18. března 2021, čtk
18.3. - Největší světoví výrobci přepravních kontejnerů se snaží uspokojit rostoucí poptávku po kovových boxech, které přepravují po celém světě zhruba 90 procent veškerého zboží. Rozkvět obchodu ve druhé polovině loňského roku zaskočil výrobce kontejnerů, převážně ty z Číny. Od té doby zvyšují výrobu, ale nejsou schopni uspokojit poptávku. Nedostatek kontejnerů je tak základním důvodem růstu sazeb za přepravu nákladů v posledních šesti měsících, píše agentura Bloomberg.
Problém je podobný tomu v automobilovém průmyslu. Výrobci aut začátkem loňského roku snížili objednávky počítačových čipů v očekávání propadu prodeje. Ukázalo se ale, že spotřeba domácnostní je odolná. Nedostatek kontejnerů a přetížení přístavů, které s tím souvisí, se mohou ve druhé polovině letošního roku dál prohloubit, protože zotavení v USA a v Evropě by mělo udržet vysokou poptávku po čínském zboží.
Manažer výzkumu trhu kontejnerů ze společnosti Drewry Shipping Consultants Simon Heaney upozornil, že za normálních podmínek by bylo množství kontejnerů dostatečné pro zvládnutí poptávky. "Problém je v tom, že využití kontejneru se prodloužilo kvůli všem těm zpožděním, což znamená, že jejich uvolnění k použití dalším zákazníkem trvá déle," dodal.
Podle informací největšího výrobce kontejnerů, společnosti China International Marine Containers, nevstoupilo odvětví výroby kontejnerů do roku 2020 v dobré kondici, když výroba i prodej v Číně v roce 2019 klesly. Na trhu byl obrovský přebytek kontejnerů - na konci loňského března byly v čínských přístavech více než tři miliony prázdných kontejnerů o délce 20 stop (asi 6,1 metru) a 1,2 milionu jich bylo ve skladech u výrobců, dodal viceprezident čínského svazu kontejnerového odvětví Li Mu-jüan.
Tento přebytek spolu s očekáváním kolapsu obchodu kvůli šíření covidu-19 po celém světě způsobil propad objednávek u čínských výrobců, kteří se na celosvětových dodávkách kontejnerů podílejí více než 90 procenty. V prvních pěti měsících loňského roku nebyly téměř žádné nové objednávky.
Situace se ale kolem poloviny roku otočila, protože lidé potřebovali počítače a vybavení pro práci z domova. Prudce vzrostl také obchod s rouškami a dalším zbožím souvisejícím s pandemií. Růst vývozu z Číny pak způsobil příliv objednávek na nové kontejnery a v některých případech se cena za standardní kontejner o délce 20 stop více než zdvojnásobila, a to na 3000 USD (téměř 66.000 Kč). Výroba pak loni v září vystoupila na 300 000 kontejnerů v ekvivalentní jednotce 20 stop a v lednu až na 440 000 kontejnerů.
Ani to ale nestačí vzhledem k tomu, že ze zámoří se do Číny nevrací dost použitých kontejnerů, aby mohly být znovu naplněny a odeslány.
(čtk)
Foto: HHL