8. října 2017, Milan Frydryšek
Vlastní moderní logistické zázemí, 75 převážně nízkoložných souprav a má kolem sta zaměstnanců. Taková je stručná charakteristika ryze rodinné firmy Blažek a synové, s. r. o., ze Stružnice u České Lípy, která začínala v roce 1991 s několika sedmitunovými vozidly a dnes je největším silničním dopravcem bez zahraničního kapitálu na Českolipsku a jedním z nejvýznamnějších na Liberecku.
„Začínali jsme před šestadvaceti lety s malými sedmitunovými vozidly. V podstatě jsme vyrostli na firmě Johnson Controls, která v našem regionu vyrábí, i když dnes už pod jiným jménem, autopotahy pro přední výrobce automobilů. Byl to stálý zákazník. Postupem času, jako i jiné dopravní firmy v té době, jsme si pořídili první velké vozidlo. Začali jsme spolupracovat s firmou Kareka, jezdili jsme pro ni a měli kolem deseti velkých nákladních vozidel. V té době jsme provozovali jen tandemové soupravy, protože je používala Kareka a jezdilo se pro automobilový průmysl. Získali jsme zkušenosti, začali spolupracovat i s jinými partnery a postupně jsme rostli. Dnes máme 75 vozidel, z toho čtyři malá, sedmnáct tandemových souprav a zbytek jsou nízkoložné návěsové soupravy,“ uvedl k historii společnosti vedoucí finančního oddělení Zdenek Blažek mladší.
Tandemové soupravy společnost používá dál, protože i nadále jezdí velkou měrou pro automobilový průmysl, kde se dopravuje lehčí a objemnější zboží. Ale i přes větší kapacitu mají svá omezení – ne všude s nimi lze zajet a manipulace se zbožím je pro řidiče náročnější. Proto dnes ve vozovém parku převažují nízkoložné návěsové soupravy.
Moderní vozidla Euro 6
Všechna těžká vozidla jsou dnes značky Mercedes-Benz, ta převažují, a Volvo. Vyjma pěti ve verzi Euro 5, která společnost používá pro příhraniční přepravy, se jedná o provedení Euro 6. Jsou pořízená většinou na operativní leasing a průměrné stáří vozového parku je méně než dva roky. Návěsy jsou většinu značky Krone, několik je i Schmitz Cargobull.
„Ve finále je pro mne důležitá splátka operativního leasingu a celkové náklady na provoz vozidla, ne kolik nás vozidlo stojí na začátku. I to je důvod, proč máme právě vozidla značek Mercedes-Benz a Volvo, ukázala se nám postupně jako nejlepší,“ uvedl Zdenek Blažek. „Měli jsme více značek, ale vždy jsme se snažili docílit stavu, který máme dnes. Mít jen jednu značku není dobré, nemáte srovnání a máte i jinou vyjednávací pozici při pořizování nových vozidel. Ale mít více než dvě tři značky taky není dobré, protože každá se servisuje jinde a je to pak složitější. Nejsem sice proti tomu, abych si vyzkoušel i něco nového, ale tyto značky se nám osvědčily. Nyní budeme vracet první tříleté volvo, s mercedesy máme delší zkušenosti, ale můžeme je již dobře porovnat. A vidíme, že mercedes má o něco lepší spotřebu,“ uvedl Zdenek Blažek.
Důraz na práci s řidiči
Společnost Blažek a synové využívá u vozidel obou značek telematické systémy, u mercedesů Fleetboard, u volv Dynafleet. „Přestože auta jsou už velice moderní, stále jejich provoz velkou měrou ovlivňuje řidič a neu-stále platí, že mezičlánek mezi sedačkou a plynem je hodně důležitý. Platíme si telematiku u obou značek, protože potenciál vozidel chceme využívat naplno. Dříve jsme spoléhali na školení dodavatelů vozidel, dnes máme již i svého vlastního školitele,“ řekl Zdenek Blažek.
