Přístav Sassnitz rozšiřuje kapacity pro logistiku

Německo

Nový terminál otevřel na konci srpna nejvýchodnější německý hlubokomořský přístav Sassnitz. Přístav tak pokračuje v nastoupené cestě k vytvoření významné logistické křižovatky mezi zeměmi při Baltském moři a jihovýchodní Evropou. Vedle nové haly o rozloze 3000 m2 nabízí nový terminál i dvacet 20 tisíc m2 volné plochy. Zatím – již v roce 2007 by v něm mělo být pro logistické účely připraveno dalších více než 70 tisíc m2. Otevření nové haly a zprovoznění nového mobilního jeřábu LHM 400 o nosnosti 104 tun je jedním ze splněných bodů plánu na posilování logistických služeb přímo v přístavu. Pro jeho realizaci byla na počátku letošního roku zřízena společnost Sea Terminal Sassnitz GmbH, na níž se přístav – Fährhafen Sassnitz GmbH – podílí 10 procenty. Majoritu – 90 procent – v ní vlastní společnost Buss Ports + Logistics Gruppe. V současnosti se v Sassnitz již úspěšně rozvíjí logistické zázemí pro zpracování ryb.

Orientace na jihovýchod Sassnitz dnes nabízí nejkratší námořní spojení mezi Německem a Švédskem, Dánskem/Bornholmem, Finskem, Ruskem a Pobaltím. Po rozšíření Evropské unie jej podle ředitele přístavní správy Harma Sieverse začali zákazníci vyhledávat i pro přepravy z/do ČR, Maďarska, Slovenska a zemí jihovýchodní Evropy. Právě od přeprav v tomto směru si Sassnitz do budoucna mnoho slibuje. Přes přístav však směřují i zásilky – především zemědělské techniky – z USA do Ruska a středoasijských republik. V přístavu s hloubkou 10,5 metru mohou být překládány i těžší nákladní lodě. Loni dosáhl objem překladu v Sassnitz 5,31 milionu tun: z konvenčního zboží to bylo například 19 tisíc tun stavebních materiálů, 135 tisíc tun obilnin či 69 tisíc tun ryb.

Největší železniční areál Přístav vkládá velké naděje do nového silničního spojení na ostrov Rujána (Rügen), které by mělo být v plném provozu do roku 2007, kdy budou dostavěny mosty spojující ostrov s pevninou. Jeho silnou stránkou je však již nyní železniční napojení: přístav disponuje největším železničním areálem v Německu a navíc je jediným německým přístavem s širokorozchodnými kolejemi, takže může zajišťovat i přepravy železničních vozů do Finska a Společenství nezávislých států. Na 340 hektarech železničního nádraží, které přiléhá k přístavu, je celkem 40 kilometrů kolejí s širokým a 70 kilometrů kolejí s běžným evropským rozchodem, přečerpávací zařízení pro překlad tekutého zboží, pět překladových hal o celkové rozloze 32 tisíc m2 a několik jeřábů různé nosnosti. Vlastíkem železničního areálu jsou DB Services Immobilien a DB Netz. Provozují jej DB Services Imobilien, Railion a Stinnes Logistics. (jet)

spinner