12. října 2023, lan
Elektromobilita je často prezentována jako bezemisní doprava. Ale například Austrálie se vůči tomuto spojení důrazně vymezuje a zdůrazňuje její lokálně bezemisní charakter. Tedy že vozidla emise oxidu uhličitého atd. sice neprodukují, ale emise se vypouštějí jinde. Lze v České republice při větším rozšíření elektromobilů počítat s tím, že by elektřina, kterou tato vozidla potřebují, pocházela z obnovitelných zdrojů?
Přesnější název by byl „lokálně bezemisní“ – je jasné, že v současnosti elektromobilita bezemisní není, nicméně dlouhodobě se k tomu cíli určitě posouvá. Probíhá postupná dekarbonizace výroby směrem k bezemisní výrobě baterií i vozidel a s využitím obnovitelných zdrojů, i k bezemisnímu provozu. Již dnes naši členové na veřejných nabíjecích stanicích prodávají, s pomocí certifikátů, bezemisní energii. Řada privátních i korporátních zákazníků již dnes z velké části jezdí na energii ze slunce – z domácích či firemních fotovoltaik.
Vedle vyšší ceny elektromobilů a malého dojezdu je dnes limitujícím faktorem také stávající síť dobíjecích stanic a rychlost dobíjení. Je reálné, že se podaří v horizontu například deseti let vybudovat síť, která pokryje potřeby přinejmenším provozovatelů osobních elektrických vozidel?
Malý dojezd je relativní pojem – drtivou většinu každodenního ježdění lze zajistit pomocí elektromobilů, které mají dojezd na jedno nabití až stovky kilometrů. A veřejných dobíjecích stanic máme v ČR také již docela dost a každý den příbývají nové, na hlavních dopravních uzlech, zejména na dálnicích, v nákupních centrech, nebo třeba také v turistických lokalitách. S vybudováním odpovídající sítě veřejných dobíječek se počítá, řada uživatelů bude také nabíjet doma či v práci. V nejbližších dnech či týdnech Ministerstvo dopravy začne vypisovat programy na podporu výstavby veřejných dobíjecích stanic v podporou v hodnotě úctyhodných 5 miliard Kč. Na stanice tak máme stejný balík peněz, jako např. sousední Polsko, které je přitom násobně větší.
(lan)
Foto: Elektromobilní platforma