Zeptali jsme se Lukáše Folbrechta, tajemníka Elektromobilní platformy

Zeptali jsme se Lukáše Folbrechta, tajemníka Elektromobilní platformy

Elektromobilita je často prezentována jako bezemisní doprava. Ale například Austrálie se vůči tomuto spojení důrazně vymezuje a zdůrazňuje její lokálně bezemisní charakter. Tedy že vozidla emise oxidu uhličitého atd. sice neprodukují, ale emise se vypouštějí jinde. Lze v České republice při větším rozšíření elektromobilů počítat s tím, že by elektřina, kterou tato vozidla potřebují, pocházela z obnovitelných zdrojů?

Přesnější název by byl „lokálně bezemisní“ – je jasné, že v současnosti elektromobilita bezemisní není, nicméně dlouhodobě se k tomu cíli určitě posouvá. Probíhá postupná dekarbonizace výroby směrem k bezemisní výrobě baterií i vozidel a s využitím obnovitelných zdrojů, i k bezemisnímu provozu. Již dnes naši členové na veřejných nabíjecích stanicích prodávají, s pomocí certifikátů, bezemisní energii. Řada privátních i korporátních zákazníků již dnes z velké části jezdí na energii ze slunce – z domácích či firemních fotovoltaik.

Vedle vyšší ceny elektromobilů a malého dojezdu je dnes limitujícím faktorem také stávající síť dobíjecích stanic a rychlost dobíjení. Je reálné, že se podaří v horizontu například deseti let vybudovat síť, která pokryje potřeby přinejmenším provozovatelů osobních elektrických vozidel?

Malý dojezd je relativní pojem – drtivou většinu každodenního ježdění lze zajistit pomocí elektromobilů, které mají dojezd na jedno nabití až stovky kilometrů. A veřejných dobíjecích stanic máme v ČR také již docela dost a každý den příbývají nové, na hlavních dopravních uzlech, zejména na dálnicích, v nákupních centrech, nebo třeba také v turistických lokalitách. S vybudováním odpovídající sítě veřejných dobíječek se počítá, řada uživatelů bude také nabíjet doma či v práci. V nejbližších dnech či týdnech Ministerstvo dopravy začne vypisovat programy na podporu výstavby veřejných dobíjecích stanic v podporou v hodnotě úctyhodných 5 miliard Kč. Na stanice tak máme stejný balík peněz, jako např. sousední Polsko, které je přitom násobně větší. 

(lan)

Foto: Elektromobilní platforma

spinner