29. května 2016
Svaz spedice a logistiky pořádá ve spolupráci se zahraničními partnery pro mladé české speditéry pravidelné exkurze do námořních přístavů. Letos byl zvolen přístav Antverpy a nestalo se tak pouhou náhodou. Právě před několika týdny totiž odstartovalo nové železniční spojení tohoto přístavu s lovosickým terminálem v České republice.
Pro tým mladých speditérů je zařízeno vždy komplexní seznámení s přístavem a jeho servisní nabídkou, následují návštěvy terminálů pro různé druhy zboží a možnost vidět vykládku a nakládku kontejnerů a zásilek přímo z lodi. SSL dlouhodobě spolupracuje se zástupci rejdařů v ČR, pro exkurzi do Antverp nabídla pomoc společnost MSC. Ta ročně v Antverpách přeloží na svých terminálech více než pět milionů TEU, celkový roční obrat antverpského přístavu je přitom 9,5 milionu TEU. „Měli jsme možnost na vlastní oči vidět technologie, které jinak běžně přístupné nejsou. Kontejnerový koncert nakládky a vykládky lodi o objemu 14 tisíc TEU byl naplněním naší filozofie – lepší je jednou vidět než si o tom xkrát přečíst,“ ohlédl se za exkurzí výkonný ředitel SSL Jan Ekl. Podle jeho slov byla velmi zajímavou součástí i návštěva jednoho z mála evropských terminálů All weather terminal, kde lze manipulovat s ocelí a plechy. Dokonalý obrázek o funkci a rozlehlosti přístavu Antverpy pak nabídla projížďka oblastmi zpracovávajícími chemii s napojením na potrubní dopravu, což je způsob dopravy velmi málo viditelný.
Názorná prezentace nového vlakového spojení do ČR
Exkurze mladých speditérů do Antverp se uskutečnila v době, kdy se spustilo pravidelné železniční spojení z Belgie do ČR a součástí návštěvy přístavu byla také prezentace nového produktu. Projekt kooperace mezi belgickým partnerem B-Logistics a ČD Cargo prezentoval zástupce české strany Tomáš Pissinger, který připravil i názornou prezentaci systému a filozofii tohoto spojení. Železniční spojení mezi Antverpami a Lovosicemi je především reakcí na zvýšený objem zboží v přístavu Antverpy, tedy i na zvýšenou poptávku po přepravě zboží dále do vnitrozemí. Přístav Antverpy registruje dlouhodobý růst objemu přeloženého zboží, loni prošlo tímto přístavem více než 200 milionů tun zboží, což je meziroční nárůst o 4,6 procenta. Je proto logické, že přístav začal hledat nová spojení do střední a východní Evropy, prioritou je pak spojení do Rakouska, ČR a Polska. Přístav Antverpy bude tyto projekty po dobu tří let finančně podporovat. Pro spojení Antverpy – Ústí nad Labem došlo k dohodě o spolupráci mezi ČD Cargo a belgickou firmou B-Logistics. Železniční spojení je plánováno zatím na tři spojení týdně s rozšířením na pět spojů. Tato služba má nabídnout spojení z přístavu, který sice v současné době není pro český business příliš frekventovaný, avšak nabízí některé výhody jako first port of call či dobrou možnost spojení moře, říční dopravy, železnice a silniční sítě.
Vlakový projekt s názvem Czech Express nabízí možnosti přeprav zejména pro ocelářský a chemický průmysl. Měl by být konkurenceschopnou a ekologickou alternativou k silniční dopravě. Železniční spojení poskytne českým vývozcům novou možnost napojení na námořní dopravu v antverpském přístavu. Ten je velmi výhodnou destinací hlavně pro zámořské přepravy. Pro mnoho rejdařství jsou totiž Antverpy prvním i poslední přístavem v Evropě. Díky tomu se čas přepravy pro zákazníky zkrátí například v porovnání s přístavem Hamburg minimálně o 48 hodin. Přístav Antverpy přitom dosud není českými firmami příliš využíván. ČR se otevřením přímé linky Antverpy - Ústí nad Labem napojila na baltsko-severomořský železniční koridor, díky kterému se urychlí i doprava do Rotterdamu či obchodních metropolí v severní Francii. Do konce roku chce ČD Cargo na této lince přepravit asi 120 tisíc tun nákladu, což odpovídá šesti tisícům kamiónů. Klienti mají možnost nakládky a vykládky ve 215 místech v Belgii a na téměř tisíci místech v České republice. Informace o zavedení nové linky byla na českém trhu přijata s velkým zájmem a v současné době denně dochází poptávky na tyto přepravy.
Podle Jana Ekla si české firmy teprve budou muset najít cestu k tomuto spojení. „Jsem přesvědčen, že dva dny exkurze plné nových informací přinesou účastníkům každé takovéto exkurze spoustu novinek a rozšíření speditérského obzoru. Zájem o exkurze do přístavů je opravdu enormní, takže již dnes jsou další zájemci zapsáni na čekačce,“ dodal Jan Ekl.
(tj)