25. listopadu 2019, Martina Vampulová
E-commerce a on-line obchodování v Česku už několik let po sobě rostou. Podle údajů projektu Česká e-commerce se počet e-shopů na českém internetu meziročně zvyšuje zhruba o 3,5 procenta. Podíl e-commerce na celkovém maloobchodním obratu letos dosahuje 10,2 procenta, tedy o 1,1 procenta více než loni. To je příznivá situace pro balíkové a expresní přepravce, kteří zakoupené zboží prostřednictvím internetu přepravují k zákazníkům.
Obrat české e-commerce v letošním roce už přesahuje 130 miliard Kč a toto číslo se každým okamžikem mění. V meziročním srovnání to představuje nárůst o zhruba 16 procent. Odborníci v projektu Česká e-commerce odhadují, že do konce letošního roku by se obrat trhu mohl přehoupnout přes 161 miliard Kč.
Evropskou e-commerce čeká nárůst k 620 miliardám EUR
Podle poslední studie nadnárodní asociace Ecommerce Europe z letošního roku se evropská e-commerce poprvé v loňském roce přehoupla přes magickou hranici 500 miliard EUR obratů. Zatímco v roce 2017 činily obraty 489 miliard EUR, loni to bylo již 547. A letos odborníci očekávají nárůst až k 620 miliardám. Z celých 66 procent se na těchto obratech podílí západní Evropa, střední Evropa pak z šesti procent.
Stejně jako v minulých letech také letos se European Ecommerce Report věnoval vývoji on-line obchodování v Evropě i jednotlivých zemích. „Díky této studii máme možnost porovnat jednotlivé trhy. Česká republika patří svým růstem e-commerce mezi ty státy EU, které se nadále dynamicky rozvíjejí. Zatímco meziroční růst v Evropě jako celku přesáhl vloni 11%, v ČR to bylo více než 17%. Co do objemu ale máme samozřejmě stále kam růst,“ uvedl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.
Češi důvěřují lokálním internetovým obchodům
České e-shopy se těší důvěře a oblibě místních zákazníků. Přeshraničně v rámci Evropské unie totiž nakupuje jen 19% českých spotřebitelů, ze třetích zemí mimo Evropu si pak zboží v loňském roce objednalo pouze 10 procent Čechů. To je výrazně méně než například v Rakousku (81% nakoupilo v EU) nebo Belgii (64%) či Irsku (60 %). Mezi největší patrioty naopak patří například Poláci (12% v rámci EU). „Přeshraniční nakupování ovlivňuje do značné míry samozřejmě poloha či jazyková bariéra. Přesto nás těší, že Češi tak rádi nakupují v českých e-shopech. Věřím, že naopak české internetové obchody mají velké předpoklady do zahraničí úspěšně prodávat,“ uvedl Jan Vetyška.
Věková skupina 65+ je v Evropě stále silnější
V západní Evropě tvoří věková kategorie 65+ již téměř 20 procent populace. Ve střední Evropě je to pak skoro 18 procent. „Z našeho výzkumu prováděného v ČR v průběhu uplynulého roku vyplynulo, že alespoň jednou za půl roku zboží na internetu objedná 72 procent uživatelů internetu ve věku 55+. Pro obchodníky má tedy tato skupina nakupujících do budoucna velký význam. Především v oblasti prodeje zboží denní spotřeby, potravin a dalšího malého zboží může v budoucnu dojít k dalšímu velkému boomu. Dodání objednávky až domů může být pro seniory, kteří si zvyknou na nákup po internetu, do budoucna velkou výhodou,“ řekl Jan Vetyška.
Česká pošta, Zásilkovna a ti další
Podobně jako loni i letos Češi nejčastěji využívají k přepravě zboží z e-shopu domů nebo do kanceláře Českou poštu. Ta si podle údajů projektu Česká e-commerce udržuje zhruba třetinový podíl na trhu. Stále rostoucí jsou naopak služby Zásilkovna.cz, které využívá přibližně 17 procent zákazníků e-shop. S výjimkou PPL (13%) si ostatní balíkoví dopravci DPD, Geis i GLS drží podíl kolem 6%. Zhruba stejná část nakupujících přes internet volí osobní odběr.
„V rámci delivery services pozorujeme rostoucí trend v rychlosti doručení zásilek přepravní službou k zákazníkovi. A to nejen na lokálním trhu, ale pro celou Evropskou unii i celý svět. S tímto trendem rostou nároky na automatizaci expedice a rychlost vyexpedování konkrétní objednávky ze strany odesílatele. Naši klienti vyexpedují průměrně za den o 40 procent více zásilek,“ uvedl Martin Šauer, jednatel společnosti Balíkobot.cz.
