​ČESMAD Bohemia: Vysoká cena nafty ohrožuje spíše malé nákladní dopravce

​ČESMAD Bohemia: Vysoká cena nafty ohrožuje spíše malé nákladní dopravce

15.9. - Vysoká cena nafty ohrožuje spíše malé nákladní dopravce, kteří mají u zákazníků horší vyjednávací pozici. Velcí dopravci mohou lépe rozložit svá rizika, protože obsluhují větší část logistického řetězce. Uvedlo to Sdružení ČESMAD Bohemia. Ceny paliv postupně rostou od konce letošního května, litr benzinu nyní podle údajů společnosti CCS stojí v průměru 40,05 koruny za litr. Cena nafty stoupla za týden o 70 haléřů na průměrných 38,88 koruny za litr.

Nynější nárůst cen je podle mluvčího ČESMAD Bohemia Martina Felixe významný, a navíc poměrně velmi rychlý. "To je problém i pro dopravce, kteří mají palivové doložky, protože cena zakázky se dorovnává až po určitém období, nejdříve měsíci, a je tak ohroženo jejich cash-flow," řekl Felix. Palivové doložky umožňují dopravcům měnit cenu za účtovanou naftu zákazníkovi, její cena tak ve smlouvě není fixovaná. Felix dodal, že ti, kteří palivové doložky nemají, musí jednat se svými zákazníky o navýšení cen. "Neboť marže v dopravě jsou v nízkých jednotkách procent a dopravci se při takto rychlém a citelném zvýšení cen nafty snadno propadnou do ztráty," uvedl.

Právě ve vyjednávání se zákazníky mají horší pozici malí dopravci a jsou tak zvyšováním cen paliv více ohrožení, řekl Felix. "Často se zákazníky vůbec nejednají a zakázky získávají přes prostředníky. Větší dopravci také často obsluhují větší část logistického řetězce, mají vlastní sklady, servisy a tak dále, a mohou tak lépe rozložit svá rizika," řekl Felix.

Rozdíl v pozici malých a velkých dopravců ve vyjednávání vnímá také společnost 4Trans, která pracuje s nákladními dopravci. Větší dopravci mají podle analytika společnosti Filipa Kociána lepší pozici. "Promítnout zvýšené náklady, včetně ceny nafty, do cen přepravy, však není vždy jednoduché ani proveditelné, o to více právě pro malé a střední podniky," řekl.

V průzkumu 4Trans z minulého roku uvedla třetina klientů společnosti, že byli schopni promítnout zvýšenou cenu nafty do vlastní cenotvorby. "Zbytek dopravních společností tak dlouhodobě prováděly přepravu pod cenou, a tedy s nižší marží," dodal Kocián.

Stát by dopravcům podle Felixe mohl pomoct zlepšením podnikatelského prostředí. Za příklad uvedl usnadnění zaměstnávání zahraničních pracovníků jako řidičů či podporu návrhu na zrušení prázdninových pátečních zákazů jízd. Dodal, že kdyby zůstalo plánované snížení spotřební daně z nafty alespoň do konce roku, bylo by to pro dopravce příznivé. "Obzvlášť proti dravé polské konkurenci, kde je nyní nafta výrazně levnější. V současném stavu státních financí je ale snížení spotřební daně asi neprůchodné," dodal Felix.

Na začátku srpna začalo v Česku platit zvýšení spotřební daně z nafty o 1,50 koruny na litr. Daň se tak vrátila na úroveň 9,95 koruny za litr platnou do loňského června, kdy vláda prosadila její snížení kvůli tehdejším vysokým cenám, aby hlavně ulevila dopravcům.

(čtk)

Ilustrační foto: LAN

spinner