​Daniel Knaisl (Geis CZ): S výsledky roku 2022 jsme vzhledem k ekonomické i politické realitě spokojeni

​Daniel Knaisl (Geis CZ): S výsledky roku 2022 jsme vzhledem k ekonomické i politické realitě spokojeni

Skupina Geis i v loňském obtížném roce zvýšila svůj obrat. O komentář, jak si vedlo její české zastoupení a co lze očekávat od letošního roku, jsme požádali Daniela Knaisla, jednatele společnosti Geis CZ.

Skupina Geis loni zvýšila čistý obrat o 14,5 procenta. Jaké byly výsledky českého zastoupení a jaké plány máte pro letošní rok?

S výsledky loňského roku jsme vzhledem k celkové ekonomické i politické realitě roku 2022 spokojeni. Procentuální růst celkového obratu sice nebyl dvouciferný jako v předchozích letech, ale i tak jsme zaznamenali nárůst, u některých našich produktů/služeb dokonce i ten dvouciferný. Jsme spokojeni také s finančními výsledky. Pro rok 2023 jsme plánovali zdravě optimisticky - tzn. opět růst, protože máme tezi, že kdo si plánuje stagnaci, nebo dokonce pokles, tak ho také dosáhne. Naším cílem tak je další rozvoj.

Je síť vašich poboček v České republice a na Slovensku v současné době dostačující, nebo plánujete její rozšiřování?

V tomto roce po mnoha letech neplánujeme ani v České republice a ani na Slovensku žádné změny v síti poboček. Jednak jsme několik změn zrealizovali v loňském roce a také současný vývoj české a slovenské ekonomiky nevytváří očekávání nějakých dramatických nárůstů objemů, pro které by bylo třeba naši síť výrazně posilovat. I přesto několik dlouhodobějších projektů na posílení sítě běží, pouze se trochu posunuly v čase.

Loni jste spustili program MissionZero a zahájili řadu projektů směřujících k posílení udržitelnosti. Můžete přiblížit vaše aktivity v této oblasti?

Témat v oblasti udržitelnosti je mnoho. Od energetického managementu, kdy sledujeme spotřebu energií na našich pobočkách v reálném čase, přes projekty fotovoltaiky, testování, ale už i objednávky plně elektrických vozidel, až po měření uhlíkové stopy na zásilkách našich klientů. K tomu je nutno započíst mnoho našich CSR aktivit. Jako firma se připravujeme na povinnost danou Evropskou Unií zveřejňovat každý rok oficiální report udržitelnosti. Naše matka v Německu již podobný report zveřejňuje delší dobu. V otázce investic do udržitelnosti hrají samozřejmě roli i náklady. Pro představu plně elektrický tahač (kamion) stojí cca čtyřikrát až pětkrát více než jeho dieselový kolega plnící normu Euro 6. Dojezd také není srovnatelný a doby dodání od objednávky jsou až 2 roky. Proto se v této oblasti sice posouváme, ale má to své limity - viz omezená využitelnost nebo i možnosti participace klientů na vyšších nákladech. Osobně spíše do budoucna věřím ve vodíkovou technologii.

Jak podle vás bude mít vliv na poptávku po přepravních a skladovacích kapacitách skutečnost, že ve skladech je v současnosti stále mnoho zboží, které bylo dříve nakoupeno za vyšší ceny?

To je otázka za tisíc bodů. Mám obavu, že co se starým zbožím neví aktuálně vícero firem. Poptávka dramaticky spadla a ve skladech mnoha firem leží zásoby za stamiliony, které rychle stárnou, což je hlavně v případě elektra nebo IT techniky velký problém. Osobně mám obavu, že se poptávka dramaticky v následujících týdnech a měsících nezvedne. Blíží se konec dubna a z pohledu objemů klientů nebo obecně na trhu nevidíme žádnou významnou jarní sezónu. Myslím, že ani slevové akce nepřilákají dostatek kupujících, aby se prodejci starého zboží rychle zbavili. Tato situace se významně odráží nejen v pozemních přepravách nebo skladové logistice, ale významně i v segmentu letecké a námořní přepravy, kde ceny kontejnerů z Asie spadly díky nízké poptávce na zlomek cen z posledních „covidových“ let.

Další rozvoj je velkou měrou vázán i na dostatek kvalifikovaných pracovníků. Jak se vám daří zajišťovat nové zaměstnance a udržet ty stávající?

Zaměstnanci jsou samozřejmě klíčoví pro každou společnost. Na trhu přetrvává nedostatek kvalifikovaných pracovníků, a proto se snažíme udržet ty stávající a v případě nových se musíme více spoléhat na vlastní odborné zaškolování než na získání „hotového“ člověka.

Jak si udržet stávající? To je hodně individuální a rozdílné motivátory jsou i podle profese. Řidičům našich vlastních kamionů, které vesměs využíváme pro přepravy mezi našimi vlastními pobočkami, například oproti jiným pracovním nabídkám vyhovuje pravidelná pracovní doba a to, že jsou každý den doma.

Milan Frydryšek

Foto: Geis CZ

spinner