11. června 2024, lan
11.6. - Společnost DAF Trucks letos slaví 75 let výroby nákladních vozidel. Je to významný milník v řadě úspěchů, které jsou poháněny inovacemi, převratnými technologiemi a chytrým designem. Stejná konstrukce tvoří základ pro nejnovější generaci vozidel DAF, která, stejně jako její předchůdci stanovila nový standard v oblasti efektivity, bezpečnosti a pohodlí řidiče.
Základy společnosti DAF byly položeny v roce 1928. V prvních letech byla společnost v Eindhovenu známá jako „Van Doorneho dílna“. Když Hub a Wim uvedli začátkem 30. let 20. století na trh přívěsy, začaly se vynořovat první obrysy společnosti DAF, jak ji známe dnes. Na rozdíl od jiných vozidel na trhu nebyl podvozek nýtovaný, ale svařovaný, takže byl mnohem lehčí než obvykle – a měl ohromný úspěch. Strojírna změnila své zaměření a krátce nato se stala továrnou Van Doorne’s Aanhangwagenfabriek, se zkráceným názvem DAF.
První nákladní vozidlo
Když prudce vzrostla poptávka po přepravě během obnovy Evropy, začala společnost DAF zrychlovat. Byla vytvořena výrobní linka pro přívěsy a návěsy a vznikly konkrétní plány pro výstavbu továrny na nákladní vozidla. V roce 1949 se představil model A30. Třítunové nákladní vozidlo zaměřené především na domácí trh. Na mřížce bylo sedm charakteristických chromovaných pruhů.
Součást scény
O několik měsíců později sjel první model z výrobních linek továrny a rychle následoval model A50 (pětitunový) a A60 (šestitunový) pro těžkou práci. Dodávkové vozidlo – jednotunová verze A10 – poprvé spatřila světlo světa v roce 1950, a později následovala další variace v podobě modelu pick-up A107. Počet modelů se rychle zvyšoval, včetně vozidel se speciálním podvozkem pro sklápěče a vozidel pro svoz odpadu a řady vojenských vozidel. Během krátké doby se společnost DAF vyvinula ve značku nákladních vozidel, která se stane nezaměnitelnou součástí scény.
V té době všechna vozidla sjížděla z linky jako podvozek s motorem a mřížkou. Stavba kabin byla stále v rukou výrobců nástaveb. To vše se změnilo v roce 1953, kdy společnost DAF začala vyrábět vlastní kabiny. V roce 1955 oslavila továrna výrobu 10 000. podvozku – což byla obzvlášť speciální příležitost díky objednávce 3 600 vozidel pro nizozemskou armádu. Krátce poté začala společnost DAF vyvíjet a vyrábět vlastní (vznětové) motory. Společnost DAF jako první přidala k motoru svých nákladních vozidel turbokompresor, aby dosáhla vyššího výkonu a vyšší účinnosti.
Mezinárodní doprava
V roce 1957 představila společnost DAF model DO, nákladní vozidlo s charakteristickým designem a 10 tunovou zadní nápravou vyvinutou speciálně pro tuto řadu. Díky tomu byl model DO zvlášť vhodný pro těžkou a mezinárodní přepravu, která se postupně stala stále populárnější. Druhá generace modelu DO byla dokonce vybavena základním lůžkem, což byla v té době novinka.
Na začátku 60. let nizozemský výrobce nákladních vozidel všechny znovu překvapil, tentokrát vozidlem DAF 2600, které bylo ještě více zaměřené na mezinárodní přepravu než model DO. Kabina byla revoluční. Její čtvercový tvar maximalizoval obytný prostor a také pohodlí pro řidiče, který byl někdy mimo domov po celé týdny. V kabině bylo místo na lůžko, a dokonce i na patrové lůžko, pokud to bylo nutné. Velká okna poskytovala dostatek světla a bezkonkurenční výhled do všech stran, což zvýšilo bezpečnost. Řada 2600 proslula jako „matka mezinárodní přepravy“.
Značka, která udává trendy
V roce 1970 představila společnost DAF řadu F1600 až F2200. Vozidla byla vybavena sklápěcí kabinou, díky níž se společnost DAF stala jednou z prvních, která ji představila. Výhody sklápěcí kabiny byly obrovské. Mechanikům usnadnila provádění údržby – také ji mohli provádět lépe a rychleji – a rovněž nabídla řidiči mnohem tišší pracovní prostor, protože motor byl uzavřen v kabině.
Převratný model 2600 udělal v roce 1973 místo zcela novému modelu 2800 (a později 3300 a 3600). Model 2800 neměl jen jedno, ale dvě lůžka a díky neuvěřitelnému pohodlí se stal nákladním vozidlem číslo jedna pro dálkové jízdy. Společnost DAF byla také prvním výrobcem, který uvedl na trh turbo mezichladič pro vyšší točivý moment, vyšší výkon a nižší spotřebu paliva.
