1. února 2021, red
K loňským Vánocům nám byla nadělena zpráva o „zdárném“ ukončení vleklých jednání mezi oběma stranami, která měla za cíl stanovit alespoň nějaké podmínky a mantinely pro budoucí vztahy mezi Spojeným královstvím a EU po 31.12.2020, kdy Británie definitivně opustí evropský klub.
Že přechod na plný Brexit bude složitý, se dalo předpokládat. Proto náš Svaz logistiky a spedice (SSL) zorganizoval těsně před vypršením termínu pro dohodu spolu s redakcí Dopravních novin seminář, nakonec uspořádaný kvůli pandemii koronaviru on-line. Na něm za hojné účasti zájemců odborníci v čele s představiteli Generálního ředitelství plk. Mgr. Lubomírem Doskočilem, zástupcem ředitelky odboru 21 - Celního a vedoucí oddělení 212 - Původu zboží, celní hodnoty a celní nomenklatury, a plk. Ing. Jiří Štruplem – metodikem celního řízení, podrobně vysvětlili všechny možné scénáře završení Brexitu.
Včetně toho, který nakonec nastal. Neboli dohodě na poslední chvíli. Ale…
Jako chytrá horákyně
Co je zatím o obsahu Dohody známo, co prosáklo do médií či co stihli či byli ochotni okomentovat představitelé obou stran, evokuje některá literární díla: Na západní frontě (zatím) klid, Vojna a mír (až do další války), Chytrá horákyně (ani nahá ani oblečená, ani na voze ani pěšky) a podobně.
Dohoda totiž i přes její značný rozsah a zřejmě i velice vypilovaný diplomatický jazyk (který ji činí pro běžnou veřejnost málo srozumitelnou, což byl možná účel) zatím nenabízí jednoznačné výstupy. Ano, podařilo se dohodnout nulové celní sazby pro vzájemný obchod. Zboží však podléhá celní evidenci, takže jednu z hlavních obav obchodníků a speditérů, totiž nárůst administrativy a kontrol před cestou i na hranicích, se nepodařilo vyřešit.
Je jen otázkou času, kdy se po přechodném útlumu způsobeném jak předzásobením na konci loňského roku, tak čekáním na prvního odvážlivce, který do této kalné vody skočí, začnou na hranicích skutečné problémy a zdržení. A to ještě zatím nehrozí spory o původ zboží, respektive o podíl domácího produktu v exportu druhé straně. Podobně byl stanoven režim obchodní výměny a příslušných celních kontrol na irském pomezí. Lze se obávat, že obvyklý kombinovaný tranzit z EU do Irska přes ostrovy bude časem nahrazen přímou plavbou, čímž se ovšem cesta zřejmě prodraží.
Velkou neznámou pak podle prvních zpráv zůstává řešení leteckého provozu.
Jak dopadne rozvod starého britského práva s evropským?
Ve spedičním oboru pak může dojít k útlumu vztahů mezi britskými spedičními svazy a jejich excelentní právní základnou a evropskými sdruženími, tedy i k posunu dopravního práva více ke kontinentálním zvyklostem a procesům. Mnoho soudních sporů se běžně vede u britských soudů podle starobylého britského práva, které se oddělením UK od EU stane méně dostupným.
Lze tedy konstatovat, že ukončením rozvodových rozhovorů a dosažením alespoň nějaké dohody získaly obě strany nějaký čas a jejich představitelé politické body (tomu odpovídá i načasování za minutu dvanáct), ale na skutečný výsledek a dopady na jednotlivé obory ekonomik obou stran si budeme muset ještě jistou dobu počkat, a konečný stav se zatím ztrácí v mlze.
Petr Rožek
Předseda Svazu spedice a logistiky České republiky (SSL)
Foto: Pavla Paděrová