25. července 2015
LOGISTIKA
Evropská logistická asociace (ELA)
SÍŤ LOGISTICKÉHO VÝZKUMU LRN LETOS ZASEDNE V DERBY
Asociace ELA informovala, že se ve dnech 9. až 11. září uskuteční v britském Derby jubilejní 20. výroční konference Sítě logistického výzkumu (Logistics Research Network – LRN), kterou doplní workshop. Konference je letošní hlavní akcí Institutu logistiky a dopravy (CILT) na univerzitě v Derby. Oslovuje akademiky a praktiky, kteří se chtějí seznámit s posledními výsledky výzkumu v logistice a v řízení dodavatelských řetězců a vyslechnout přednášející vysoké úrovně z této oblasti. Konference LRN je jedním z hlavních evropských fór představujících výsledky výzkumu, současné praktiky a nové myšlenky z logistiky a dopravy. Zve proto akademiky, výzkumníky a odborníky z praxe k vystoupení a předložení svých příspěvků.
Je také příležitostí setkat se se špičkovými logistiky a profesory a dává také příležitost k prezentaci mladých výzkumníků a akademiků. V letošním roce se konference zaměří na zdroje efektivnosti a udržitelnosti ve vztahu k řízení řetězců a k logistickým operacím. V rámci toho by měla představit současné slibné výzkumné práce i trendy, výzvy a příležitosti. Podrobnější informace o konferenci jsou na http:ciltuk.org.uk/home.aspx
SPEDICE
Mezinárodní federace spedičních svazů – FIATA
LETOŠNÍ SVĚTOVÝ KONGRES FIATA BUDE V ZÁŘÍ V TAIPEI NA TAIWANU
Světový kongres FIATA letos proběhne ve dnech 8. až 13. září v Taipei. Konkrétně se bude konat v tamním Mezinárodním kongresovém centru (International Convention Center TICC). Program kongresu je ve zkratce následující: Úterý 8. září – zasedání presidia, zasedání Nadace FIATA Středa 9. září – Logistická akademie FIATA, zasedání Networking (Pomoc konkrétním partnerským vztahům), Cross-Strait forum (Spolupráce Číny a Taiwanu ve spedici) Čtvrtek 10. září – Slavnostní zahájení a hlavní fórum, regionální zasedání Afrika/Střední východ – Asie Pacifik – Amerika – Evropa, celní institut Pátek 11. září – Airfreight Institut, zasedání poradních orgánů pro Odbornou přípravu – Právní věci – Bezpečnost – Mezinárodní vztahy – Informační technologie Sobota 12. září – Institut multimodální dopravy, Exkurze do námořního přístavu v Taipei a zóny volného obchodu Farglory Neděle 13. září – Plenární zasedání – závěrečná ceremonie – tiskové konference Podrobněji na www.fiata.com
SRBSKO A MAKEDONIE SE LETOS PŘIPOJÍ K „TRANZITNÍMU REŽIMU“
FIATA upozorňuje, že se bývalé jugoslávské republiky Srbsko a Makedonie před koncem roku připojí k „Novému computerizovanému tranzitnímu systému (NCTS) – ve smyslu Úmluvy o společném tranzitu (Convention for Common Tranzit). Postupy podle společného tranzitu se užívají pro pohyb zboží mezi 28. členskými státy EU, zeměmi EFTA (Island, Norsko, Lichtenštejnsko, Švýcarsko) a Tureckem (od 1. prosince 2012). 25. ledna 2015 Srbsko plně odstartovalo národní NCTS pro všechny tranzitní operace včetně železniční dopravy, TIR a ATA. Jeho cílem je připojit se k Úmluvě od 1. října 2015. Makedonie absolvovala testovací fázi a její přístup k Úmluvě se očekával k 1. červenci 2015.
