12. prosince 2017
12.12. - Množství letecky přepravovaných zásilek je stále na vzestupu, kapacity leteckých společností však na současný stav nestačí. S vytížením se potýkají zejména letiště v Asii, které přepravují zásilky směrem do Evropy. Celou situaci také komplikují kapacity na evropské straně. Logistické společnosti tak i nadále musí čelit těmto problémům, aby zvládly doručit zásilky včas. DB Schenker v tom pomáhá silná pozice na trhu a vedle nasmlouvaných komerčních kapacit i vlastní charterová letadla.
Přeprava leteckého carga v letošním roce opět roste a dosažená čísla podle sdružení dopravců IATA dosahují nejvyšší úrovně za posledních sedm let. V letošním roce došlo zatím k mezinárodnímu nárůstu o 10, 4 procenta, a to nejsilnější část roku ještě neskončila. Nastalou situaci výrazně ovlivňuje trvalý růst v oblasti e-commerce a také zavádění nových produktů na vánoční trh.
Díky rekordním objemům leteckých přeprav čelí největší čínská letiště v Hongkongu, Šanghaji a v Pekingu přetlaku zboží. Projevuje se tak nedostatek přepravní kapacity komerčních dopravců, dochází ke zpožďování zásilek a doba přepravy pro koncové zákazníky se prodlužuje. Další volné kapacity jako charterové spoje ale v současné době k dispozici nejsou. „Například letiště v Hongkongu funguje nyní už na sto procent. Původně se ale očekávalo, že při současné infrastruktuře dojde k stoprocentnímu vytížení až o tři roky později v roce 2020,“ komentuje současný stav ředitel společnosti DB Schenker Tomáš Holomoucký.
Situace na evropské straně se ale od té čínské příliš neliší. „Hlavní evropská letiště, jako jsou například Frankfurt nad Mohanem, Amsterdam či Londýn, čelí kritickým kapacitním problémům také, a to má za následek další zpoždění v přepravním řetězci,“ pokračuje Tomáš Holomoucký. Celé situaci také neprospívá stávka handlingových agentů v německém Frankfurtu, kde se stávkovalo za poslední měsíc již několikrát.
„Z Asie do Evropy využíváme vlastní full charterová letadla, která jsou nám plně k dispozici. Kvůli stávce handlingových agentů ve Frankfurtu nyní létají i do jiných evropských destinací, jako například do Bruselu nebo Lucemburku, abychom eliminovali následky stávky. Těmito letadly doplňujeme kapacitu komerčních leteckých dopravců. S těmi největšími máme na některých linkách po celém světě nasmlouvané kapacity za smluvní ceny,“ popisuje Tomáš Holomoucký, jak situaci řeší v DB Schenker.
Logistické společnosti tak čelí veliké výzvě, aby zvládly vyhovět požadavkům a doručit zásilky co nejdříve. A potýkat se s těmito problémy budou i nadále – současný stav bude určitě pokračovat do konce letošního roku a pravděpodobně se přehoupne i do začátku roku 2018.
(tj)