Kontejnerová doprava

Rejdaři čelí ztrátám, pouze Maersk a Safmarine zvyšují zisk

Rejdaři čelí ztrátám, pouze Maersk a Safmarine zvyšují zisk

Výkonové ukazatele v kontejnerové námořní dopravě se rychle mění: nejsou to ani tři měsíce, co například německé rejdařství Hapag-Lloyd oznámilo „rekordní výsledek za rok 2010“. Ale už v prvním čtvrtletí současného obchodního roku utrpělo ztrátu – a velmi podobně je na tom i většina jeho konkurentů. Jedinou výjimku představuje rejdařský gigant Maersk.

Do červených čísel se znovu propadlo chilské rejdařství CSAV, jehož flotila v prvních třech měsících roku „najezdila“ ztrátu kolem 186 milionů USD, tedy přibližně 21 USD na každý přepravený 20‘ kontejner. Počet přepravených kontejnerů se sice meziročně zvýšil o 52 procent na 877 tisíc TEU, ale obrat CSAV vzrostl pouze o 32 procent na 1,52 miliardy USD. Možný je jediný výklad: rejdařství ve snaze získat nové zakázky přikročilo k „sebevražedné misi“ a přistoupilo i na neprofitní kontrakty.

Nutné „pročišťování portfolia“

Německé rejdařství Hapag-Lloyd už, zdá se, zvládlo pád přibrzdit. „Za daných okolností je výsledek hospodaření za první čtvrtletí ještě docela uspokojivý,“ komentoval to předseda představenstva rejdařství Michael Behrendt. Koncernu však nezbývá než se intenzivně věnovat „pročišťování“ portfolia kontraktů a soustřeďovat se pouze na ziskové dopravy i za cenu ztráty určitého objemu zakázek.

Výkony rejdařství v prvních třech měsících roku vzrostly pouze o dvě procenta na 1,2 milionu TEU. Jeho vedení zřejmě učinilo podobnou chybu jako Chilané a přistoupilo na ztrátové přepravy. Jeho ztráta za první čtvrtletí dosáhla 22,1 milionu € (18 €/TEU), přitom na vrcholu konjunkturní vlny ve třetím čtvrtletí loňského roku rejdařství vytvořilo zisk 217,7 milionu €. Propad vysvětluje vedení Hapag-Lloyd pouka-zem na výrazné snížení tarifů (meziročně o 6,5 procenta / 109 € na průměrnou hodnotu 1563 € za TEU).

V obdobné situaci je i singapurské rejdařství APL, které během prvních tří měsíců roku utrpělo ztrátu kolem osmi milionů USD (5,2 USD za TEU). Jeho tržby přitom vzrostly o 15 procent na 2,1 miliardy USD.

Vybočuje jen Maersk

Nesrovnatelně lépe je na tom naopak dánská skupina A. P. Moller – Maersk. Její kontejnerová rejdařství Maersk Line a Safmarine společně vytvořila zisk kolem 438 milionů USD, protože dokázala udržet přepravní tarify na vyšší úrovni než konkurence. S průměrnou sazbou 1454 USD/TEU zaznamenala dokonce ve srovnání s prvním čtvrtletím loňského roku mírný, dvouprocentní nárůst. Objem přepravy vzrostl o pět procent, ale obrat se zvýšil o pozoruhodných 11 procent na 6,42 miliardy USD.

n

spinner