​Monitoring flotil zvyšuje efektivitu operací i vytíženost strojů

​Monitoring flotil zvyšuje efektivitu operací i vytíženost strojů

Výrobní i logistické firmy dnes stále častěji hledají způsoby, jak zlepšit efektivitu každodenních operací a zvýšit využití vysokozdvižných vozíků při provozu ve skladových a logistických areálech. Zároveň chtějí předcházet nehodám a zvýšit bezpečnost manipulace s materiálem. K tomu se ideálně hodí nejrůznější sledovací systémy. Například výrobce manipulační techniky Hyster vyvinul systém Hyster Tracker, který umožňuje plně využít potenciál veškerých vozíků Hyster. Jde o modulární systém se třemi různými balíčky vylepšení pro nasazení v nejrůznějších podmínkách, který komunikuje pomocí signálu wi-fi nebo GSM.

„Počáteční investice do hardwaru je relativně nízká a instalace Hyster Tracker si vyžádá pouze minimální odstávku,“ uvedl specialista telematických řešení ve společnosti Hyster Thomas Toenders s tím, že vzhledem k nízkým měsíčním poplatkům odhaduje návratnost investice přibližně jeden rok. Všechna data nashromážděná systémem Hyster Tracker se ukládají na speciálně zabezpečeném online portálu, odkud jsou dostupná přes počítač, mobilní telefony i tablety 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. Prostřednictvím portálu je možné zobrazovat a tvořit vlastní reporty, tabulky a grafy.

„První stupeň technologie Hyster Tracker zahrnuje veškeré nezbytné sledovací schopnosti, které pomáhají efektivně spravovat flotily vozíků a operátorů. Tato data mohou pomoci identifikovat vybavení, které je nadužívané, a předejít tak zvýšeným výdajům za údržbu a servis. Zároveň dokážou odhalit nedostatečně využité stroje, které by mohly být zapojeny vhodněji,“ dodal Thomas Toenders. Uživatelé přitom mohou zobrazovat data o jednotlivých vozících, celé flotile nebo i o konkrétním místě.

Podobné možnosti nabízí i řešení od společnosti GX Solutions, které navíc umožňuje on-line lokalizaci s implementací vlastních map prostorů místa, kde je flotila používána, což zvyšuje přesnost pohybu vozíků. Systém umožňuje také řídit a kontrolovat pohyb společně s vytvořením uživatelských oblastí, takže lze nastavit povolená nebo zakázaná místa, kde by se obsluha s vozíkem měla pohybovat. Samozřejmostí je i evidence jízd, sledování tras a monitorování historie pohybu vysoko-zdvižného vozíku. To umožňuje na minimum snížit prostoje a volnoběh a maximálně optimalizovat jednotlivé jízdy. Řešení GX Solutions umožňuje nastavit také alarmy při vjezdu nebo opuštění povolené zóny, při překročení rychlosti nebo stání v zakázané zóně. Je navíc použitelné na jakékoli flotile vozíků.

Kontrolu operátorů zajistí ID karty

Důležitou funkcí při monitoringu vysokozdvižných vozíků je i kontrola přístupu operátorů. Zařízení pracují buď s Dallas, nebo RFID kartami, čímž je zajištěno, že specifické vybavení používá pouze autorizovaný a řádně proškolený personál. Využití identifikačních karet zároveň pomáhá při správě nehod a zvyšuje odpovědnost řidičů tím, že identifikuje, kdo během incidentu vozík řídil. Technologie Hyster Trucker má k dispozici i funkci, která umožňuje vypnout neaktivní stroj po uplynutí předem nastavené doby, po kterou je vozík nehybný nebo bez obsluhy. To přispívá k úspoře paliva a elektrické energie.

I systém správy flotily vysokozdvižných vozíků Toyota Material Handling, Toyota l_Site, je vybaven tzv. chytrým přístupem Smart Access, který zaručí přístup k vozíkům pouze oprávněným a zaškoleným operátorům, kteří se prokážou ID kartou. Jak to funguje? Správce flotily musí nejdříve načíst pomocí programátoru karet ID karty operátorů, které nahraje na webový portál systému. Následně určí, kteří řidiči mohou používat jaké vozíky, a tyto informace se pomocí mobilního připojení přenesou do vozíků. K aktivaci vozíku pak musí operátor použít osobní přístupovou kartu, většinou stejnou, kterou používá k identifikaci v dalších oblastech provozu, protože čtečka Smart Access je kompatibilní s většinou zaměstnaneckých karet.

„Předstartovní“ kontrola

Bezdrátové ověření funguje i v rámci Hyster Trucker a umožňuje operátorovi také zkontrolovat funkčnost systému před začátkem směny, tzv. Operator Pre-shift Checklist Tracking. To je i nejrychlejší způsob, jak odhalit jakékoli problémy s vozíkem. „Jednoduše řečeno tato funkce nutí operátora projít ověřovací procedurou na kontrolním panelu předtím, než může stroj uvést do provozu. Manažeři pak mohou kontrolovat, kdy a jak často musí být tato procedura operátory provedena, což usnadňuje údržbu a zamezuje vynechávání důležitých servisních kontrol,“ dodal Thomas Toenders, specialista telematických řešení ve společnosti Hyster. V případě, že z kontroly vyplynou varovné signály, mohou být odhalené nedostatky okamžitě napraveny, což snižuje finanční náklady a pravděpodobnost odstavení vozíku.

(mna)

spinner