18. února 2022, lan
Společnost Logio vznikla v roce 2004 a během několika let pronikla mezi přední firmy věnující se optimalizaci logistických řetězců. Její experti se zaměřují především na práci s daty, při jejichž zpracování využívají vlastní software, matematické algoritmy a umělou inteligenci. O její současné nabídce jsme hovořili s Janem Jirovcem, partnerem ve společnosti Logio.
Společnost Logio se zúčastnila podnikatelské mise na výstavu EXPO do Dubaje. Jakou máte odezvu na svou nabídku?
Velmi kladnou. V posledních letech jsme „přerostli“ místní trh a ohlížíme se po možnostech, jak dobře exportovat naše znalosti a softwary do světa.
Více než 17 let vyvíjíme softwarový nástroj pro řízení zásob a úspěšně jsme jej nasadili u klíčových retailových a výrobních firem v regionu. V posledních letech jsme investovali nejen do AI technologie uvnitř, ale zároveň do zjednodušení nástroje tak, aby jej mohli implementovat partneři. Náš cíl je tedy najít partnery v pečlivě vybraných částech světa a agenda Ministerstva průmyslu a obchodu ČR s názvem City For The Future s námi velmi rezonuje. S předními českými firmami tedy prezentujeme naše softwarové řešení jako nástroj pro optimální plánování dodavatelských řetězců v „chytrých“ městech bez zbytečného plýtvání a najetých kilometrů.
V regionu jsme tedy uspořádali několik debat o našem zastoupení pro obchodní a implementační aktivity ve zdejším retailu a výrobě.
Dále jsme otevřeli dvě příležitosti pro naše konzultační činnosti, zejména v oblasti plánování údržby a řízení náhradních dílů v tamním rozvinutém zpracovatelském a výrobním průmyslu. Vyvážet z ČR služby tohoto typu je znatelně složitější než licence, ale první reakce jsou povzbudivé.
Každopádně za pořádání podnikatelské mise a propojování s místními podnikateli patří všem organizátorům z MPO od nás velký dík.
Jak vaše firma vznikla?
Před 17 lety setkáním současných společníků a následným sloučením všech aktivit. Jsme unikátním spojením datově orientovaného konzultačního byznysu a softwarové podpory plánování a řízení dodavatelských řetězců.
Za dlouhé roky podnikání v dodavatelských řetězcích vznikla unikátní softwarová i konzultační řešení pro naše zákazníky např. Plzeňský Prazdroj, Škoda Auto, Dr.Max či Albert.
Dnes zaměstnáváme 70 lidí v oblasti konzultačních služeb pro dodavatelské řetězce. Tito lidé pro zákazníky umí navrhnout optimální distribuční model - od velkého konceptu až po poslední detail ve skladu. Rozhodující je pro nás dlouholetá zkušenost a znalost aktuálních technologií. V současnosti týmem hýbou zejména projekty v automatizaci logistiky našich zákazníků, řídíme několik projektů plně automatizovaných skladů najednou. Vzhledem k dramatické proměně dodavatelských řetězců v posledních letech, jsme u opravdu zajímavých projektů, které mění svět kolem nás.
Dalších 90 lidí zaměstnáváme v softwarové oblasti, kde vyvíjíme specializované softwary pro forecasting a řízení zásob, cenotvorbu a plánování dodavatelských řetězců.
Posláním našich nástrojů je obecně zvýšit dostupnost zboží směrem k zákazníkům, optimalizovat obrátku a předvídatelnost v celém dodavatelském řetězci, správně stanovit prodejní cenu.
Jaké oblasti dopravy a logistiky pokrýváte?
Snažíme se pokrýt vše od plánování výroby až pro vratky obalů. Obecně vše, co se schovává pod označením „supply chain management“. V Logio totiž věříme, že skutečný přínos se dá dosáhnout pouze dobrým navržením celého toku. Stokrát můžeme optimalizovat drobnosti, ale bez pohledu shora to budou vždy jen drobné inovace s několika procenty přínosů.
Pro naše zákazníky tedy pomáháme vytipovat – v našem případě vypočítat správné lokality pro výstavbu výroby nebo skladů, určit strategii přepravy od zahraniční až po poslední míli. To, co nás odlišuje od konkurentů, je míra zkušeností a nástroje pro modelování scénářů. Správná distribuční strategie je vždy o multikriteriálním vyhodnocení a zavírání nevhodných cest. S mnoha projekty jsme si vyvinuli interní nástroje, ve kterých dokážeme hodnotit tisíce řešení, a pak se správně rozhodnout. Naše SW nástroje pak pomohou s prosazením strategie v taktické a operativní úrovni.
Dodavatelské řetězce byly v poslední době výrazně narušené. Máte představu, kdy by tyto potíže mohly začít polevovat? A může váš software pomoci zákazníkům usnadnit překonávání těchto potíží?
Fenoménem dodavatelských řetězců je v současné době nejistota a vysoké přepravní a produkční náklady. Nepředvídatelnost teď všechny v oboru opravdu zaměstnává.
Pro dobré fungování našich firem potřebujeme alespoň nějakou minimální schopnost plánovat. Bohužel proměnných je nyní tolik, že k návratu do „zaběhnutých kolejí“ jednoduše nemůže dojít.
A nebylo by to dobré ani pro nás. Situace nás nutí změnit obvyklé způsoby, jak děláme byznys. Pro mnoho firem (rozhodně ne pro všechny) už se nebude vyplácet import z nespolehlivé a stále dražší Asie. Zároveň výkyvy v cenách energií zahýbou klíčovými parametry místní produkce. Tento mix zaručuje proměnlivou dobu a vyhrávat budou ti, kteří dokážou rychle reagovat na změny. Předpokladem jakékoliv reakce na změny je chápat její povahu, a to nám umožňují data. Potřebujeme tedy mít pod kontrolou svoje firmy z pohledu dat o celém dodavatelském řetězci a pak můžeme dělat „dobré“ změny.
Ceny energií a práce v Evropě tlačí čím dál více firem do automatizace v oblasti logistiky a pokrok skladových technologií tomu jen nahrává.
Logio tedy zažívá raketový růst plánování nových distribučních modelů a automatizačních projektů napříč všemi obory.
Jedinou jistotou v logistice je teď změna, na klidné časy můžeme, myslím, na delší dobu zapomenout.
(lan)
Foto: Logio
Na snímku Jan Jírovec