21. srpna 2017, Martina Vampulová
21.8. - Neustálé dopravní kongesce, omezení přepravy a omezení parkování a vedle toho narůstající emise skleníkových plynů, prachu a CO2 výrazně ovlivňují dopravu a zásobování v mnoha městských aglomeracích. Města také stále častěji zavádějí omezení pro osobní i nákladní vozidla. Například Paříž nebo Stuttgart čelí každodennímu zatížení vozidly nebo omezení přístupu k vozidlům poháněným dieselovým motorem. Proto se logistické a přepravní společnosti snaží hledat nové způsoby distribuce tak, aby vyhovovaly potřebám evropských měst a nezatěžovaly životní prostřední.
Stranou nezůstává ani společnost DACHSER, která pracuje na výzkumném projektu, jenž by měl vyhledat a otestovat nové způsoby distribuce ve městech tak, aby vyhovovaly potřebám evropských metropolí. „Naším cílem je vytvářet inovativní a udržitelné obchodní modely, které přinášejí zboží zákazníkům do městských center vždy včas a ve správném množství. Společnosti, které chtějí hrát rozhodující roli při navrhování městského dopravního systému zítra, musí dnes spojit osvědčená logistická řešení s inovativními nápady,“ uvedl Michael Schilling, provozní ředitel pozemní logistiky společnosti DACHSER. Firma proto pro účinnou a udržitelnou přepravu ve městech vyvíjí sadu proaktivních řešení, která mohou realizovat jednotlivé lokální pobočky na základě konkrétních podmínek v daném regionu.
„Rozvoj měst a metropolitních oblastí po celém světě v kombinaci s měnícím se chováním spotřebitelů a povědomí o životním prostředí představuje pro logistiku nové výzvy. Environmentální standardy, dopravní kongesce a měnící se očekávání zákazníků vyžadují nové řešení,“ připomněl ředitel podnikových řešení výzkumu a vývoje Stefan Hohm, který je zodpovědný za projekt City Distribution, jehož prostřednictvím DACHSER v rámci strategického programu idea2net usiluje o identifikaci průkopnické síťové inovace.
„Musíme čelit výzvám v různých městských oblastech,“ uvedl Hella Abidi, konzultant pro výzkum a vývoj společnosti DACHSER a vedoucí projektu City Distribution. Některé z těchto faktorů zahrnují rostoucí individualizaci výroby a obchodu, řadu nových zákonů a předpisů, rostoucí objem zboží a menších zásilek, jakož i větší a podrobnější požadavky zákazníků. „Ale v každém velkém městě se tyto faktory odlišují,“ upozornil Hella Abidi a dodal: „Jenom ti, kteří dokážou zvládnout konkrétní požadavky, mohou v budoucnu nabídnout optimální logistické operace ve městech a metropolitních oblastech.“
Výzkum společnosti DACHSER se zaměřuje nejen na multimodální dodavatelské řetězce a konfigurace procesů, které ovlivňují také koncepce dodávek ve večerních i nočních hodinách, stejně jako používání inovativních energetických systémů vhodných pro provoz v centru města. Konečně spolehlivé výpočty pomohly měřitelně snížit uhlíkovou stopu.
„Distribuci ve městech vládne maximální individualita,“ uvedl Stefan Hohm a pokračoval: „Proto nehledáme izolovaná řešení. Naším střednědobým a dlouhodobým cílem je spíše systematické řízení zón s nulovými emisemi v Evropě a v rámci možností zavedení k tomu účelu stanovených standardních postupů. Současně řidiči i zákazníci ocení inovativní vozidla.“ DACHSER se proto spojil se specialistou v oblasti ORTEN v Paříži, aby analyzoval používání elektronických vozidel při dodání v centru města s častým zastavením a startováním. Přestože testované vozidlo má krátkou dojezdovou vzdálenost kolem sta kilometrů a velmi nízkou užitečnou hmotnost 2400 kilogramů, pracovalo v hustých městských oblastech velmi dobře a současně produkovalo nulové emise.
(mna)