5. srpna 2019, Martina Vampulová
Nadnárodní přepravní společnost GLS se podílí na projektu zlepšení stavu městské logistiky, na kterém pracují úředníci pražského magistrátu. V současnosti chybí jednotná koncepce pro podporu a rozvoj ekologicky šetrnější balíkové přepravy, která by počítala i s provozem elektrických automobilů, elektroskútrů a nákladních kol.
Centrum Prahy navíc nenabízí cenově dostupné prostory pro vybudování městských dep či umístění balíkomatů. Přepravci by také uvítali pravidla, která by registrovaným poskytovatelům hromadné balíkové přepravy umožnila podobná zvýhodnění jako vozům MHD nebo taxislužbám.
Magistrát hlavního města Prahy vede diskusi s přepravci i uživateli jejich služeb, jejímž hlavním cílem je omezení negativních dopadů dopravy zboží na životní prostředí. Úředníci vypracovali Studii city logistiky, která hovoří o budování nových parkovacích míst pro zásobovací vozy, balíkomatů a také tzv. městských dep. Z nich by do centra města k doručení zásilek vyjížděly jen ekologické dopravní prostředky s nulovými emisemi.
Rozvoji brání ceny i nejasná regulace
Zlepšování logistiky v hlavním městě však brání několik problémů. „Největší překážkou je z našeho pohledu absence vhodných a cenově dostupných prostor v centru Prahy, které by bylo možné využívat jako ekologická depa nebo výdejny balíků. Úmysl snížit ekologickou zátěž balíkové přepravy vítáme a nabízíme naše zkušenosti z jiných evropských měst, jako je Budapešť, Milán nebo Düsseldorf. Území hlavního města prozatím obsluhujeme ze tří dep na okraji Prahy a pomocí sítě výdejních a podacích míst, tzv. ParcelShopů. Již delší dobu hledáme vhodný prostor pro umístění city depa, který by umožnil nasazení ekologických dopravních prostředků, u nichž je bohužel omezený dojezd,“ uvedl Pavel Včela, ředitel společnosti GLS Česká republika, která na řešení situace s magistrátem spolupracuje.
Současná regulace logistiky v Praze navíc nepočítá s provozem elektromobilů či elektrických skútrů a nákladních kol. Právě to by moderní pojetí dopravy mělo změnit. „K výraznějšímu nasazení bezemisních vozidel by mohla přispět například podpora hromadné systémové přepravy balíků. Registrovaná vozidla těchto společností by měla mít podobná povolení k vjezdu, stání nebo jízdě ve vyhrazených pruzích, jako mají vozy MHD nebo taxislužeb,“ doplnil Pavel Včela.
Tři hlavní parametry pro elektrické dodávky
Výraznějšímu nasazení elektrických dodávek zatím brání jejich stále neuspokojivá nabídka. Ta by měla splňovat alespoň tři základní parametry, kterými jsou dostatečný dojezd – a to i v zimě, velký úložný prostor a přijatelná pořizovací cena. Provoz nákladních elektrokol zase omezuje kopcovitý terén Prahy i opakované úvahy o zákazu vjezdu kol do centra metropole.
O noční zásobování není zájem
Podle Studie city logistiky z pražského magistrátu zaplatí přepravní společnosti na území Prahy za rok průměrně 30 až 100 pokut za špatné parkování. Řidičům, kteří tyto přestupky spáchali, je většinou proplácí jejich zaměstnavatel, protože nedostatek zásobovacích stání je všeobecně známý. Dopravci, kteří nekonsolidují zásilky v depech jako balíkoví operátoři, najezdí po městě výrazně více kilometrů a obslouží menší množství koncových zákazníků. Dopravní situaci v Praze by zejména u paletového zboží mohlo ulevit také noční zásobování obchodů, ty však o ně nemají zájem.
GLS v České republice a ve světě
GLS Czech Republic je dceřinou firmou General Logistics Systems B.V. s centrálou v Amsterdamu. Prostřednictvím vlastních a partnerských společností skupina GLS provozuje síť pokrývající 41 evropských zemí a 7 států USA a se zbytkem světa je propojena přes smluvní partnery. GLS má k dispozici přes 70 centrálních a regionálních třídících středisek a více než tisíc dep.
(mna)
Foto: GLS