimě. Bude moci odbavovat lodě s ponorem až 14,50 metru, délkou 430 metrů a přepravní kapacitou 13 tisíc TEU v jakékoli fázi přílivu.
Na projektu spolupracují vedle spolkové země Dolní Sasko i Brémy, protože kontejnerový terminál Wilhelm Kaisen v Bremerhavenu narazí již ke konci desetiletí na hranici maximální kapacity. Pro realizaci projektu obě země založily developerskou společnost, v níž má Dolní Sasko podíl 50,1 procenta a Brémy (prostřednictvím společnosti bremenports) 49,9 procenta.
(spa)