19. února 2009
Ani špatné výsledky čtvrtého čtvrtletí nedokázaly loni zastavit růst objemu překladu v nejvýznamnějším nizozemském námořním přístavu na rekordní úroveň 420 milionů tun. Ve srovnání s rokem 2007 se překlad v Rotterdamu zvýšil o 2,7 procenta. Dovoz vzrostl o téměř čtyři procenta na 312 milionů tun, export naopak mírně oslabil o 0,5 procenta na 108 milionů tun.
„Rotterdam má za sebou vynikající rok s rekordním objemem překladu. I když se důrazně začíná hlásit globální krize, přístav je na budoucnost dobře připraven. Do rozvoje přístavního hospodářství investuje do roku 2020 jen správa přístavu čtyři miliardy €, dalších deset miliard € pak podniky působící v přístavní zóně. Již loni v září jsme zahájili výstavbu Maasvlakte II,“ komentoval v lednu letošní vyhlídky předseda představenstva přístavní správy Port of Rotterdam Authority Hans Smits.
Rotterdam je jedním z nejdůležitějších center globálního obchodu a podle Hanse Smitse je proto logické, že jej ztráta tempa světové ekonomiky zasáhne. Přístav se připravuje na pokles objemu překladu. „Úspěchem bude překročení hranice sto milionů tun za čtvrtletí, tedy přes 400 milionů tun za rok,“ řekl Hans Smits.
Segment suchého hromadného zboží loni vykázal nárůst o čtyři procenta na 94 milionů tun. Objem přeloženého uhlí zůstal na 28 milionech tun. Až do září přitom překlad rostl šestiprocentním tempem, ale od října začala poptávka po energiích stagnovat. Export ovlivnila nízká hladina Rýna. V přístavu se kvůli horším plavebním podmínkám začalo hromadit zboží dovážené ze zámoří. Na letošní rok počítá přístavní správa s odbavením nejvýše 29 milionů tun uhlí.
Překlad rud a šrotu loni vzrostl o devět procent na 43,5 milionu tun, u zemědělských produktů přístav zaznamenal meziroční nárůst o 7,5 procenta na deset milionů tun. Horší úroda v zemích Evropské unie si vynutila dovoz řady komodit.
Celkový objem překladu tekutého hromadného zboží dosáhl 194 milionů tun, což představovalo nárůst o 3,5 procenta. Dovoz ropy stoupl o více než tři procenta na sto milionů tun – nejvíce v prvních pěti měsících roku, pak začaly objemy postupně klesat. Letos by podle optimistických odhadů mohlo být v Rotterdamu přeloženo kolem 95 milionů tun ropy.
V segmentu kusového zboží klidný rok
V segmentu kusového zboží má za sebou Rotterdam „poklidný“ rok s jednoprocentním růstem na 133 mi-lionů tun. S ohledem na okolnosti je u kontejnerizovaného zboží úspěchem nárůst o 2,5 procenta na 108 milionů tun. Vyjádřeno v počtech (TEU) činil růst několik desetin procenta a dosáhl 10 830 000 jednotek.
Vnitroevropský kontejnerový provoz se dostal pod silný tlak po oslabení tempa růstu ekonomik Velké Británie, Islandu a Irska. Určitou kompenzací byl zvýšený feederový provoz. Světový kontejnerový provoz zasáhla krize zejména na spojích Asie – Evropa a rejdaři byli nuceni k radikálnímu omezování kapacit, aby zabránili provozním ztrátám.
V silném růstu (+9 procent) naopak pokračoval provoz mezi Evropou a Severní i Jižní Amerikou. Ro/Ro provoz poklesl pouze o jedno procento na 17 milionů tun. Letos však čeká další snížení, očekává se propad až o pět procent. n