SILNIČNÍ DOPRAVA
Mezinárodní unie silniční dopravy – IRU
NOVÝ PROJEKT IRU A PARTNERŮ NA ZLEPŠENÍ KVALITY PŘEPRAVY ŽIVÝCH ZVÍŘAT
IRU společně s 15 partnery z oblasti přepravy a péče o zvířata odstartovala nový projekt za účelem vytvoření manuálu nejvhodnějších praktik pro přepravu různých druhů zvířat, včetně dobytka, skotu, vepřů, drůbeže a koní. Stejně jako lidé mají i zvířata nárok na vhodné podmínky při přepravě, jež se mají respektovat. Tříletý projekt je určen k poznání a zlepšení přepravy zvířat včetně harmonizace dopravních časů, přestávek na odpočinek i pokut. Bude zaměřen na silniční dopravu a krátké námořní trasy v rámci EU. „IRU velmi vítá příležitost podpořit práci na tomto projektu, jenž poskytne dopravcům z různých zemí znalost nejlepších praktik pro danou oblast,“ uvedl Marc Bilet, vedoucí úseku IRU pro dopravu v rámci EU.
VÝHODY SYSTÉMU TIR VE VÝCHODNÍ AFRICE
IRU organizovala v Arusha ve východní Africe regionální symposium o konkrétních cestách, jak přispět ke snižování čekacích dob na hranicích a tím i ke snižování obchodních nákladů a podpoře hospodářského růstu. Partnerem byl sekretariát Východoafrického společenství (EAC – East African Community). Účastnili se jej politici, zástupci úřadů, obchodních komor jakož i regionální dopravy, obchodu, logistiky a svazů spedice.
ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA
Mezinárodní unie železnic – UIC
EVROPSKÝ PROJEKT SUSTRAIL O DRÁŽNÍCH NÁKLADNÍCH SYSTÉMECH
UIC a konsorcium SUSTRAIL pořádaly v Bruselu závěrečnou konferenci k evropskému projektu SUSTRAIL (Udržitelná nákladní doprava na železnici), aby oznámily jeho hlavní výsledky, jakož i řešení, které mají uspokojovat potřeby uživatelů a splňovat požadavky železnic a drážních organizací. Čtyřletý projekt odstartoval v červnu 2011 a skončil 31. května 2015. Byl spolufinancován Evropskou komisí s celkovým cílem podpořit nákladní dráhy v získávání vedoucí pozice na trhu s tím, že se:
- zvýší poptávka po celkových nákladních dopravních objemech (kolem 40 procent v tunokilometrech do roku 2030 a kolem 80 procent do roku 2050
- převede 30 procent silničních zásilek přes 300 kilometrů na jiné druhy dopravy jako železnice nebo vodní doprava do roku 2030 (50 procent do roku 2050), jak bylo formulováno Evropskou komisí.
SUSRAIL si podle UIC sám stanovil velmi ambiciózní cíle, který bylo s úspěchem dosaženo. Projekt byl veden systematickým přístupem, což se stává standardem ve všech výzkumných projektech. Tento přístup a zvažování interakce mezi vozidlem a kolejemi přinesly významné inovace v návrhu podvozků, přátelským k železniční trati – když snahou je omezit zranitelnost, které je infrastruktura vystavena při provozu. Z hlavních témat projektu, zpracovaných řešiteli (hlavně renomovanými univerzitami) lze zmínit tato:
Integrovaný přístup ke zvýšené výkonnosti systému nákladní dopravy; Nákladní vlak budoucnosti; Nové profily kol; Zlepšené brzdové systémy; Odlehčená řešení pro strukturu vozů; Podpůrný podkladový štěrk a zátěž; Výhybky a křížení; Uživatelé a prospěch z ochrany prostředí; Tvorba obchodního případu; Monitorování stavu trati; Technická implementace.