Podíl e-commerce roste i v dalších zemích
Čísly, která se týkají českého trhu e-commerce, už jsme se zabývali. Jak jsou na tom ale další země ve střední a východní Evropě? Jejich analýza je zajímavá ani tak ne pro koncové spotřebitele, ale spíše pro majitele e-shopů se snahou expandovat na další trhy. A určitě evropské údaje mohou zajímat i zástupce firem zajišťujících přepravu nakoupeného zboží k zákazníkům.
„Podíl e-commerce na retailu v Maďarsku už přesahuje 6%, což je podobně, jako má sousední Slovensko, které je pro domácí e-shopy skoro samozřejmostí,“ řekl šéf nákupního rádce Heureka group Tomáš Braverman. Maďarská e-commerce roste meziročně o 20 procent a podle odhadů by měla během pěti let vzrůst na dvojnásobek a překročit hranici tří miliard EUR. „Díky velikosti trhu, jeho růstu a edukovanosti Maďarsko během chvíle dožene, a možná přeskočí i Slovensko,“ podotkl Tomáš Braverman. Stejně jako Česko a Slovensko je Maďarsko velmi fragmentovaný trh. „To znamená, že trh nemá jednoho či dva výrazně silné hráče, ale je roztříštěn mezi velké množství menších hráčů,“ vysvětlil.
Nevelkou, ale z pohledu potenciálu a růstu zajímavou zemí je Chorvatsko. „Pár tisícovek e-shopů v Chorvatsku tvoří téměř půlmiliardový obrat (EUR). Chorvaté na internetu nakupují rádi, podíl online nákupů je zde za hranicí pěti procent celkového retailu a během pěti let by měl dosáhnout desetiprocentního podílu,“ doplnil Tomáš Braverman.
Dalším vyspělým e-commerce trhem v regionu střední a východní Evropy je Slovinsko. „Více než polovina Slovinců už běžně nakupuje zboží online. Slovinci jsou také zvyklí poměrně často využívat služby zahraničních e-shopů v rámci Evropské unie,“ uvedl Tomáš Braverman. Podobně jako v sousedním Chorvatsku generují tři tisícovky tamních e-shopů šestiprocentní podíl na celkovém retailu země.
Další země na rozvoj teprve čekají
Na větší rozvoj e-commerce zatím čekají země, jako je Bosna a Hercegovina a Srbsko, ve kterých se bude o velkém boomu online nakupování hovořit teprve během následujících let. „Srbsko i Bosna a Hercegovina už jsou na rozvoj e-commerce připraveny po technické stránce – mají e-shopy, nebojí se platit kartou třeba virtuální zboží nebo služby a mají relativně dobrou infrastrukturu, ale na větší boom v online nakupování teprve čekají v následujících letech. Důvody jsou především kulturní. Myšlení a přístup k nakupování se však v těchto zemích pomalu mění, a během pár let se zde online rozvine naplno,“ tvrdí Tomáš Braverman.
Historie e-commerce se začala psát před 25 lety
Ostatně další rozvoj e-commerce zajímá i jiné odborníky, kteří se snaží odpovědět na otázku, jaká budoucnost elektronické obchodování čeká. Co víme jistě, je fakt, že historie online prodeje se začala psát v srpnu 1994, tedy před 25 lety. Předmětem první známé bezpečné online transakce bylo Stingovo sólové album Ten Summoner’s Tales. Dnes, o čtvrt století později, je vlivem rozvoje elektronického obchodu vše jiné. A kam se posune e-commerce dál? Podle analýzy společnosti PayPal budou spotřebitelé věnovat pozornost nejen samotnému zboží, ale také hodnotám a vizím firem, od nichž nakupují. Pro zákazníky bude také důležité, zda svými nákupy podporují národní hospodářství, kulturu nebo místní komunity. Nemalý bude vliv umělé inteligence. Už dnes stále více proniká do našeho každodenního života. Spolu s rostoucím objemem zpracovávaných dat vytvářejí algoritmy založené na umělé inteligenci řadu dalších příležitostí, a to i v oblasti elektronického obchodování. Již 78 procent značek zavedlo řešení umělé inteligence a virtuální reality nebo tak plánuje učinit do roku 2020 s cílem zkvalitnit obsluhu svých zákazníků. Výsledkem těchto snah jsou mimo jiné personalizovaná doporučení produktů zobrazovaná na stránkách webového obchodu nebo v e-mailových newsletterech. Virtuální realita časem umožní elektronickým obchodům nabízet možnost vyzkoušet oblečení. Poroste také prodej prostřednictvím sociálních sítí. Spotřebitelé vychovávaní v éře online a mobilního obchodování mají vyšší nároky – chtějí, aby je firmy aktivně oslovovaly tam, kde se pohybují oni. A moderní generace spotřebitelů tráví v průměru dvě hodiny denně právě na sociálních sítích. Prodej na sociálních sítích ovšem nespočívá pouze v reklamách na slevové akce nebo nabídce bazarového zboží, ale také v možnosti zakoupit nové originální zboží přímo z těchto stránek.
