22. června 2019, Martina Vampulová
Příští týden se po dvou letech do Mnichova vrací největší veletrh dopravy a logistiky. Letošní přehlídky nejnovějších trendů, výrobků a služeb z dopravního a logistického sektoru se zúčastní 2360 vystavovatelů z celého světa. Žádný z významných hráčů na trhu nesmí letos v Mnichově chybět, aby mohli diskutovat o příležitostech Evropy na pozadí čínské iniciativy Nové hedvábné stezky, způsobech řešení nedostatku kvalifikovaných pracovníků či jak si poradit s problémy týkajícími se městské logistiky. Hovořit se určitě bude i o specifických trendech v oblasti logistiky a silniční, železniční, vodní a letecké dopravy.
„Necítíme nejistoty kvůli obchodním válkám, ekonomickému vývoji či brexitu. Počet vystavovatelů se zatím zvýšil o devět procent z 2162 na 2360 a mezinárodní podíl veletrhu vzrostl o tři procentní body na 56 procent,“ uvedl výkonný ředitel veletržní společnosti Messe München Stefan Rummel. Podle jeho slov vzrostl zájem vystavovatelů především z Evropy, nicméně účast z Číny se téměř zdvojnásobila na 64 vystavovatelů. Na mnichovském výstavišti se představí dvacet pět mezinárodních společných pavilonů, včetně Srí Lanky, Rumunska, Litvy, Polska a Turecka. Na veletrhu nebude chybět ani téměř pět desítek českých vystavovatelů. „Logistika je základním kamenem světových obchodních toků a existuje vysoká poptávka po informacích a mezinárodní spolupráci,“ řekl Stefan Rummel. Vzhledem ke zvyšujícímu se počtu vystavovatelů se pořadatelé rozhodli otevřít další halu a následně rozšířili i volné výstavní plochy.
Veletrh zahájí spolkový ministr dopravy a digitální infrastruktury Andreas Scheuer. Úvodní panelové diskuse se zúčastní generální ředitel Deutsche Post DHL Frank Appel a výkonná ředitelka zodpovědná za obchod a prodej Lufthansy Cargo Dorothea von Boxberg, výkonný ředitel pro finance, nákladní dopravu a logistiku Deutsche Bahn Alexander Doll a Rolf Habben Jansen, generální ředitel Hapag-Lloyd. Součástí bohatého doprovodného programu veletrhu je zhruba 50 konferencí zaměřených na globální ekonomiku, digitalizaci, nedostatek řidičů a kvalifikovaných pracovníků a udržitelnou logistiku ve městě. Diskutovaným tématem bude také umělá inteligence. Tomuto tématu bude mimo jiné věnována otevřená diskuse s názvem Artificial Intelligence: Next Level Air Cargo?, která je součástí souběžně probíhajícího veletrhu air cargo Europe. Air cargo Europe je největším světovým setkáním leteckého průmyslu a významnou součástí veletrhu transport logistic a letos se ho zúčastní asi 220 vystavovatelů z oblasti letecké dopravy a průmyslu.
Podobně jako i další oblasti logistiky také globální letecká nákladní doprava čelí řadě výzev, jako jsou zvýšené nároky na ochranu klimatu, rostoucí význam online obchodu a nedostatek odborných pracovních sil. Velké naděje odborníci v této souvislosti vkládají do umělé inteligence, pokročilé automatizace a internetu věcí. Sektor se rovněž intenzivně zabývá možností využití alternativních paliv a pohonů. I o těchto tématech se bude hovořit v rámci doprovodného programu veletrhu transport logistic 2019.
A jaká je situace na trhu před začátkem významné logistické akce? Na to se pokusil odpovědět aktuální průzkum Trend Barometr, který uspořádala veletržní společnost Messe München a oslovila v něm celkem 2680 představitelů mezinárodní logistiky (1599 z Německa, 869 z dalších evropských zemí a 213 mimoevropských).
„Mezinárodní logistická komunita zůstává optimisticky naladěná. Celkem 43 procent logistických profesionálů očekává, že bude pokračovat ekonomický růst, zatímco dalších 41 procent věří, že prostředí zůstane stabilní,“ uvedl Stefan Rummel. Za pozornost stojí přetrvávající dobrá nálada, a to navzdory různým faktorům, jako je politická a ekonomická nestabilita, nedostatek odborného personálu, náročnost digitalizace a podobně. Logistické firmy masivně investují do moderních technologií, které přinesou v budoucnu nové benefity.
Plných 60 procent oslovených logistických firem si vytváří opatření proti možnému zpomalování ekonomického růstu. Celkem 61 procent dotázaných přitom připouští, že jejich zásobovací řetězce projdou v brzké době úpravou kvůli nejrůznějším obchodním konfliktům a zavádění tarifních bariér. Ačkoli stále není jasné, jak a kdy dojde k brexitu, zůstává většina respondentů pozoruhodně v klidu. Jen 38 procent oslovených uvedlo, že jejich firma je připravena na všechny hrozící scénáře. Padesát procent respondentů očekává, že se jich brexit přímo nedotkne. Pouhých 12 procent se obává dopadů tvrdého brexitu.
33 procent firem shání řidiče
Jednou z největších výzev pro logistiku je nedostatek kvalitního personálu. Celkem 45 procent respondentů průzkumu potvrdilo, že má problémy s nedostatkem odborných pracovníků, 33 procent firem shání řidiče. Pro 40 procent je nepříjemný cenový a konkurenční tlak, 33 procent oslovených profesionálů považuje digitalizaci za náročnou výzvu. Dvacet pět procent respondentů považuje za problematický nárůst byrokracie. Výrazná shoda panovala v otázce nutnosti zlepšení kvality infrastruktury.
Průzkum ukázal velký rozsah investic do inovativních technologií (celkem 60 procent) – konkrétně do Průmyslu 4.0 / Internetu věcí; IoT (25 procent), do telematiky a autonomního řízení (22 procent), do alternativních pohonů / elektromobility (22 procent), robotizace (14 procent) a umělé inteligence (14 procent).
Poměrně značné komplikace může odvětví způsobit zesilující tažení proti dieselovým motorům. Patrná je snaha přejít na alternativní paliva, alternativní pohony, a to i cestou zpětného vybavení stávajících vozidel. Celkem 54 procent oslovených firem však připravuje investice do nových vozů.
Logistika je v poločase digitální transformace: 11 procent respondentů označuje sebe sama za „průkopníky digitalizace“. Celkem 33 procent oslovených firem má strategii digitálního rozvoje a 44 procent již digitalizuje mnohé procesy a spolupracuje s dalšími partnery. Dohromady 64 procent respondentů považuje své firemní investice do digitalizace za dostatečné a 35 procent uvedlo, že inovace posiluje spoluprací se start-upy.
(mna, mm)
Foto: Messe München