16. října 2023, lan
IRU vítá hlasování ve Výboru Evropského parlamentu pro dopravu a cestovní ruch (TRAN) o nových normách CO2pro těžká nákladní vozidla, které stanoví realistické tempo dekarbonizace silniční dopravy a zachová základní technologické možnosti, mezi něž budou patřit bateriové elektrické motory, motory s vodíkovými palivovými články a spalovací motory na bázi uhlíkově neutrálních paliv nebo vodíku, v souladu s potřebami a požadavky tohoto odvětví.
Na začátku letošního roku navrhla Evropská komise klíčové změny norem CO₂ pro těžká nákladní vozidla, což je právní předpis, který určí typy autobusů, autokarů a nákladních vozidel povolených na silnicích EU tím, že stanoví postupně se zvyšující cíle nulových emisí CO₂, které budou muset výrobci splnit pro nové flotily HDV do roku 2030, 2035 a 2040.
Ředitelka sekce IRU pro prosazování zájmů dopravců při EU Raluca Marian řekla: „Plně oceňujeme pragmatismus členů TRAN, kteří se rozhodli ponechat dopravcům všechny možnosti. TRAN jako domovský výbor našeho odvětví dokonale pochopil základní funkci osobní dopravy a logistiky a strategicky se rozhodl posílit jejich udržitelnost, aniž by z nich učinil předmět experimentu.“
Především, jak nedávno požadovala IRU ve společném dopise s dodavateli automobilového průmyslu, pozměňovací návrhy TRAN přijaly podle ní technologickou otevřenost a ponechaly dostatečný prostor pro uhlíkově neutrální paliva jako dlouhodobé řešení pro udržitelnou dopravu těžkými nákladními vozidly vedle elektrifikace a vodíku. Pozměňovací návrhy TRAN to umožňují jak zahrnutím uhlíkového korekčního faktoru do legislativy CO₂, tak realistickými cíli pro dosažení nulových emisí.
Pozměňovací návrhy TRAN pro nákladní vozidla
Pro nákladní automobily zůstává cíl 30 procent pro vykazované období 2030 až 2034, jak je stanoven ve stávajících právních předpisech. To zohledňuje obavy odvětví, že podpůrné faktory, jako je zavádění infrastruktury pro alternativní paliva v celé EU (nabíjení a připojení k síti a kapacita), nebudou schopny splnit vyšší cíl 45 procent navržený Evropskou komisí. Pozoruhodné je, že cíl od roku 2040 byl snížen z 90 procent, jak navrhovala Evropská komise, na 75 procent. Zásadní výjimky jsou stanoveny pro některé kategorie velkokapacitních vozidel – pro velká vozidla s hmotností nad 40 tun a/nebo delší než 18,75 metru.
„Sdílíme vizi TRAN, že odvětví logistiky v EU potřebuje po roce 2040 možnosti a že desetiprocentní podíl spalovacích motorů na trhu v podstatě znamená žádný trh. Prostor 25 procent nechává důležité dveře otevřené, zejména pro co nejlepší obsluhu dálkových obchodních koridorů, kde spalovací motor může zůstat vynikající volbou pro efektivitu provozu,“ zdůraznila Raluca Marian.
Pokud jde o autobusy, TRAN navrhuje snížit 100procentní cíl navržený Evropskou komisí pro rok 2030 na realistických 80 procent, která se budou postupně zvyšovat na 100 procent
(lan)
Foto: LAN