21. února 2017, Martina Vampulová
21.2. - Celosvětovým trendem 21. století je růst urbanizace. Obří městské aglomerace přinášejí velké nároky na městskou logistiku. Koncern DACHSER testuje inovativní řešení, jak dostat zásilky k zákazníkům ve městech bezpečně, rychle, spolehlivě, ekologicky a za konkurenceschopnou cenu.
Již ve 30. letech minulého století si architekt Le Corbusier uvědomoval, že moderní města čelí velkému problému: jsou přeplněná. Výsledkem jsou „nelidské životní podmínky“, řešením pak koncepce „funkčního města“. Navzdory novátorským vizím Le Corbusiera ve stylu hesla „všechno musí pryč“ jsou Paříž, Londýn, Madrid, Barlín i jiná města strukturami, jež stále existují na základě historických fundamentů – dalo by se říci, že naštěstí, avšak se silně přetíženou infrastrukturou.
Pro městskou logistiku není radikalismus architektonické avantgardy použitelnou volbou. „Musíme jednoznačně vycházet z daností, z toho, jak se historicky vyvíjela infrastruktura současných evropských měst,“ uvedl ředitel složky výzkumu a vývoje společnosti DACHSER Stefan Hohm. Výroba i obchod se výrazně individualizují, zákazníky se masově stávají domácnosti a jednotlivci poptávající i malé objemy zásilek. Rostou přitom nároky na rychlost doručení, možnost sledování pohybu zásilky atd. Klíčovým faktorem je boom internetového nakupování. Jen v Německu má podle odhadu expertů dojít v následujících deseti letech ke zdvojnásobení ročního objemu balíkových zásilek z 2,5 na 5 miliard kusů! Rozvíjející se indický trh vykazuje každoročně ztrojnásobení počtu zásilek, jak uvedla poradenská společnost McKinsey.
Městská logistika musí především vyřešit, jak se vypořádat s automobilovým provozem v době špičky a v centru: trvalé kolony vozidel, znečištění, omezení vjezdu do vybraných zón včetně ekologických, nedostatek parkovacích míst… DACHSER musí například v chronicky zacpané Paříži hledat alternativní cesty distribuce. Sází na elektrododávky i nákladní elektrokola, jejichž testy probíhaly úspěšně od loňského října ve Stuttgartu. DACHSER spustil projekt „City Distribution“ v rámci strategického rozvojového programu idea2net. „Představitelé měst jako Paříž, Londýn či Kodaň si dobře uvědomují, jak důležitou roli zásobování a distribuce hrají. Zde sázíme na naše zkušenosti a nápady a nabízíme nová řešení,“ dodal Stefan Hohm.
(mna)