Super SpaceCab
V 80. letech 20. století dala společnost DAF dálkové a těžké přepravě nový impuls uvedením modelu DAF 95, který bylo rovněž možné vybavit extra vysokou střechou pro bezkonkurenční pohodlí řidiče: SpaceCab. Po něm dokonce následovala kabina Super SpaceCab, která představuje dokonalý prostor a luxus. V oblasti regionální a vnitrostátní přepravy představila společnost DAF modely DAF 65/75/85.
Jednička v oblasti udržitelnosti
V následujících letech si tato řada vozidel a její nástupci, řady CF a XF – vydobyla v Evropě dobré jméno a stala se také oblíbenější a rozšířenější. Totéž platí pro novou řadu LF, která byla uvedena na trh přibližně na přelomu století a byla zaměřena na regionální a místní distribuci. V roce 2010 byla společnost DAF první, kdo na trh uvedl hybridní nákladní vozidlo. Hybridní model LF Hybrid snížil spotřebu paliva a emise CO2 o 20 % díky použití elektrického motoru v městských oblastech. Model LF Hybrid byl ztělesněním pozice společnosti DAF číslo jedna, pokud jde o zvýšení udržitelnosti silniční dopravy, a tuto pozici ještě dále posílilo představení modelu DAF CF Electric v roce 2018: prvního plně elektrického vozidla, které vyrobil evropský výrobce.
DAF nové generace
V průběhu těchto let vypracovala Evropská unie nové předpisy pro hmotnosti a rozměry nákladních vozidel. Když vstoupily v platnost na konci roku 2020, společnost DAF byla prvním výrobcem nákladních vozidel, který byl připraven s nimi pracovat. Díky tomu byla vozidla DAF nové generace, uvedená na trh v roce 2021, stejně revoluční jako slavné modely DO, 2600, 2800 a XF v jejich době.
Předpisy nabízejí výrobcům nákladních vozidel možnost mírně prodloužit kabiny za předpokladu, že dodatečná délka je ve prospěch životního prostředí, bezpečnosti vozidla a řidiče. Vozidla DAF nové generace nabízejí řidiči výrazně více prostoru, díky svému aerodynamickému designu jsou mnohem efektivnější a díky extrémně nízkým liniím pásů čelního skla a inteligentním kamerovým systémům jsou zkonstruována tak, aby maximálně zvýšila bezpečnost na silnicích. Vozidla DAF XF, XG a XG+ pro náročné podmínky a dálkovou přepravu a vozidla řady XD (pro národní a regionální distribuci) dvakrát za sebou získala ocenění pro mezinárodní nákladní vozidlo roku, „International Truck of the Year Award“.
Modely XD a XF jsou také k dispozici s plně elektrickou hnací soustavou a mají dojezd až 500 kilometrů s nulovými emisemi na jedno nabití. Modely XD a XF Electric se vyrábějí na lince pro výrobu elektrických nákladních vozidel, což je úplně nová výrobní linka, která zahájila provoz v roce 2023 v továrně DAF v Eindhovenu. Společnost DAF také představila plně elektrickou verzi pro městskou distribuci – DAF XB nové generace, který vyrábí společnost Leyland Trucks ve Velké Británii.
Připraveni na budoucnost
Společnost DAF je plně připravena na budoucnost. Nejen díky nové generaci vozidel, ale také proto, že společnost nadále tvrdě pracuje na inovativních řešeních přepravy. DAF vyvíjí například vodíkové motory s nulovými emisemi, které nevypouštějí nic jiného než vodní páru. Současně společnost PACCAR, která je pro DAF mateřskou společností, provádí testy s technologií ultra čistých palivových článků a pokračuje ve vývoji elektrických hnacích jednotek.
Vozidla DAF se prodávají po celém světě. Od Afriky až po Oceánii. Od Jižní Ameriky, kde má společnost DAF vlastní továrnu v Brazílii, až po Asii. Samozřejmě také v Evropě, kde bylo loni vyrobeno rekordních 69 800 nákladních vozidel. Zákazníci společnosti DAF se opírají nejen o spolehlivost svých vozidel, ale spoléhají také na rozsáhlé portfolio podpůrných služeb – od mezinárodních asistenčních a odtahových služeb, dodávek prvotřídních dílů a finančních služeb až po rychlé nabíječky pro elektrická vozidla, a dokonce i instalaci místních energetických sítí pro podporu podnikání. Efektivita přepravy zahrnuje mnohem více než jen špičková nákladní vozidla.
Originální modely DAF
„Hub a Wim van Doorneovi by stěží uvěřili svým očím, kdyby mohli vidět výrobky v roce 2024,“ řekl Harald Seidel, prezident společnosti DAF Trucks. „Zároveň by mohli potvrdit, že naše nákladní vozidla jsou stále originálními vozidly DAF: jsou inovativní, vysoce kvalitní a vyvinutá tak, aby poskytovala tu nejvyšší efektivitu, maximální pohodlí řidiče a bezkonkurenční bezpečnost. Byli by velmi hrdí. Stejně jako jsem hrdý já na naši minulost, přítomnost a naše plány do budoucna,“ dodal.
(lan)
Foto: DAF