Jan Kodada, Gebrüder Weiss: Firmy a státy přehodnotí závislost na zahraničí, změnit to může i odvětví logistiky a přepravy

Jan Kodada, Gebrüder Weiss: Firmy a státy přehodnotí závislost na zahraničí, změnit to může i odvětví logistiky a přepravy

Pandemie viru COVID-19 nejenže mimořádně zasáhla odvětví logistiky a přepravy, ale nastolila i otázky ohledně změn v budoucnosti. K současné situaci vyvolané pandemií poskytl rozhovor Jan Kodada, obchodní a marketingový ředitel logistické a přepravní firmy Gebrüder Weiss.

Jste logistická a přepravní firma působící v ČR i ve světě. Jakým způsobem krize ovlivnila vaše odvětví?

Krizová situace všem především ukázala, jak nezbytný, ale zároveň citlivý je obor přepravy v dnešním globalizovaném světě. Vidět to můžeme na příkladu Číny, kdy uzavření několika měst do karantény a přerušení výroby způsobilo potíže i tak velkým firmám jako je Apple. Věřím, že to povede k přehodnocení současného systému, kdy jsme v řadě dodávek závislí na Číně či jiné zemi.Vidím také, že se změnilo vnímání našeho odvětví ze strany veřejnosti. Lidé si kvůli nutnosti nákupů online začali uvědomovat, jak je přeprava důležitá, a že právě na ní závisí jejich běžný život. Krize také ukázala, jak nesmírně důležitá je schopnost adaptace na nové a neustále se měnící podmínky. Vidíme, že nejlépe to zvládá ne ten největší a nejsilnější, ale právě ten, kdo dokáže flexibilně a inovativně přistupovat k nečekaným situacím.

Jaký směr v budoucím vývoji logistiky a přepravy nyní očekáváte?

V posledních týdnech jsme mohli vidět, jak limitující je v dnešní době nemít alternativu k prodeji v kamenných obchodech. Očekávám proto ještě větší rozvoj e-commerce, což je pro přepravní odvětví velmi pozitivní zpráva. V dlouhodobém horizontu se pak téměř jistě dočkáme diskuse o spolehlivosti globálních dodavatelských řetězců. Řada společností už nebude chtít riskovat přerušení výroby a přepravy zboží z Číny a rozhodnou se pro lokální výrobu. To bude znamenat nárůst vnitrostátní přepravy a logistiky. Vytvoří se tím systém, který bude odolnější vůči případným budoucím výkyvům a podpoří domácí trh. V neposlední řadě budeme, i kvůli dalšímu rozvoji e-commerce, svědky většího tlaku na využití nejnovějších technologií a inovací, které logistice a přepravě pomohou k ještě větší efektivitě, ať už to bude využití umělé inteligence nebo doručování prostřednictvím dronů.

Ke nějaký typ přepravy, který byl zasažen výrazně více? A pokud ano, jak dlouho očekáváte, že se bude regenerovat?

V první fázi se krize dotkla letecké přepravy, následně pak zasáhla přepravu námořní. Přerušení pasažérských letů znamenalo pro některé oblasti zásadní snížení přepravních kapacit, pasažérské lety se totiž využívají i pro přepravy zboží. Na druhou stranu poptávka po přepravách některých artiklů byla snížená, takže to pro některé firmy až takový problém být nemusel. Hůře může být zasažena námořní přeprava, u které jsme se v době propuknutí epidemie koronaviru v Číně potýkali s nedostatkem zboží pro standardní kapacity lodí a servisů. Rejdařské aliance zareagovaly historicky největším snížením kapacit na trase z Dálného východu do Evropy, což vede k nižší přepravní flexibilitě a zpožděním u importu z Asie. To se logicky začíná projevovat ve formě nedostatku kontejnerů a kapacit v Evropě pro exporty zpět. Jak rychle se oba typy přeprav vrátí k normálnímu fungování, bude záviset především na uvolňování opatření a případném znovuobjevení viru.

Co by odvětví logistiky a přepravy nyní nejvíce pomohlo, aby opět fungovalo jako dříve?

Myslím, že nejlepším způsobem, jak segment přepravy a logistiky podpořit, je pomoci opět nastartovat spotřebu. Je důležité, aby stát umožnil firmám a podnikatelům rychlý přístup k bezúročným půjčkám a co nejrychleji uvolňoval přijatá restriktivní opatření.

Zaznamenáváte v Gebrüder Weiss v tomto období nějaké komplikace?

Trápí nás hlavně volatilita a nepředvídatelnost na dopravním trhu. Co se týká plynulosti dopravy, neregistrujeme žádné větší kolony a očekáváme, že se vše bude pomalu vracet do standardního režimu. Naše pravidelné sběrné linky jezdí neustále, zásobování obyvatelstva je tedy po celou dobu krize plynulé a v doručování by se to nemělo nijak projevit.(red)

Foto: Gebrüder Weiss

spinner