15. července 2021, lan
15.7. - Obrat on-line portálu a vyhledávače dopravců Zaslat.cz v prvním čtvrtletí roku 2021 vzrostl o 116 %. Počet přepravených balíků se navíc oproti minulému roku zdvojnásobil. Lidé v prvních měsících roku nakupovali stejně intenzivně jako během uplynulé vánoční sezóny. Důvodem už nebyla jen karanténa, ale i výhody doručovacích služeb, jako je komfort nebo flexibilita, na které si zákazníci zvykli. Výrazně vzrostl i počet B2C zásilek ze zahraničí.
Vánoční ozdoby už dávno ležely ve sklepě, Čechů se ale i během ledna a v prvních jarních měsících držela nákupní horečka tolik typická pro období největších svátků. Z dat společnosti Zaslat.cz vyplývá, že čeští zákazníci v prvním čtvrtletí roku 2021 nakupovali přes internet mnohem více, než je obvyklé. „Jen za leden 2021 jsme odbavili přes 43 tisíc zásilek. V únoru byla situace téměř totožná, během března se nám jich pak podařilo vyexpedovat až na 58 tisíc,“ uvedl CEO Zaslat.cz, Miroslav Michalko. Oproti prvnímu čtvrtletí minulého roku byl počet doručených zásilek dvojnásobný – celkem jich skupina Zaslat.cz odbavila přes 164 tisíc. Meziroční obrat společnosti vzrostl o 116 %.
Nejen kvůli karanténě
Podle Michalka si lidé na posílání a doručování on-line zvykli a přijali ho za své. „I během rozvolnění si zákazníci udržují chuť nakupovat přes internet. Čísla naznačují, že se pro ně doručení až domů nestalo jen ‚náhradním‘ řešením, ale naopak cestou, která má své nesporné výhody, jež ocení i v budoucnu. Jde například o časovou flexibilitu nebo rychlost doručení,“ vysvětlil. Podíl kategorie B2C, tedy zásilek směřovaných přímo na zákazníka, ostatně stále zastává polovinu obratu. Co do objemu zásilek ale naopak převládá B2B přeprava mezi smluvními partnery – do této kategorie patřil každý třetí balík.
Počet zákazníků, kteří službu doručení začali využívat teprve nedávno, přitom stále roste. Přetrvávající atraktivitu nakupování s využitím doručení až do místa bydliště potvrzují i počty nových zákazníků Zaslat.cz. Jen v lednu až březnu jich přibylo přes 19 tisíc, což navíc dvojnásobně převyšuje počet těch, kteří službu vyzkoušeli poprvé ve stejném období loni. „Nárůst nových zákazníků a s ním spojený počet zásilek byl v posledních měsících natolik masivní, že jsme se rozhodli omezit i naše marketingové rozpočty, abychom udrželi kvalitu našich služeb. Z některých standardů nechceme slevit za žádnou cenu,“ dodal Michalko. Během druhého čtvrtletí (od dubna do června) zatím obrat Zaslat.cz dál v porovnání s loňskem roste o více než čtvrtinu. Roste především podíl přepravy do zahraničí. Zatímco v březnu zaujímal 43 % obratu, v květnu to bylo již téměř 46 %.
Zásilky odesílané do zahraničí koncovým zákazníkem, tedy v podstatě stejně jako u běžné pošty, byly navíc za první čtvrtletí nejsilnějším segmentem, který z celkového obratu tvořil bezmála 34 %. „Registrujeme boom hlavně v mezinárodních zásilkách mimo Evropskou unii. Balíkový trh obecně se teď také vyrovnává s dozvuky Brexitu,“ vysvětlil Miroslav Michalko.
(lan)
Foto: Zaslat.cz