4. dubna 2024, (pav)
4.4. - Společnost Continental nastavuje standardy pro větší udržitelnost při protektorování nákladních pneumatik již od roku 1903. Výrobce prémiových pneumatik používá protektorování k prodloužení životnosti pneumatik již více než 120 let - šetří tak výrobní zdroje a snižuje náklady. Společnost Continental každoročně protektoruje více než jeden milion nákladních a autobusových pneumatik po celém světě. Podle studie Fraunhoferova institutu pro životní prostředí, bezpečnost a energetické technologie (UMSICHT) jsou s výrobou protektorovaných pneumatiky až o 50 % nižší emise CO2 ve srovnání s novými pneumatikami. Množství recyklovaných a obnovitelných materiálů v protektorovaných pneumatikách může činit až 85 procent. Z hlediska trakce, přilnavosti a bezpečnosti se protektorované pneumatiky Continental vyrovnají novým pneumatikám.
"Již více než 120 let jsme průkopníkem v protektorování pneumatik pro nákladní automobily a autobusy," vysvětlil Jorge Almeida, vedoucí oddělení udržitelnosti společnosti Continental Tires. "Naše protektorování pneumatik šetří suroviny a náklady - je to skutečná výhoda pro všechny provozovatele vozových parků i pro životní prostředí."
Přeměna starého na nové: protektorování za tepla a za studena
Pneumatiky se mimo jiné skládají z kostry a běhounu. Zatímco běhoun pneumatiky již dosáhl konce své životnosti, může být její kostra stále zcela neporušená. Na základě informací výrobců a studií o výrobních postupech pneumatik bylo v roce 2022 přibližně 70 % nákladních a autobusových pneumatik považováno za protektorovatelné.
Jak probíhá proces protektorování? Zbývající neopotřebovaná guma běhounu (a v případě teplého protektoru i bočnice) vybrousí a obnoví. Tím se plášť připraví na druhý, případně i třetí život pneumatiky. Společnost Continental používá při protektorování za tepla i za studena nejmodernější postupy, výrobní metody a recyklační technologie. Při protektorování za tepla se plášť obnovuje od patky k patce v procesu vulkanizace a vznikne tak protektor s označením ContiRe. Při protektorování za studena se na vybroušenou kostru aplikuje předem vulkanizovaný pás běhounu a vzniká protektor označený ContiTread. Protektorování za studena se provádí při nižších teplotách a s předem vulkanizovanými běhouny. Obecně lze při protektorování za tepla i za studena znovu použít přibližně 70 % materiálu z původní pneumatiky.
Od zpětného získávání regenerované pryže až po plně integrovaný závod ContiLifeCycle
Počátky protektorování pneumatik společnosti Continental se váží k Hannoveru. V závodě Continental v Hannoveru-Vahrenwaldu bylo možné protektorovat pneumatiky již před více než 120 lety. V roce 1903 zakoupila společnost také tovární budovu v Seelze v hannoverském regionu a zřídila na tomto místě závod na regeneraci, tj. zpracování a recyklaci staré pryže. Již tehdy se zde denně zpracovávalo 9 až 13 tun použité pryže. To odpovídá průměrné hmotnosti přibližně osmi automobilů. Společnost Continental již tehdy pokládala základy recyklace a udržitelného podnikání.
Další významný milníkem v protektorování nákladních pneumatik byl rok 2013, kdy Continental otevřel závod ContiLifeCycle v hannoverské čtvrti Stöcken. Charakteristickým rysem tohoto závodu je kombinace protektorovacího a recyklačního závodu. Díky integrovanému přístupu, který se skládá z protektorování pneumatik nákladních automobilů a autobusů za tepla a systému recyklace pryže vyvinutého speciálně pro závod ContiLifeCycle, společnost již deset let aktivně podporuje udržitelné využívání surovin, vody a energie. Od roku 2013 byla v závodě v Hannoveru-Stöckenu prodloužena životnost přibližně 900 000 nákladních a autobusových pneumatik prostřednictvím protektorování.
Přidaná hodnota pro fleetové zákazníky
Protektorované pneumatiky také přispívají ke koncepci LODC Continental, která je speciálně navržena pro vozové parky. "LODC je zkratka pro Lowest Overall Driving Costs, což je náš komplexní poradenský přístup, jehož cílem je pomoci fleetovým zákazníkům snížit provozní náklady spojené s pneumatikami," vysvětluje Tansu Isik, šéf Region South, Channels Fleet and OE Trailer společnosti Continental Tires EMEA. "S našimi protektory ContiRe a ContiTread mohou vozové parky snížit své náklady na pneumatiky až o 35 %, a to při výrazně nižším dopadu na životní prostředí," vysvětluje Isik.
Rozšiřování oběhového hospodářství
Protektorování je příkladem inteligentních řešení společnosti Continental v oblasti oběhového hospodářství. Protektorování prospívá životnímu prostředí, protože lze výrazně snížit spotřebu cenných zdrojů, jako je ropa, přírodní kaučuk a voda. Protektorování navíc pomáhá šetřit emise CO2, protože v porovnání s výrobou nové pneumatiky vyžaduje až o 70 % méně energie. K nákladové efektivitě přispívá i skutečnost, že velkou část pláště lze znovu použít.
Společnost Continental neúnavně pracuje na rozvoji inovativních technologií a udržitelných produktů a služeb v celém svém hodnotovém řetězci, od získávání udržitelných materiálů až po recyklaci vyřazených pneumatik. Společnost také spoléhá na pyrolýzu použitých pneumatik. Celkovým cílem je nejpozději do roku 2050 získat z použitých pneumatik 60 % materiálů používaných při výrobě pneumatik.
(pav)
Foto: Continental