22. července 2011
Slovinská vláda v polovině června schválila národní plán územního rozvoje přístavu Koper. Podle představenstva přístavní správy je plán klíčovým dokumentem pro další rozvoj přístavu a posilování jeho konkurenceschopnosti. Přístav na přípravu znaleckých posudků vynaložil kolem tří milionů € a na schválení definitivní podoby nového územního plánu čekal od roku 2006.
Schválení národního plánu navazuje na vytyčení nových hlavních transevropských dopravních os. Koper má vynikající příležitost využít své polohy pro vytvoření nejkratšího, nejlevnějšího a nejekologičtějšího spojení mezi zeměmi střední Evropy a Blízkým a Dálným východem, komentovala pozici slovinského přístavu jeho správa. Schválený národní plán územního rozvoje Koperu si klade za cíl vytvoření infrastruktury a dostatečné kapacity pro očekávaný nárůst poptávky. V zájmu posílení konkurence-schopnosti by se měla v budoucnu přístavní zóna v Koperu rozšířit ze současných 280 na 404 hektarů. Odbavovací kapacita by měla vzrůst na 35 milionů tun zboží ročně.
Přístavní správa si dobře uvědomuje, že projekt rozvoje Koperu bude „běh na dlouhou trať“ a že jednotlivé kroky bude muset realizovat postupně. Při plánování investic do infrastruktury hodlá položit důraz především na odbavování profitabilního a ekologicky přijatelného zboží. Významný objem finančních prostředků investuje do vybudování výkonnějšího železničního spojení s vnitrozemím.
Rozvojový plán je kompromisem mezi potřebami přístavu, právním rámcem Slovinska a představami místní komunity. „Prosperita přístavu Koper je pro slovinskou ekonomiku zcela zásadní. Zajištění jeho rozvoje je důležité pro nejbližší region i celou zemi,“ řekl k přijetí nového územního plánu předseda představenstva přístavní správy Gregor Veselko.
n