31. října 2022, (pav)
31.10. - Skokové zvýšení cen pohonných hmot se na českých silnicích zatím nepodepsalo. Naznačují to počty nehod i úmrtí, které oproti minulému roku vzrostly. Počty zásahů asistenčních společností jsou na podobné úrovni jako minulý rok. Ceny paliv neovlivnily řidiče ani během letní motoristické sezony, zaznělo to na tradičním bilančním setkání s ředitelem služby dopravní policie Jiřím Zlým.
Od ledna do září došlo k 73 471 nehodám, což je meziročně o 1,4 % více. V totožném období zemřelo na českých silnicích 347 osob, což je ve srovnání s minulým rokem o 10 životů více. „Nejčastěji k dopravním nehodám dochází kvůli tomu, že se řidiči plně nevěnují řízení vozidla. Obecně je velkým problémem přeceňování svých schopností,“ uvedl na bilanční tiskové konferenci Jiří Zlý, ředitel Služby dopravní policie. „Mezi nejtragičtější příčiny nehod potom patří nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky,“ doplnil plukovník Jiří Zlý.
Společnost Europ Assistance informovala o počtech asistencí u nehod a poruch v tomto roce. „Za prvních devět měsíců letošního roku jsme zasahovali u 79 696 asistenčních případů, což je 3,5% nárůst oproti roku 2021,“ řekl Jan Procházka, provozní ředitel Europ Assistance. Jedná se tak o 292 asistencí denně, opět častěji kvůli poruchám než nehodám.
Jan Procházka se ohlédnul také za uplynulou letní motoristickou sezonou, během které asistenční týmy pomáhaly u 27 271 případů, zajistily 3 167 náhradních vozidel a 488 repatriací (dovozu vozidel zahraničí). „Na pomoc motoristům jsme v létě vyráželi obdobně jako loni, což bylo s ohledem na vysoké ceny pohonných hmot překvapení. Na lidech byl ovšem znát hlad po cestování po covidových letech a také potřeba vyrazit na dovolenou před tím, než tvrdě zasáhne ekonomická krize,” uvedl. Potvrdily se tak výsledky předprázdninového průzkumu Holiday Barometer, že na letní dovolenou vyrazí tři čtvrtiny Čechů a dvě třetiny z nich bude cestovat autem. Mimo ČR a Slovensko asistenční týmy během letních měsíců vyrážely na pomoc českým motoristům nejčastěji do Německa.
Země mimo ČR/SK s nejvyšším počtem zásahů, červen–září 2022
1/ Německo - 958
2/ Chorvatsko - 569
3/ Rakousko - 526
4/ Itálie - 353
5/ Polsko - 245
6/ Maďarsko – 203
Pozn. Případy v Rakousku jsou velmi často spojené s cestou na dovolenou do Chorvatska nebo Itálie.
Pozor na limity v pojistné smlouvě
V České republice vzrostly ceny za odtahy meziročně přibližně o 20 procent. Lidé, kteří mají nízký limit pro asistenční služby v pojistné smlouvě, musejí následně za odtahy část zaplatit ze svého, či doplácet rozdíl mezi limitem a reálným nákladem. „Během letní sezony museli klienti doplácet u 3 771 zásahů pouze v ČR. Oproti minulému roku se podíl výrazně zvýšil. Pojistka s limitem na asistenční služby, která loni stačila na základní asistenci s odtahem do nejbližšího servisu, nyní již celkové náklady často nepokryje.“ upozornil Jan Procházka.
Porovnání průměrných cen odtahů oproti roku 2021
V České republice oproti roku 2021 výrazněji rostl cenový rozdíl u vozidel do 3,5t: v případě nehody o 18 %, při poruše pak o 23 %. U vozidel nad 3,5t byl cenový nárůst odtahů vyšší při nehodě o 9 % a v případě poruchy o 15 %. V Evropě sice u meziročního porovnání průměrných cen odtahů obdobné trendy neregistrujeme, ale údaje mohou být ovlivněny nižším počtem zásahů v dané kategorii, tedy statistickými odchylkami. U vozidel do 3,5t došlo v případě poruchy k nárůstu o 1 % a při nehodě k poklesu o 6 %. U vozidel nad 3,5t registrujeme při poruše pokles o 2 % a v případě nehody nárůst o 11 %.
O Europ Assistance
Europ Assistance Group je součástí skupiny Generali a dnes zajišťuje služby ve 200 zemích světa s 8 000 zaměstnanci, 400 lékaři a sítí 41 poboček skupiny. Skupina Europ Assistance zajistí ročně více než 10 milionů asistenčních intervencí a odpoví na více než 37 milionů příchozích telefonátů. Byla založena v roce 1963 v Paříži jako první asistenční společnost na světě. Dnes působí Europ Assistance Group celosvětově. Svým více než 300 milionům privátním či korporátním zákazníkům přináší řešení pro jejich urgentní i běžné potřeby ve čtyřech hlavních oblastech asistenčních služeb: AUTOMOBILY, ZDRAVÍ, CESTOVÁNÍ, DOMÁCNOST & RODINA.
(pav)
Foto: Europ Asistance - (zleva) ředitel služby dopravní policie plk. Jiří Zlý a provozní ředitel Europ Assistance Jan Procházka