LETECKÁ DOPRAVA
Mezinárodní asociace letecké dopravy – IATA
NOVÁ ŘEŠENÍ PRO LETECKOU DOPRAVU CARGA
Na svém posledním světovém Cargo Symposiu, organizovaném IATA, bylo jejím cílem uvést další produkty a řešení v oblasti dopravy zboží, naslouchat také zákazníkům a partnerům a posílit vztahy s nimi. Bezpečná doprava lithiových baterií je jedna ze tří priorit pro obor letecké dopravy zboží v roce 2015. V současnosti je k dispozici v angličtině a v čínštině druhé vydání manuálu Lithium Battery Shipping Guidelines, směrovaného na uživatele pokud jde o bezpečnou a efektivní přípravu zásilek lithiových baterií v souladu s mezinárodními předpisy. IATA rovněž nabízí školení o této speciální záležitosti, což má posílit odborné znalosti a porozumění. Symposium bylo rovněž příležitostí k uvedení dvou nových směrů v případě Tarifů a Pravidel pro letecké cargo – TACT (The Air Cargo Tariffs and Rules), pokud jde o zjednodušení postupů. Týkalo se to:
- Netto sazeb TACT, jež poskytují aerolinkám a speditérům novou bezpečnou a centralizovanou platformu pro poskytování a získávání sazeb;
- Samokontroly TACT (AutoCheck), která sníží chybovost v expedici zásilek za pomoci automatické kontroly jejich přípravy.
Dále IATA představila nové odborné kurzy o zavádění bezpečnostní deklarace zásilek, o auditu a kontrole kvality carga, citlivého na teplotu a nový kurz dálkového studia o předpisech, týkajících se živých zvířat. IATA zakrátko nabídne také kurzy pro vedoucí pracovníky v oblasti carga, jež budou zaměřeny na různé aspekty managementu a strategii rozvoje.
NÁMOŘNÍ DOPRAVA
Mezinárodní námořní organizace – IMO
ZVÝŠENÉ LIMITY ODPOVĚDNOSTI U NÁROKŮ V NÁMOŘNÍ DOPRAVÉ V NÁVAZNOSTI NA PROTOKOL LLMC
Dne 8. června tohoto roku vstoupily v platnost změny odpovědnostních limitů, uvedených v Protokole z roku 1996 k „Úmluvě o limitu odpovědnosti za námořní nároky z r. 1976“ (LLMC Protocol 1996). Zvyšují se částky v případech ztrát životů nebo zranění na lodích (nepřevyšujících 2000 tun brutto tonáže) na 3,02 milionů Special Drawing Rights (SDR – Zvláštních práv čerpání) a na 2 miliony SDR (u větších lodí). Úmluva stanoví specifické limity odpovědnosti pro určitý druhy nároků vůči majitelům lodí za ztrátu života nebo osobní zranění a majetkové nároky (včetně škod na jiných lodích, majetku či přístavních zařízeních), zpoždění, palivové skvrny po havárii, škody z emisí atd.
Úmluva rovněž dovoluje majitelům lodí a zachráncům omezit jejich odpovědnost s výjimkou toho, „pokud se prokáže, že škoda byla následkem jeho osobního činu nebo opomenutí, způsobeného se záměrem takovou škodu vyvolat nebo lehkomyslně a s vědomím, že k takové škodě zřejmě dojde“ Protokol LLMC má 50 smluvních států, které představují 57,41 procent světové obchodní námořní tonáže (k 8. červnu 2015). Nové limity Změny v Protokolu LLMC 1996 zvyšují limity následovně: Limit odpovědnosti za nárok ze ztráty života nebo za osobní zranění na lodi, nepřesahující 2000 brutto tonáže je 3,02 milionu Zvláštních práv čerpání – Speciál Drawing Rights -SDR )(od 2 milionů SDR). Pro větší lodě se použijí následující dodatkové částky pro kalkulaci limitních částek: ▪ za každou tunu od 2001 do 30 000 tun 1208 SDR (nad 800 SDR); ▪ za každou tunu od 30 001 do 70 000 tun 906 SDR (nad 600 SDR); ▪ za každou tunu přesahující 70 000 tun 604 SDR (nad 400 SDR). Zvláštní práva čerpání – Speciál Drawing Rights Denní směnné sazby pro Zvláštní práva čerpání SDR lze nalézt na webové stránce Mezinárodního měnového fondu (IMF): http/www.imf.org/
Jiří Kladiva