​Německo bude na odpočívkách digitálně kontrolovat hmotnost kamionů

​Německo bude na odpočívkách digitálně kontrolovat hmotnost kamionů

12.6. - Spolkový úřad pro logistiku a mobilitu (BALM, dříve BAG) a Spolková dálniční společnost Autobahn podepsaly dohodu o spolupráci při zřizování hmotnostních kontrolních stanovišť s cílem zvýšit ochranu účastníků silničního provozu a infrastruktury.

„Ochrana stavební infrastruktury - zejména mostních konstrukcí - má mimořádný význam pro zajištění dostupnosti efektivní dálniční sítě. Kontrola hmotnosti nákladních vozidel a související sankce za porušení předpisů pomáhají zabránit tomu, aby se do konstrukcí dostávala škodlivá zatížení způsobená nepřípustně vysokým zatížením na nápravu. Kromě toho přetížená nákladní vozidla ohrožují bezpečnost silničního provozu kvůli delší brzdné dráze a větší energii nárazu, uvedly obě společnosti. V následujících letech se proto vybudují na odpočívkách u nejvytíženějších dálnic vysoce dostupná a plně digitální místa kontroly hmotnosti. Má se jednat o šestnáct kontrolních bodů,“ uvedl BALM k podepsané dohodě.

Měřicí technika zabudovaná do vozovky dálnice v budoucnu umožní předem vytipovat přetížená vozidla, která budou následně pomocí telematicky ovládaných LED zobrazovacích panelů odkloněna na kontrolní místo hmotnosti k následnému převážení, které bude možné použít u soudu. Pokud bude nákladní vozidlo příliš těžké, nebude mu umožněno pokračovat v jízdě.

Dohodu vítá i Spolkový svaz silniční dopravy a logistiky BGL. Jeho mluvčí Dirk Engelhardt uvedl: „Bezpečnost silničního provozu je nejvyšší prioritou. Dodržování přípustného zatížení náprav a celkových hmotností má v tomto ohledu mimořádný význam. Vítáme nová kontrolní místa, pokud účinně odfiltrují černé ovce. Zároveň však BGL apeluje na kontrolní orgány, aby rozlišovaly mezi zásadním/úmyslným přetížením celkových hmotností a například přetížením nápravy z důvodu částečných aspektů vykládky. Uvítali bychom, kdyby se v rámci příslušné odborné studie zkoumaly nové koncepce vozidel s cílem řešit problém prostřednictvím nových kombinací vozidel (více než pět náprav).“

První kontrolní stanoviště hmotnosti na dálnici by mělo být uvedeno do provozu v říjnu příštího roku na parkovišti Rur-Scholle na dálnici A4 u Dürenu (Severní Porýní-Vestfálsko). Dalších 15 hmotnostních kontrolních stanovišť má být zřízeno do roku 2028. Náklady na každé kontrolní stanoviště činí přibližně 2,5 milionu eur.

(lan)

Ilustrační foto: LAN

spinner