„Dnes, když řidičů je nedostatek, ale musíme postupovat opatrně, ne říkat, že když nebudou mít známku 9,5, přijdou o peníze. Je to obráceně, pokud budou jezdit úsporně, dostanou prémie,“ dodal Zdenek Blažek.
Přitom tato školení jsou velmi důležitá. I když se jedná o vozidla s automatizovanou převodovkou, vliv řidiče je stále velký. A využívání telematiky u obou značek se dost liší. Ten, kdo je dobrý na mercedesu a přejde bez školení na volvo, tak dobrý nebude. Obsluha mercedesu je snazší, v podstatě stačí nastavit tempomat a jet. U volva je třeba více přemýšlet a více zasahovat do ovládání. Takže ty dobré řidiče používáme jako příklad pro ostatní,“ vysvětlil Zdenek Blažek s tím, že právě v motivaci řidičů vidí cestu, jak výrazně ušetřit. „Jezdí-li někdo za známku devět nebo tři, představuje to rozdíl ve spotřebě až tři litry, což při velikosti našeho vozového parku představuje už hodně peněz. Technik zpracovává měsíčně tabulky a sledujeme, jaké jsou výsledky. Je to mravenčí práce, ale věříme, že zlepšení přinese,“ dodal Zdenek Blažek s tím, že najít nové řidiče je obtížné. Třeba z deseti zájemců, s kterými vede pohovor, nakonec nastoupí jen jeden. Velký význam také dnes vidí v internetové prezentaci firmy, kde by řidiči měli najít už v předstihu všechny informace, které je zajímají. Společnost proto v současné době dokončuje svou novou webovou prezentaci.
„Telematika v autě je velké plus, bez ní již vozidlo nechci. Díky ní také řidiči například už nemohou tvrdit, že mají vyšší spotřebu proto, že jezdili měsíc s těžším nákladem. Vozidla mají náklonová i zátěžová čidla a telematika si jejich spotřebu přepočítá i se zohledněním hmotnosti přepravovaného zboží,“zdůraznil Zdenek Blažek.
„Šetřit na vozidlech a pořizovat je v nejjednodušším provedení nechceme, musíme proto šetřit jinde,“ dodal s tím, že noví řidiči jsou často překvapení, když nastoupí a sednou si do vozidla značky, kterou znají z dřívějška – je to pro ně najednou zcela nové a výrazněji komfortnější vozidlo.
Nový areál ve Stružnici
V současnosti firma sídlí v novém velkém areálu ve Stružnici, kam postupně přesouvá své zázemí a provozy z předchozího místa, které se nachází jen o pár set metrů dále. „Vybudování nového sídla nám trvalo čtyři roky, nešlo to najednou. Naší prioritou je nyní přesunout sem i čerpací stanici a servis, abychom na jednom místě měli vše, nejen myčku, ale i servis, parkovací místa a sklad pro naše zákazníky. Stání ještě není ideální, ale postupně jej zlepšujeme. Nikdy jsme nedovolovali řidičům, aby parkovali někde u pumpy nebo doma, vždy musejí dojet až sem,“ uvedl Zdenek Blažek. Ten se ve firmě stará o finance a nábor řidičů, jeho bratr Radim Blažek má na starosti hlavně dispečink a otec, Zdenek Blažek, dohlíží na servis.
Orientace na automobilový průmysl
Společnost Blažek a synové je schopná zajistit přepravy prakticky po celé Evropě. „Do Velké Británie jsme přestali jezdit. Jednak kvůli situaci s běženci a jednak proto, že jsme dostali několik vysokých pokut, které jsme museli zaplatit. Navíc zpětné vytěžování vozidel z Británie do Čech je obtížné, často se nakládalo až v Belgii, kde to dnes taky přestává být bezpečné, takže nejdůležitější destinací je pro nás nyní Německo,“ řekl Zdenek Blažek.
