23. listopadu 2024, (pav)
23.11. - Elektrifikace produktové řady Daimler Truck pokračuje: Společnost včera oslavila uvedení modelu Mercedes-Benz eActros 600 pro dálkovou přepravu do sériové výroby v závodě Mercedes-Benz ve Wörthu. Zahájení proběhlo za přítomnosti Karin Rådström, generální ředitelky Daimler Truck, a Daniely Schmitt, státní ministryně hospodářství, dopravy, zemědělství a vinařství spolkové země Porýní-Falc, jakož i Jürgena Distla, vedoucího Mercedes-Benz Truck Operations, Andrease Bachhofera, ředitele závodu Wörth, a Michaela Brechta, předsedy podnikové rady závodu Wörth.
Karin Rådström při této příležitosti řekla: „Zahájení sériové výroby našeho eActrosu 600 je dalším důkazem naší ambice transformovat průmysl. S dojezdem 500 kilometrů na jedno nabití se náš eActros 600 zaměřuje na segment dálkové dopravy v Evropě, který je zodpovědný za dvě třetiny emisí CO2 z těžké silniční nákladní dopravy. Náš bateriový elektrický nákladní vůz pro dálkovou přepravu proto přinese skutečný rozdíl.“
Daniela Schmitt uvedla: „Sériovou výrobou eActros 600 Daimler Truck opět dokazuje, že CO2-neutrální nákladní doprava je již dnes realitou. Zde ve Wörthu nyní budou sjíždět z výrobní linky vozidla, která se postaví na špici technického vývoje. Již podruhé za týden vysílá tato lokalita silný signál pro průmysl užitkových vozidel. Společně chceme zajistit, aby mezinárodní konkurenceschopnost a vytváření průmyslových hodnot v Porýní-Falci byly zachovány i v budoucnu.“
Jürgen Distl, Mercedes-Benz Trucks Operations: „Jako hlavní závod ve výrobní síti Mercedes-Benz Trucks hraje závod ve Wörthu ústřední roli, zejména s ohledem na integraci bateriových elektrických modelů, jako je eActros 600. Řešíme však transformaci na všech úrovních naší výrobní sítě – včetně oblasti CO2-neutrální výroby a vlastního dodavatelského řetězce: již dnes naši výrobu zásobují elektrické nákladní vozy. Kompletní elektrifikace zásobování závodu ve Wörthu se má uskutečnit do konce roku 2026 – eActros 600 v tom bude hrát rozhodující roli.“
Andreas Bachhofer řeků: „Zahájením sériové výroby eActros 600 rozšiřujeme naše produktové portfolio o důležitý vůz budoucnosti. Poprvé je výroba elektrického nákladního vozu „made in Wörth“ plně integrována do stávající montážní haly, flexibilně souběžně s výrobou vozidel se spalovacím motorem. To znamená, že máme ideální pozici pro výrobu většího množství. Náš produkční tým je dobře připraven na postupné zvyšování výroby v nadcházejících měsících.“
Thomas Zwick, předseda podnikové rady závodu Wörth, uzavřel: „eActros 600 je dalším krokem v realizaci smlouvy, kterou jsme v závodní radě odsouhlasili s vedením závodu v roce 2021. Zásadní rozhodnutí vyrábět zde ve Wörthu všechna nákladní vozidla, bez ohledu na typ pohonu, zajišťuje pracovní místa na místě a v regionu. Nákladní vozidla bez emisí s elektrickým pohonem nebo pohonem na palivové články navíc vytvoří udržitelná a atraktivní pracovní místa s novými úkoly.“
Flexibilní výroba Mercedes-Benz eActros 600 ve Wörthu
eActros 600 se bude vyrábět na stávající montážní lince výroby Wörth paralelně a flexibilně vedle nákladních vozidel, která mají dieselový pohon. eActros 600 také dostává veškeré elektrické komponenty v této výrobní hale. Celý pohonný systém je uveden do provozu na konci montážní linky a od té doby je vozidlo připraveno k jízdě. Nakonec prochází dokončovacím procesem a výstupní kontrolou jako všechna ostatní vozidla.
eActros 600 je tak prvním elektrickým vozidlem z Wörthu, kde montáž probíhá v jedné výrobní hale. Přestavba montážních linek a integrace eActros 600 do výroby na lince probíhaly postupně. Předchozí modely elektrických nákladních vozů eActros 300/400 a eEconic opouštějí výrobní linku a přesouvají se na montáž komponent elektrického pohonu v hale Future Truck Center, též ve Wörthu.
Závody Daimler Truck v Mannheimu, Kasselu a Gaggenau hrají důležitou roli při výrobě eActrosu 600. Dodávají komponenty potřebné pro bateriový elektrický pohon, jako je elektrická náprava, komponenty převodovky a přední skříň („Frontbox“), ve které jsou soustředěny vysokonapěťové a nízkonapěťové komponenty a je umístěna v bývalém instalačním prostoru spalovacího motoru.
