​FIATA jednala o aktuálních problémech světové dopravy a spedice

​FIATA jednala o aktuálních problémech světové dopravy a spedice

Švýcarský Curych se na přelomu března a dubna stal místem dalšího zasedání představitelů Mezinárodní federace zasilatelských sdružení (FIATA). Během bohatého třídenního programu představitelé FIATA jednali o aktuálních otázkách z oblasti dopravy a spedice.

Pracovní skupina pro silniční dopravu, která je součástí Multimodal Transport Institute, jednala hned první den za účasti generální ředitelky CLECAT Nicolette van der Jagt. Účastníci jednání diskutovali o přírůstcích v národních legislativách proti „sociálnímu dumpingu“ ve službách nákladní dopravy, tzn. MiLoG / Loi Macron a rakouském předpisu. Na skupině zazněla velmi protichůdná stanoviska: zřejmá byla podpora zástupců „nových zemí“ a Turecka a Íránu, jichž se předpis nejvíce dotýká. Překvapil opatrný postoj Polska, naopak očekávaný byl názor starých zemí, především Belgie a Francie, které argumentují devastací jejich národních trhů (ale zároveň přiznávají nedostatek řidičů a vysoké ceny od národních dopravců). Zástupcům České republiky, Slovenska a Maďarska se nakonec vyplatil odpor proti Belgii a Francii, neboť bylo vytvořeno komuniké vyzývající CLECAT, aby do konce května zformuloval doporučení vůči Evropské komisi, jejíž zasedání je naplánováno na 14. června, zabývat se cíleně pouze problémem tzv. nomádských řidičů a letter-box společností, které vytvářejí ono nežádoucí konkurenční prostředí. Takový předpis by měl umožňovat běžnou jízdu „tam a zpět“ bez omezení minimální mzdou s tím, že by přibyla pouze povinnost řidičů a vozidel za určitou dobu se vrátit do mateřské země (země založení dopravní společnosti). S takovým postupem mimo jiné souhlasí i národní svazy ČESMAD Bohemia a německý BGL, což na jednání pracovní skupiny také zaznělo.

Členům FIATA se v té souvislosti doporučuje, aby až na zcela nezbytné situace odsouvali uzavírání případných závazků (vůči svým zákazníkům/příkazcům) plnit uvedené předpisy o minimální mzdě s odkazem na další vývoj

situace a očekávaná jednání na úrovni Evropské komise v červnu letošního roku. Obdobně tak budou postupovat i dopravci sdružení v ČESMAD Bohemia, takže v duchu společné záruky, která může být vyžadována, bude jedna strana chybět.

Příprava novely Incoterms 2020

Multimodal Transport Institute (MTI), ve kterém jsou aktivní skupiny – kromě již uvedené silniční – i pro námořní, železniční a kombinovanou dopravu, ohlásil zapojení do přípravy novely Incoterms 2020.

Dalším cílem je průnik předpisů CIM-SMGS-CMR. Na zasedání byla také přednesena zpráva o restrukturalizaci kontejnerizované dopravy a jejím dopadu na zasilatele a pozornost účastníků vzbudila i zpráva o připravovaném sloučení společností Hamburg Süd a Maersk. Delegát z Indie pak obšírně a složitě vysvětloval daňové změny v Indii vs. servisní kontrakty.

V centru pozornosti Air Freight Institute je e-biz

Výstupem ze společného IATA-FIATA Air Cargo Programme bude uznávání výsledků zkoušek z národních centrál na mezinárodní úrovni. Jako i u jiných „provozních“ pracovních skupin se nosným tématem jednání stal e-biz, elektronizace dokumentů, komunikace mezi jednotlivými účastníky supply chain i vnějšími organizacemi (celní správa či daňový dohled). Členové skupiny na jednání kritizovali stále velmi rozšířený přenos informací přes formáty Cargo-XML a doporučili příklon k AS4 protokolu, tedy přenos informací přes internet.

Region Evropa o přeshraničním obchodě

Jednání regionální skupiny vždy uvozuje průběh celého kongresu, neboť odtud by mohly vzejít podněty jak pro celosvětové jednání, tak i pro zasedání jednotlivých pracovních skupin, které následují.

Nepřekvapivě, jako důsledek stále rostoucího přeshraničního obchodu (tedy obchodu přes hranice Evropské unie), zazněly na jednání komentáře k novým pravidlům WTO pro obchod, celní otázky, urychlení a zjednodušení výměny zboží přes hranice států. Velký zájem účastníků vzbudil společný pilotní projekt elektronizace dokladů při dopravě zboží z Turecka do Íránu, na kterém se podílejí 2 + 2 celní úřady na každé straně hranice a který by se mohl stát vzorem pro podobné přepravy například mezi EU a Tureckem.

Zástupce CLECAT informoval o zjednodušení kabotážních pravidel, o e-CMR a zmínil i problematiku bezpečnosti a zabezpečení či udržitelného rozvoje v logistice.

Celní problematika – snaha o další zjednodušení

Také v oblasti cel jednali účastníci zasedání o celé řadě aktuálních témat. Šlo především o otázky garancí (jistot) v EU, REX, průkaz příslušnosti, centrální bod celní obsluhy, přenos informací na celní službu či AEO. Na jednání zaznělo, že v těchto bodech se zatím nepodařilo dosáhnout dostatečné úrovně zjednodušení.

Právní klub (ABLM) o elektronizaci dokumentů

UNCITRAL Working Group stanovil podmínky pro elektronicky přenositelné dokumenty (e-replikace papírových dokumentů). Konkretizoval podmínky vystavení, průkaznost vlastnictví i převoditelnost. Pro nepřevoditelné e-dokumenty platí smluvní volnost. Na jednání dále zazněly nejběžnější a bohužel velmi časté podvody při používání FBL.

Poradní skupina SAFETY & SECURITY jednala o problematice přepravy lithiových baterií, kyberkriminalitě a programu ACC3 sledování zboží ze třetích zemí. (red)

Zdroj: nepravidelný občasník SSL ČR 1/2017

spinner