​Jen třetina dopravců očekává, že ve třetím čtvrtletí dosáhne zisku

​Jen třetina dopravců očekává, že ve třetím čtvrtletí dosáhne zisku

Sdružení ČESMAD Bohemia vydalo v srpnu svůj Barometr nákladní dopravy za druhé čtvrtletí. Vyplývá z něj, že nadpoloviční většina firem v něm byla zisková, do třetího čtvrtletí však dopravci vyhlížejí mnohem pesimističtěji.

Podle generálního tajemníka Sdružení ČESMAD Bohemia na zisk dosáhlo ve 2. čtvrtletí 64 procent dopravců v mezinárodní dopravě (o 3 procentní body více, než v prvním čtvrtletí). Ve vnitrostátní dopravě bylo ziskových jen 55 procent firem (i to je o 4 procentní body lepší než v minulém čtvrtletí). „Dá se říct, že se tyto hodnoty vrátily na úroveň z poslední čtvrtiny loňského roku a jsou tradičně vyšší zhruba o 20 procentních bodů, než dopravci očekávali při posledním šetření,“ uvedl Vojtěch Hromíř.

Avšak pouze 37 procent dopravců v mezinárodní dopravě očekává zisk z dopravní činnosti ve 3. čtvrtletí. „To je velmi nízké procento, je o 7 procentních bodů horší než před třemi měsíci. Je tentokrát dokonce i o procentní bod nižší, než je odhad dopravců na vnitru. 38 procent z nich věří, že v tomto čtvrtletí zisku dosáhnou (o 2 procentní body více než minule). Toto signalizuje obavy dopravců z prodělků, k nimž přispěje vyšší cena nafty po zvýšení spotřební daně od 1. srpna a potvrzuje pokles poptávky a celkovou stagnaci ekonomiky,“ upozornil Vojtěch Hromíř.

Velmi špatně podle něj vypadají i nadále výhledy dopravců na zakázky v dalších šesti měsících. Dobře je hodnotí jen 36 procent mezinárodních dopravců (o 2 procentní body méně než minule) a 32 procent dopravců vnitrostátních, ti zůstali na stejných hodnotách jako před
3 měsíci. „Půlroční výhled nenaznačuje oživení, spíše potvrzuje výhledy, které přicházejí z německé ekonomiky, na niž je ta česká významně navázána,“ uvedl Vojtěch Hromíř.

Řidiče nejvíce trápí letní páteční zákazy jízdy

Součástí šetření byla tentokrát i doplňující otázka, která vychází ze zamítnutého pozměňovacího návrhu k zákonu 361/2000 o provozu na pozemních komunikacích. Návrh měl umožnit řidičům nákladních vozidel dokončit přepravu v době zákazu jízdy, dojet na vykládku v ČR a návazně pak do sídla firmy nebo bydliště řidiče. Respondenti odpovídali na otázky, zda by jejich řidiči, případně jak často, využili možnosti dojet na vykládku v různých dnech zákazu. Ukázalo se, že nejvíce řidiče trápí letní zákaz jízdy v pátek odpoledne. Tam by téměř 87 procent firem volný dojezd na vykládku uvítalo. 74 procent firem zaznamenává situace, že jejich řidič musí zůstat stát při dojezdu i v sobotu dopoledne v době platnosti letního zákazu. Naopak 35 procent firem by pardonu vůbec nevyužilo v neděli a ve svátek.

„Absolutní hodnoty, které z odpovědí vycházejí, neurčují skutečné počty vozidel, která by v dobách zákazů jela. Šetření předložilo tuto možnost respondentům spíše jako nabídku. Důležitým závěrem ale je, že by pozměňovací návrh jednoznačně ulehčil život řidičům mnoha českých firem, alespoň jako pojistka pro situaci, kdy plánování přeprav se nemůže dobám zákazů zcela vyhnout. Významná je také proporce mezi zájmem o toto opatření pro páteční omezení a pro zákazy v neděli. Téměř trojnásobný počet těch, kdo by dojezdů v neděli nikdy nevyužili, ve srovnání s pátky, vyvrací poplašné komentáře některých poslanců, že by kamiony v neděli zaplavily naše dálnice. I tyto výsledky využijeme v další argumentaci na podporu uvedeného pozměňovacího návrhu, jakmile bude opět příležitost zákon 361/2000 změnit,“ zdůraznil Vojtěch Hromíř.

(lan)

Foto: Daimler Truck

spinner