„Našim významným partnerem je společnost Ewals Cargo Care. Uskutečňujeme pro ni převážně přepravy autobaterií z jedné z největších továren na autobaterie v Evropě sídlících v České Lípě. Jezdíme pro ni převážně do Německa a občas do Beneluxu či Itálie. Jezdíme i pro jiné firmy z automobilového průmyslu a při cestách zpět máme různé zboží, které je někdy i objemnější,“ upřesnil Zdenek Blažek.
Pronájem vozidel s možností okamžitého vrácení
„Doba se hodně zrychlila. Něco připravujete, vymýšlíte, a když už to máte připravené, zjistíte, že vše už je jinak. Je to patrné i v souvislosti s řidiči, kteří jsou dnes problémem číslo jedna. Každá firma se dnes předhání v tom, co jim nabízí, ale ne každý to pak dodrží. To není náš případ, u nás to, co slíbíme, vždy platí. Ale řidiči, kteří dobře vědí, že je jich dnes nedostatek, často požadují naprosto nereálné podmínky a peníze skoro bez práce.
Nyní se například dost rozmohlo, že jsou dlouhodobě nemocní se zády, dva tři měsíce. A když máte auta na operační leasing, potřebujete, aby všechna vydělávala, a ne, aby několik z nich jen stálo,“ řekl Zdenek Blažek.
„Ideální by bylo, kdybych vozidla, pokud je zrovna nemám vytížená, mohl hned vrátit. Volvo, když se dozvědělo, že o něčem takovém uvažuji, mi sdělilo, že je schopno mi takovýto produkt nabídnout. A snad i Mercedes-Benz o něčem podobném už uvažuje. Naše představa je mít několik tzv. vykrývacích vozidel, která nebudou v našich barvách, a když nebudeme mít práci nebo řidiče, tato vozidla vrátíme. Myslím, že toto je jedna z cest do budoucna pro dopravce i prodejce,“ vysvětlil svou představu Zdenek Blažek.
Nedostatek dopravních kapacit a cena za přepravu
Donedávna byla situace při vyjednávání ceny za přepravu taková, že zadavatel nesmlouval a buď dopravce zakázku přijal, nebo se našel někdo jiný. Dnes se to snad již začíná trochu měnit. „Můj bratr, který má na starosti dispečink, si myslí, že už se blíží doba, kdy kvůli nedostatku řidičů a v důsledku toho i zvětšujícího se nedostatku dopravních kapacit se naše vyjednávací pozice zlepší,“ řekl Zdenek Blažek. „Už dříve jsme nestíhali jezdit, ale o ceně se nediskutovalo. Když klesla cena nafty, zákazníci šli okamžitě s cenou za dopravu dolů. Nahoru ale pak nešel skoro nikdo a jezdíme za ceny, které nejsou adekvátní současné situaci. Je to tím, že stále jsou firmy, které jezdí pod náklady – těm nemůžeme konkurovat. Ale postupně jich ubývá. Takže již dnes se stává, že jsme při sjednávání zakázek schopni dosáhnout určitého navýšení ceny. Zákazníci si začínají uvědomovat, že když budou při dopravě nějaké potíže, my okamžitě nasadíme jiné vozidlo a zásilka bude doručena včas. U levného dopravce to tak však není a odesílateli pak hrozí velké sankce za zpoždění dodávky. Takže to vše hraje v náš prospěch,“ uvedl Zdenek Blažek.
„Co mě však stále irituje, je to, že my, kteří s tím máme nejvíc práce, máme za přepravu stejnou odměnu jako někdo, kdo jen zvedne telefon a nabídne nám práci. A peníze mi pak ještě pošle s měsíčním zpožděním. Také toto by se mělo nějak vyčistit, zadávání práce by mělo být víc na přímo. A snad i na to časem dojde,“ dodal Zdenek Blažek.
Milan Frydryšek