22. července 2011
Polský námořní přístav Gdaňsk pokračuje v odbavování obřích kontejnerových lodí. V květnu připlulo do jeho kontejnerového terminálu DCT další velkokapacitní plavidlo – Maersk Elba s kapacitou až 13 tisíc TEU. V přístavu z ní manipulační technika vyložila 1088 TEU, kontejnery v ekvivalentu 2349 TEU naopak na její paluby naložila.
Maersk Elba navigoval do přístavu polský kapitán Wojciech Kucz, který velel posádce třinácti mužů. Jedna z nejdelších kontejnerových lodí na světě je stejně jako ostatní nejmodernější plavidla vybavena automatizovaným systémem, díky němuž stačí k obsluze jen málo početná posádka.
Najíždění gigantické lodě s trupem o délce 366 metrů a šířce 48 metrů a výtlaku více než 142 tisíc dwt do přístavu přilákalo početné skupiny pozorovatelů.
Rekord vydržel jen 14 dní
Primát si Maersk Elba udržela jen čtrnáct dnů, 25. května dorazila k odbavení v DCT Gdaňsk Maersk Eleanora s kapacitou 15 500 TEU, jejíž trup je o 32 metrů delší a o osm metrů širší.
Gdaňsk posiluje své postavení mezi námořními přístavy na Baltu, kde je nejvýchodnějším přístavem, který najíždějí kontejnerové lodě rejdařství Maersk. Jeho význam zvýšila i skutečnost, že Maersk vynechává Hamburk, což Gdaňsku umožňuje získat i zakázky směrované dříve přes německého konkurenta.
Gdaňsk patří mezi největší přispěvatele k tvorbě hrubého domácího produktu Polska. V loňském odbavil rekordní objem zboží – více než 27 milionů tun. Za zhruba čtyři měsíce letošního roku se přístavu přeložilo 10,5 milionu tun, z toho 5,5 milionu tun tekutých paliv.
n