Michael Brecht, předseda podnikové rady Daimler Truck, upřesnil: „My v podnikové radě zajistíme, aby byly budoucí dohody ve Wörthu a na dalších místech realizovány, a to i v době úspor nákladů a napjatých rozpočtů. Pokud chceme zůstat konkurenceschopní, potřebujeme vysoký podíl vlastní výroby. Nejen akcionáři, ale i zaměstnanci musí vyjít z transformace jako vítězové.“
Přibližně 3 300 školení pro zaměstnance v závodě Wörth
Daimler Truck se nyní nachází uprostřed transformace směrem k bezemisní přepravě. To lze zvládnout pouze s velmi dobře vyškolenými zaměstnanci. Společnost proto vyvíjí maximální úsilí k dalšímu rozšiřování svého know-how v rámci skupiny: prostřednictvím kvalifikace zaměstnanců a cíleného náboru nových talentů, například v oblasti elektrifikovaných pohonných jednotek. Výrobní procesy pro vozidla s alternativním pohonem totiž kladou zvláštní nároky na pracovní síly.
Cílem školicího střediska na místě ve Wörthu je připravit zaměstnance na všechny úkony na nových vozidlech. Jen v roce 2023 se v závodě Wörth uskutečnilo přibližně 3300 školení pro zaměstnance v oblasti nových technologií baterií, vysokého napětí a vodíku. Školicí středisko Wörth tak vykonává důležitou práci v rámci transformačního procesu, protože dovednosti v manipulaci s vysokonapěťovými vozidly a komponenty jsou nepostradatelným předpokladem pro montáž elektricky poháněných vozidel.
Na cestě do CO2 neutrální továrny
Daimler Truck se zavázal k udržitelnosti při vývoji nových vozidel, jako je eActros 600, ale také při výrobě těchto vozidel. Závod Mercedes-Benz Wörth intenzivně pracuje na výrobě šetrné ke klimatu. Od roku 2022 je závod v bilanci CO2 neutrální, mimo jiné nákupem elektřiny bez CO2 ze solárních panelů, větrné a vodní energie a také nákupem kompenzačních certifikátů. Kromě nákupu zelené elektřiny výrobní závod také propaguje vlastní výrobu energie pro výrobní proces, například pomocí fotovoltaických systémů. V roce 2023 založil Daimler Truck společný podnik „ WärmeWerk Wörth“ společně s EnBW a městem Wörth am Rhein, jehož účelem je prozkoumat možnosti klimaticky neutrálního zásobování továrny ve Wörthu a města Wörth am Rhein geotermální energií.
Se zahájením sériové výroby Mercedes-Benz eActros 600 společnost realizuje další součást dohodnuté smlouvy o budoucnosti závodu Wörth. V létě 2021 se vedení společnosti a podniková rada dohodly na orientaci závodu, který se má stát centrem pro dopravu budoucnosti ve výrobní síti Mercedes-Benz Trucks. Smlouva do budoucna zahrnuje udržitelnou sériovou výrobu bateriových elektrických vozidel a vozidel s vodíkovými palivovými články v závodě Mercedes-Benz ve Wörthu, další rozvoj a kvalifikaci pracovních sil v rámci této transformace a CO2-neutrální produkci.
O závodě Mercedes-Benz ve Wörthu
Největší montážní závod nákladních vozidel Mercedes-Benz Trucks ve Wörth am Rhein byl založen v roce 1963. Od počátku zde bylo vyrobeno kolem 4,4 milionu nákladních vozidel. Dnes jsou to řady Actros, Arocs a Atego. Mercedes-Benz Special Trucks Econic, Unimog a Zetros se také vyrábí ve Wörthu. Sériová výroba bateriového elektrického modelu Mercedes-Benz eActros 300/400 pro distribuční přepravu byla zahájena v roce 2021. V roce 2022 následoval druhý elektrický sériový nákladní vůz Mercedes-Benz eEconic pro komunální použití. S přibližně 10 000 zaměstnanci je závod Mercedes-Benz ve Wörthu druhým největším zaměstnavatelem v Porýní-Falcku.
O eActros 600
eActros 600 pro dálkovou dopravu oslavil svou světovou premiéru na konci roku 2023. Vysoká kapacita baterie přes 600 kilowatthodin – odtud modelové označení 600 – a nová, ve firmě vyvinutá zvláště účinná elektrická hnací náprava umožňují elektrickému nákladnímu vozu dosažení dojezdu 500 kilometrů bez mezinabíjení. Tento dojezd je dosahován za velmi reálných a praktických podmínek s celkovou hmotností soupravy 40 tun, kterou lze také výrazně překročit v závislosti na stylu jízdy a trase. eActros 600 bude dokonce schopen ujet hodně přes 1000 kilometrů za den. Průběžné nabíjení během zákonných přestávek u řidiče – dokonce i bez nabíjení megawattovým výkonem – to umožní, za předpokladu, že budou k dispozici odpovídající možnosti nabíjení. Kromě nabíjení CCS s výkonem až 400 kW umožní eActros 600 později také nabíjení megawatty (MCS).
Elektrická vlajková loď již několikrát prokázala své schopnosti v reálných podmínkách - při používání zákazníky i v rámci „ eActros 600 European Testing Tour 2024“, 15000 kilometrů čistě elektrické testovací jízdy po celkem 22 zemích s hmotností soupravy 40 tun. Kromě toho byl e-nákladní vůz zvolen „Mezinárodním nákladním vozidlem roku 2025“ novináři z 24 evropských zemí – toto ocenění je nejdůležitější cenou v tomto odvětví.
Vozidla vyráběná v sériové výrobě během prvních několika měsíců budou primárně využívána jako předváděcí vozidla pro firemní prodejní a servisní místa a dealery. Především kvůli možnostem státních dotací pro zákazníky v Německu budou některá zákaznická vozidla vyrobena a registrována do konce roku 2024.
(pav)
Foto: Daimler Truck