21. října 2010
Součástí hannoverského veletrhu je už tradičně udělování titulů pro vozidlo roku; letos se na něm udělovaly již počtvrté. Za Truck of the Year 2011 mezinárodní odborná porota zvolila model Mercedes-Benz Atego s celkovou hmotností 12 tun. Odborní novináři se zaměřením na užitková vozidla z 23 evropských zemí ocenili jeho inovativní techniku, která díky své všestrannosti a velkému počtu nabízených variant představuje skvělou volbu pro rozvážkovou dopravu (rozvážkové vozidlo přitom cenu v celé dlouhé historii ceny získalo teprve pošesté).
Porota navíc vyzdvihla průkopnickou roli sériově vyráběného modelu Atego 1222 L EEV BlueTec Hybrid v oblasti alternativních pohonů. Cenu na Večeru motoristických novinářů v předvečer veletrhu převzal vedoucí divize užitkových vozidel koncernu Daimler Andreas Renchler.
„Mercedes-Benz představil s novou rodinou Atego středně těžké nákladní vozidlo se ‚dvěma dušemi‘ pro rozmanité použití. Za prvé řidič nyní získává v rozvážkové dopravě výbavu, která byla donedávna vyhrazena profesionálům v dálkové dopravě. A za druhé představuje pokrokový hybridní pohon s paralelním uspořádáním důležitý impulz pro snižování emisí CO2 užitkových vozidel v Evropské unii,“ uvedla mezinárodní porota k vítězství modelu Atego.
Podle pravidel ankety se titul Truck of the Year uděluje každý rok nákladnímu vozidlu, které přináší největší inovace pro silniční dopravu z hlediska hospodárnosti, ohleduplnosti k životnímu prostředí, bezpečnosti, provozních vlastností a komfortu. Mercedes-Benz Atego zvítězil v anketě s celkem 127 body před stavebním Volvo FMX na druhém místě s 82 body a supervýkonným modelem Scania R780 na třetím místě s 45 body.
„Jsme potěšeni, že porota ankety Truck of the Year potvrdila tímto prestižním oceněním naše úsilí ve dvou významných bodech: za prvé věnovat nákladním vozidlům pro rozvážkovou dopravu takovou pozornost, jakou si na základě svých výkonů při každodenním zásobování naší společnosti zaslouží. A za druhé že bylo správné pokračovat v investicích a vývoji techniky budoucnosti, jako je hybridní pohon, i během hospodářské krize. To se nám nyní vyplácí,“ řekl po udělení ceny ředitel divize nákladních vozidel Mercedes-Benz Hubertus Troska.
V porovnání s konvenčně poháněnými nákladními vozidly má nové Atego BlueTec Hybrid potenciál pro snížení spotřeby paliva a emisí CO2 v rozvážkové dopravě o 10 až 15 procent.
Po úspěšném nasazení prvních prototypů Mercedes-Benz Atego Hybrid u zákazníků se již koncem loňského roku k německým dopravcům dostala první série 50 vozidel Atego BlueTec Hybrid dalšího evolučního stupně. Cílem celé flotily je potvrdit použitelnost hybridních nákladních vozidel pro každodenní provoz v reálných podmínkách u zákazníků a dokázat spolehlivost vozidel Mercedes-Benz Atego i v hybridní variantě. Mezi důležité aspekty pro zavedení sériové výroby patří také celoevropská homologace, dostupnost různých variant rozvoru, pravostranné a levostranné řízení a profesionální servis Mercedes-Benz i pro novou techniku na všech trzích.
Dodávka, pick-up a autobus roku
Titul Mezinárodní dodávka roku 2011 (International Van of the Year 2011) porota udělila městské dodávce Fiat Doblo` Cargo.
Vůbec poprvé se letos vlastní ceny dočkala i kategorie pick-upů. Její váhu ovšem poněkud zlehčuje to, že si ji při prvním ročníku odneslo zřejmě jediné nominované vozidlo – pátá řada užitkových vozidel Volkswagen s označením Amarok. Novinku z produkce svého argentinského závodu německý výrobce poprvé představil již na jaře v Lipsku.
Titul Mezinárodní autobus roku 2011 získal autobus pro příměstskou dopravu Citea CLF 120. Inovativní nízkopodlažní model nizozemského výrobce VDL se dokázal prosadit v ostré konkurenci při srovnávacích testech v rumunské metropoli Bukurešti.
(spa)