14. prosince 2022, lan
Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) a Federace pracovníků v dopravě (ETF) považují probíhající revizi nařízení o transevropské dopravní síti (TENT) za zásadní pro dopravní systém EU, zejména pro silniční odvětví. Klíčové podle obou sdružení bude, aby se členské státy dohodly na pragmatických a včasných řešeních.
Nedostatek bezpečných a zabezpečených parkovišť (pouze 3 procenta parkovišť v EU jsou certifikována jako bezpečná a zabezpečená) omezuje atraktivitu profese a brání odvětví přilákat nové řidiče, které nutně potřebuje. Rovněž by se měl zlepšit přístup provozovatelů silniční dopravy ke stávajícím terminálům multimodální nákladní dopravy a uzlům osobní dopravy, aby se posílila komplementarita jednotlivých druhů dopravy a horizontální spolupráce. Dále by měla být zajištěna dostupnost infrastruktury pro alternativní paliva.
Neřešení těchto otázek způsobuje, že je pro odvětví velmi obtížné zajistit řidičům odpovídající zázemí, které potřebují k tomu, aby mohli pracovat za důstojných a bezpečných podmínek. Nepodporuje také odpovídajícím způsobem dekarbonizaci dopravy v EU.
Nařízení o TENT má tyto kritické otázky řešit. Současný pohled členských států, který se vyhýbá závazku pevných termínů a řešení, však neodpovídá naléhavosti a rozsahu této výzvy. IRU a ETF oceňují úsilí českého předsednictví Rady EU o dosažení společného postoje do konce roku. Nové nařízení o TENT však musí být ambicióznější.
Odvětví požaduje, aby do roku 2035 byla na hlavní a rozšířené síti TENT a do roku 2040 na její globální síti vybudována úplná síť bezpečných a zabezpečených parkovišť pro nákladní automobily. Průběžné termíny by měly být stanoveny již na rok 2027.
V EU chybí přibližně 100000 parkovacích míst, přičemž jen velmi málo z nich je certifikováno jako bezpečné a zabezpečené.
(lan)
Foto: LAN