18. listopadu 2021, red
Globální logistická společnost DHL si stanovila velmi ambiciózní plán nazvaný Go Green, v němž se zavázala, že bude do roku 2050 CO2 neutrální. Postupně proto zavádí do provozu různá ekologická řešení, a to především v dopravě. Epicentrem těchto pilotních projektů se stala česká pobočka DHL Supply Chain, která mimo jiné začala před nedávnem využívat první elektricky poháněné nákladní vozidlo v Česku. Na podrobnosti jsme se zeptali Petera Badáně, ředitele transportu DHL Supply Chain v České a Slovenské republice.
Můžete nám vaši aktuální novinku stručně představit?
Česká flotila se rozrostla o nové bezemisní vozidlo Volvo FL 42 R Electric a stala se tak první pobočkou ve střední a východní Evropě, která nákladní auto s elektrickým pohonem provozuje. Elektromobilita je ideální především do hustě osídlených měst a pro jízdy na krátké vzdálenosti. Přesně takový provozní profil čeká nové Volvo s celkovou hmotností 16,7 tuny. Každý den najede zhruba 45 kilometrů a zajistí přepravu mezi pěti sklady ve Středočeském kraji. V celoročním provozu přechod na bezemisní elektromobilitu ušetří 5 tun emisí CO2 .
Jaké byly hlavní důvody uvést první elektrické nákladní vozidlo do provozu právě v Česku?
Česká pobočka DHL Supply Chain má opravdu velmi silný tým, který se nebojí nových výzev. Právě zde jsme začali testovat a využívat CNG vozy, nainstalovali jsme solární panely na distribuční auta, vylepšili aerodynamiku a máme také jednu z největších flotil LNG tahačů. Nasazení elektrického nákladní vozidla do každodenním provozu bylo pro nás dalším logickým krokem. Navíc jako lídři trhu cítíme určitou zodpovědnost za to, že právě my bychom měli vnést do tohoto sektoru nějakou změnu. Chceme být těmi, co se nebojí začít dělat věci jiným způsobem a ukázat ostatním nový směr.
Co uvedení do provozu předcházelo?
Přechod na elektromobilitu vyžaduje velmi důkladnou přípravu a investice, které přesahují rámec pouhého nákupu elektricky poháněného vozidla. Naše auta musí být neustále v pohotovosti a připravena na transport. Proto bylo potřeba v našem distribučním centru v Jirnech nejprve vybudovat nabíjecí stanici, abychom mohli nabíjet kdykoli a s dostatečným výkonem. V případě nového vozidla Volvo je celková kapacita akumulátorů 265 kWh. Rychlé nabíjení zajistí nová nabíjecí stanice Alpitronic Hypercharger s nabíjecím výkonem 75 kW. Na stavbě jsme spolupracovali s místními dodavateli a samozřejmě jsme potřebovali i podporu od vlastníka logistického parku.
Plánujete další rozšiřování flotily s alternativními pohony, které preferujete?
Toto je ideální příležitost si elektromobily vyzkoušet, získat potřebné know-how a postupně je uvádět do provozu. DHL testuje všechny technologické novinky, které trh nabízí, a snaží se neustále vyhledávat možnosti, jak snižovat emise CO2 . Doprava nám dává v tomto směru obrovský prostor. Dnes nevíme, co bude nejlepší, jestli CNG, LNG, elektrika, nebo vodík. Ale pokud to nevyzkoušíme, tak se to nikdy nedozvíme.
Jak se k zavádění ekologických řešení staví vaši zákazníci?
Naší strategií je nabízet zákazníkům udržitelná řešení a diskutovat s nimi o důležitosti využívání alternativních pohonů vozidel s cílem naplňovat strategii snižování emisí CO2. Vždy je to ale na zákaznících, jak k problematice přistupují. Pokud jsou ekologické projekty součástí jejich firemní strategie, pak jsou jednání vždy jednodušší. Z našeho zákaznického průzkumu vyplývá, že naši zákazníci od nás, jako poskytovatele logistických sužeb, očekávají návrhy na zelená transportní řešení. Z DHL neodchází žádná nabídka, která by je neobsahovala.
(red)
Foto: DHL
Na snímku Petr Badáň, ředitel transportu DHL Supply Chain v České a Slovenské republice