Evropské přístavy

TRAN připravuje třetí pokus o reformu evropských přístavů

TRAN připravuje třetí pokus o reformu evropských přístavů

Ačkoli se snahy o regulaci evropských námořních přístavů zatím nesetkaly s úspěchem, ve výboru Evropského parlamentu pro dopravu a cestovní ruch (TRAN) opět probíhají diskuse o podobě dalšího možného pokusu o zavedení regulace, který by se měl uskutečnit v příštích letech. Cílem je vytvořit transparentní prostředí, které by všem účastníkům námořní přepravy umožnilo stejný přístup na trh přístavních služeb. Evropský trh námořní dopravy tak podle výboru dostane k současnému pozitivnímu vývoji další impuls.

Snaha výboru přichází v době, kdy námořní doprava prožívá díky ekonomickému oživení úspěšné období. Vyhlídky zůstávají příznivé pro rejdaře, přístavy i speditéry – ti si pochvalují například vyrovnanější situaci v hospodaření s kontejnery. „V současné době mají speditéři až na výjimky většinou k dispozici dostatek prázdných kontejnerů i dostatek lodního prostoru pro lodění,“ uvedl předseda Námořního klubu Svazu spedice a logistiky ČR Ing. Jiří Šťastný. Podle jeho slov zůstává pro speditéry největším problémem časté měnění sazeb a přirážek rejdařů.

„Po ukončení činnosti námořních konferencí se staly sazby a přirážky individuální záležitostí každého rejdaře a jejich názvy i výše jsou nejednotné, což často způsobuje chyby v nabízených kalkulacích a podobně. Speditérům tak vznikají nepříjemné situace v komunikaci se zákazníky a zvyšují se časové nároky na zpracování jednotlivých nabídek,“ pokračoval Ing. Jiří Šťastný. „Postoj Evropské unie nedává v této věci zatím velkou šanci na změnu, zlepšení. Chybí zájem na sjednocení příplatků na úroveň z doby existence námořních konferencí,“ dodal. Liberalizace přístavních služeb problémy s rejdařskými příplatky nevyřeší, evropský přístavní balíček však bude prvním krokem k větší transparentnosti celého oboru námořní dopravy v Evropě.

Efektivnější námořní doprava

Výbor pro dopravu vidí v liberalizaci přístavních služeb příležitost, jak evropskou námořní dopravu učinit efektivnější. V hledáčku se ocitají monopoly v oblasti přístavních služeb, o jejichž odstranění se již dlouhou dobu usiluje. První dva neúspěšné pokusy o liberalizaci proběhly v letech 2003 a 2006, v Evropském parlamentu však pokaždé narazily na nesouhlas a byly odmítnuty.

Nový pokus po téměř deseti letech bude proto opatrnější než předchozí, ale jeho cesta z výboru do zasedání Evropského parlamentu se teprve připravuje a bude zřejmě rovněž obtížná. „O liberalizaci námořních přístavů se jednalo na půdě EU již několikrát. Řada podnikatelských skupin z různých oborů, jichž se činnost námořních přístavů v Evropě nějak dotýká, však proti původním záměrům protestovala,“ vysvětlil Ing. Jiří Šťastný.

Snahy o regulaci v květnu podpořili evropští rejdaři dopisem, ve kterém požadují přijetí komplexního přístavního balíku reforem. Na evropské přístavní legislativě mají pochopitelně značný zájem. Sdružení evropských majitelů lodí ECSA v dopise výboru TRAN klade důraz na to, aby součástí přístavní reformy byl vyvážený přístup na trh přístavních služeb založený na principu otevřenosti a transparentnosti při zachování důrazu na bezpečnost. Ta zůstává v agendě Evropské unie na vysoké úrovni a bude také jedním z hlavních témat nově připravovaného přístavního balíčku.

Další náročné úkoly

Evropské přístavy ovšem v příštích čekají ještě další náročné úkoly. Jedním z nich bude zavedení povinného skenování všech kontejnerů, které se již delší dobu plánuje. „Cílem je minimalizovat přepravu zakázaných, kradených a jiných nákladů. Zatím k tomu však nejsou všude k dispozici dostatečné technické podmínky, a proto se skenuje jen výběr kontejnerů. Jinak by docházelo k velkému zdržení v námořní dopravě,“ řekl Ing. Jiří Šťastný. Na zavedení povinného skenování se tedy dosud čeká. Pro speditéry budoucí povinné skenování všech kontejnerů přinese zvýšení časové náročnosti při komunikaci s klienty, zejména v případech vyřazení kontejneru z přepravy, jeho zadržení a podobně. „Obáváme se, že budou vznikat vícenáklady a dojde k celkovému zpomalení a zdražení přepravy. Na druhé straně by povinné skenování všech kontejnerů mělo pomoci v boji s kriminalitou a terorismem,“ zdůraznil Ing. Jiří Šťastný.

V příštích letech budou podle plánů Bruselu hrát přístavy stále větší roli nejen v dálkové přepravě, ale i při převážení zboží mezi jednotlivými evropskými zeměmi. Posílení námořní dopravy na krátké trasy by mělo ulevit přetížené silniční a železniční infrastruktuře. Přístavní balíček a další opatření mají být cestou k cíli, kterým je dosažení udržitelné přepravy zboží i osob v celé unii.

Pavel Toman

spinner