7. května 2009
Podle březnového oznámení singapurského námořního a přístavního úřadu MPA (Maritime and Port Authority of Singapore) loni objem překladu v Singapuru dosáhl 29,0 milionu TEU a meziročně se tak zvýšil o 7,3 procenta. Ač by na to před několika měsíci vsadil jen málokdo, definitivní výsledky loňského roku potvrdily, že se vlajkové lodi přístavní skupiny PSA
International podařilo ještě jednou těsně obhájit první místo na žebříčku největších kontejnerových přístavů světa.
Provozovateli konkurenčního čínského přístavu Šanghaj – Shanghai International Port (Group) Co (SIPG) – se totiž v důsledku krize nepodařilo naplnit plán na dosažení hranice třiceti milionů ekvivalentů dvacetistopého kontejneru. S meziročním nárůstem o 7,1 procenta se objem překladu v hlavním čínském přístavu dostal „jen“ na úroveň 28,01 milionu TEU.
Čínská „supernova“ Šanghaj se přitom na vedoucí pozici Singapuru v posledních několika letech s meziročním nárůstem objemu překladu kontejnerů přes dvacet procent velmi rychle dotahuje. Už dříve jej předstihla v kategorii nejvytíženějšího námořního přístavu světa ve všech segmentech.
K větší radosti má ovšem i tak rozhodně důvod provozovatel šanghajského přístavu. I když se v posledním čtvrtletí jeho čistý zisk snížil meziročně o 17,0 procenta, za celý rok dokázal zvýšit zisk o 27 procent. K výsledku částečně přispěly blíže nespecifikované operace s pozemky. Ani plánované výkony přístavu
ve všech segmentech v hmotnostním vyjádření nezůstaly s 369 miliony tun příliš za plánovanými 385 miliony. Letos již ovšem vedení SIGP očekává nejobtížnější rok v novodobé historii, a to nejen pro přístav, ale pro celý obor námořní dopravy.
Více kontejnerů, ale o polovinu nižší zisk
Singapurský operátor PSA International naopak za loňský rok vykázal snížení čistého zisku o 46 procent na 1,04 miliardy singapurských dolarů (asi 690 milionů USD). Za poklesem podle přístavní správy stála nižší provozní marže, vyšší náklady, horší podmínky pro podnikání a nižší výnos z programu divestic.
„Silný nárůst až do července byl náhle smazán poklesem poptávky na hlavních obchodních trasách námořní dopravy v posledním čtvrtletí roku,“ uvedl provozovatel přístavu v březnovém prohlášení pro tisk.
„Vidím před námi extrémně obtížný a stále více problematický rok 2009, kdy ještě více ekonomik padne za oběť zhroucení finančního systému a světový obchod se zpomalí až na hranici nehybnosti,“ řekl ředitel PSA International Eddie Teh.
Zatím otevřené zůstává, jak se současný vývoj podepíše na investičním programu přístavu. Před vypuknutím krize přístav plánoval řadu investičních projektů, jejichž výsledkem mělo být zvýšení překladových a skladovacích kapacit ze současných asi 35 milionů až o 40 procent. Například terminál Pasir Panjang měl získat šestnáct nových kotvišť a dosáhnout roční kapacity až 14 milionů TEU.
Dokončení projektu v hodnotě 1,4 miliardy USD bylo původně naplánováno na rok 2013.
Třetím v pořadí největších kontejnerových přístavů světa – přístavem v Hongkongu – loni prošlo 24,5 milionu TEU, meziročně o čtyři procenta více. Dva evropské přístavy první desítky loni přeložily 10,8 milionu (Rotterdam) a 9,7 milionu (Hamburk) ekvivalentu dvaceti-stopého kontejneru.
(spa)