Elektronické okno do světa pro malé a střední podniky
Online obchod neustále nabízí neuvěřitelné příležitosti pro rozvoj malých a středních podniků. Ty z nich však neprofitují naplno – například v České republice pouze 24 procent malých a středních podniků využívá příležitostí prodejem svých produktů a služeb online. Mezitím, jak ukazují údaje PayPal, mají přeshraniční prodejci mnohem vyšší tempo růstu (14,3%) ve srovnání s těmi, kteří působí pouze lokálně (2 %). Potenciál trhu je značný, zejména uvážíme-li možnost oslovit zákazníky doslova z celého světa – letos dosáhne hodnota globálního elektronického obchodu téměř dvou bilionů USD.
Důležitá rovnováha z hlediska bezpečnosti dat
Jedním z důležitých pilířů elektronického prodeje je bezpečnost dat – a její význam pro obě strany obchodního vztahu dále poroste. Informovanost spotřebitelů a jejich zájem o ochranu soukromí na internetu stoupá. Právní předpisy, jako je GDPR nebo PSD2, jim poskytují nástroje na ochranu citlivých údajů a stanoví pro e-shopy přísné sankce za nedodržení povinností v oblasti kybernetické bezpečnosti. Bude však nanejvýš důležité zachovat rovnováhu mezi vysokými nároky na bezpečnost a komfortem online nakupování.
Martina Vampulová
ČSA koupí od Airbusu sedm nových letadel, první dostanou příští rok
České aerolinie odeberou od společnosti Airbus sedm nových letadel, čtyři stroje A220-300 a tři letouny A321XLR s delším doletem. První dvě letadla dopravce zařadí do své flotily příští rok, další stroje obdrží v letech 2021 a 2025. Minulý týden to oznámili zástupci leteckého dopravce a firmy Airbus. Cenu transakce neuvedli.
Dodávka letounů A321XLR má nahradit sedm původně objednaných letadel A320neo. Letadla A220-300 pak mají ve flotile ČSA nahradit letouny ATR, u kterých vyprší leasingové smlouvy. Firma dodala, že ČSA tak získají nejmodernější úsporná letadla Airbus nové generace.
„První dva letouny Airbus A220 zařadí ČSA do flotily koncem roku 2020, další A220 obdrží ČSA v prvním a druhém čtvrtletí 2021. Dodávky letounů A321XLR s dlouhým doletem jsou naplánovány v roce 2025,“ uvedla společnost Smartwings, která je mateřskou firmou ČSA.
Předseda představenstva ČSA Petr Kudela uvedl, že „letouny díky zcela novému uspořádání kabiny nabízejí nejvyšší možnou úroveň kvality pohodlí ve své třídě i na dlouhých letech“. Podle obchodního ředitele Airbusu Christiana Scherera má letoun A321XLR nejdelší dolet z řady A320 Family a umožňuje lidem cestovat pohodlně. ČSA zároveň budou při rozšiřování sítě svých linek těžit z výrazně nižší spotřeby paliva.
Flotilu ČSA nyní tvoří 14 letadel a dopravce nabízí letecká spojení do desítek destinací v zemích Evropy, Blízkého východu a Asie. Většina linek ČSA je provozována ve spolupráci s mateřskou společností Smartwings letouny z flotily Smartwings Group, jejíž jsou ČSA součástí.
Sama společnost Smartwings čelí potížím s letadly Boeing 737 MAX, jejichž provoz kvůli březnové nehodě v Etiopii zakázala Evropská agentura pro bezpečnost létání (EASA). Smartwings mají sedm těchto letounů.
(čtk)