​Cushman & Wakefield: Loňský rok byl pro retail parky rekordní

​Cushman & Wakefield: Loňský rok byl pro retail parky rekordní

14.2. - V roce 2024 bylo v Česku dokončeno téměř 80 000 m² nových, modernizovaných či rozšířených retail parků, což nyní tvoří 1,3 milionu metrů čtverečních maloobchodní plochy – téměř třetinu celkové kapacity maloobchodních ploch na trhu. Největší koncentrace těchto nákupních parků je ve Středočeském kraji, zatímco v přepočtu na 1 000 obyvatel dominuje Olomoucký kraj. Dynamika růstu pokračuje – aktuálně se staví dalších více než 70 000 metrů čtverečních s plánovaným dokončením v roce 2025. Nejvíce se staví v Ústeckém a Středočeském kraji. V roce 2026 developeři plánují dodat na trh 45 retail parků s celkovou plochou přes 220 000 metrů čtverečních.

Nabídka moderních maloobchodních ploch v České republice na konci roku 2024 dosáhla téměř čtyř milionů metrů čtverečních (3,98 milionu m²). Retail parky neboli nákupní parky, tedy obchodní zóny s několika samostatnými prodejnami disponujícími vlastním vchodem a společným parkovištěm, nyní tvoří z tohoto celkového objemu již 33 %. Klasická obchodní centra se podílí zhruba 65 % a zbylá 2 % patří outletům. Podíl retail parků na celkovém objemu moderních maloobchodních ploch v Česku vzrostl z 27 % v roce 2019 na 33 % v roce 2024. Plochy nákupních parků za posledních 5 let vzrostly o 32 %.

Jan Čížek, vedoucí týmu nákupních parků, Cushman & Wakefield, řekl: „Výstavba nákupních parků zažívá od roku 2023 velký rozmach. Mnoho projektů bylo vlivem nejisté covidové doby odloženo a nyní se realizují. Díky jednodušší a rychlejší výstavbě dokáží pružněji reagovat na poptávku obchodníků po volných plochách. Běžná doba výstavby je do jednoho roku. Na rozdíl od obchodních center, kde je trh již saturovaný, čeká výstavbu nákupních parků několik velmi aktivních let s řadou zajímavých projektů.”

Největším loni dokončeným projektem byl nový retail park Obchodní centrum Hvězdárna v Jindřichově Hradci s celkovou prodejní plochou 14 200 m² a 17 obchodními jednotkami. Dalším významným projektem byla nová výstavba retail parku S1 Center Slaný s plochou 5 500 m² s 9 obchodními jednotkami. Třetím největším loňským projektem je výstavba nákupního parku S1 Center v Krnově o velikosti prodejní plochy 5 100 m².

„V roce 2024 vznikaly projekty v okresních městech s 15 000 – 30 000 obyvateli. V letech 2025 a 2026 se investoři budou více soustředit na menší města s projekty o několika nájemcích. Nejaktivnějším hráčem v této oblasti je v poslední době společnost Portin, která má největší počet dokončených i plánovaných projektů,“ uvedl Jan Čížek.

Developeři míří do menších měst v Ústeckém a Středočeském kraji

Největší aktuální výstavba nákupních ploch v retail parcích se nachází v Ústeckém kraji (27 %) a v kraji Středočeském (23 %). Zatímco v minulosti developeři mířili do měst s počty obyvatel okolo 20 až 40 tisíc, nyní se zaměřují na lokality s 5 až 15 tisíci obyvateli.

Největší podíl nákupních parků na 1 000 obyvatel se nachází v Olomouckém kraji, následovaný krajem Vysočina a Jihočeským krajem.

Skladba nájemců v retail parcích se nemění, je zaměřená primárně na zboží denní potřeby a tvoří ji hlavně prodejci potravin, drogerie, obchody s chovatelskými potřebami, elektra či vybavení pro domácnost a také v poslední době velice oblíbené diskontní prodejny.

„Investoři budují projekty i v menších městech a přizpůsobují je spádové oblasti, velikosti projektů a skladbě nájemců. Obchodníci tak mají možnost nabídnout své zboží zákazníkům blízko jejich domovů a významně tak zkrátit dobu nakupování. Jedná se o trend, který sledujeme již několik let,” uvedl Jan Čížek.

Mezi největší vlastníky retailových parků patří společnost Saller Group, která v České republice vlastní zhruba 15 % z celkové plochy retail parků. Druhým největším vlastníkem je společnost InterCora s 13% podílem.

(lan)

Ilustrační foto: Pixabay

spinner