Transport logistic China 2016: ​Mezi vystavovateli ani letos nechyběly české firmy

Transport logistic China 2016: ​Mezi vystavovateli ani letos nechyběly české firmy

Veletrh transport logistic China 2016, který se letos uskutečnil v polovině června na výstavišti Shanghai New International Expo Centre v Šanghaji, je hned po mnichovském veletrhu transport logistic druhým nejdůležitějším veletrhem oboru logistiky a spedice ve světě. Dálný východ a především Čína je největším exportérem na všechny kontinenty a kontakty s čínskými obchodními a spedičními firmami jsou nesmírně důležité samozřejmě nejen pro české společnosti.

Svaz spedice a logistiky ČR, iniciátor české účasti na veletrhu, je pro čínský svaz speditérů a pro čínské firmy jasně definovaným partnerem. Všechny spediční asociace jsou stejně jako SSL sdruženy ve světové organizaci FIATA a odtud pramení jistota a spolehlivost pro navázání nových kontaktů a partnerských vztahů.

„Jestliže se Německo se svými námořními přístavy Hamburk, Bremerhaven či Rostock staví do role brány do Evropy, můžeme za Českou republiku definovat naše postavení jako logistické srdce Evropy pro čínské zboží,“ řekl výkonný ředitel SSL Jan Ekl. Šanghaj je podle něj pro účast na podobném veletrhu pro české podnikatele i firmy ideálním místem. Na veletrhu je možné získat kontakty nejen pro Čínu, ale také pro Koreu, Hongkong, Mongolsko a celý Dálný východ. Veletrhu se navíc zúčastnila i zastoupení čínských a nejdůležitějších evropských přístavů, kam čínské zboží směřuje k dalšímu zpracování a přepravě do evropských zemí i České republiky.

Český den se na veletrhu vydařil

Českou republiku na veletrhu trans-port logistic China reprezentovalo celkem osm firem v rámci společné prezentace ministerstva průmyslu a obchodu a Svazu spedice a logistiky ČR – Skyport, ČD Cargo, ČD Logistics, PST-CLC, DOE Europe, C.O.S. Czechoslovak Ocean Shipping, INTERPORT spedition a CARU Praha. Česká expozice byla umístěna v hale E2 v sekci mezinárodních pavilonů. Prezentace na ploše 90 m2 byla orientována do hlavních koridorů výstavní haly a byla pojata jako velmi otevřená a přehledná. Nechyběla nápadná oborově zaměřená grafika navržená ministerstvem průmyslu a obchodu, ale především jasné označení v angličtině a hlavně v čínštině.

Druhý den veletrhu se firmy mohly prezentovat nejen návštěvníkům, odborné veřejnosti, ale i novinářům v rámci tzv. českého dne. Hlavní téma českého odpoledne za účasti generálního konzula ČR Richarda Krpáče znělo: Česká republika – logistické srdce Evropy pro čínské zboží.

Úvodní slovo přednesl Miroslav Scheiner z ministerstva průmyslu a obchodu, po něm přítomné pozdravil generální konzul Richard Krpáč. Zmínil vývoj i současnost česko-čínských vztahů a vyslovil se za účast českých vystavovatelů na dynamicky rostoucím veletrhu transport logistic China i do budoucna. Pak se postupně představily jednotlivé vystavující firmy z České republiky.

Celou odpolední produkci moderoval výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky Jan Ekl, všechny projevy byly simultánně tlumočeny do čínštiny. Odpoledne zakončil malý raut, na kterém nechybělo české pivo.„Všichni návštěvníci české expozice měli k dispozici přehledně a skvěle graficky zpracovaný katalog českých vystavovatelů, který obsahoval údaje o české účasti a jednotlivých firmách včetně kompletních kontaktů na jejich zástupce na veletrhu. V případě zájmu jej mohli v tiskovém středisku získat i novináři,“ uvedl Jan Ekl.

Úspěchy českých vystavovatelů

Zástupci společnosti INTERPORT spedition, která se na šanghajském veletrhu představila poprvé, podepsali v Číně kontrakt o spolupráci s kazašskou společností při přepravě a překladu zboží ze železnice širokého rozchodu na železnici evropského standardu. Jednatel společnosti JUDr. Tomáš Honomichl si pochvaloval podporu konzulárního oddělení České republiky v Šanghaji i podporu ze strany Svazu spedice a logistiky.

Společnost ČD Logistics nabízí společně se svým čínským partnerem možnost přepravy kontejnerů po železnici z Číny do Evropy. Zájemců o tuto službu se na veletrhu objevilo několik a s vážnými nabídkami. Tato varianta se objevuje stále častěji v nabídce různých firem a v různém provedení. Jedná se o rychlejší přepravu zboží z Číny. V současné době nabízejí rejdaři v rámci námořní přepravy lodě až s kapacitou 20 000 TEU a tomu lze po železnici jen těžko konkurovat. I přesto poptávka po železniční přepravě roste.

„Jsem přesvědčen, že expozice českých vystavovatelů je velmi správným rozhodnutím a dlouhodobá podpora ministerstva průmyslu a obchodu přináší velmi dobré výsledky. Snad jen připomenu, že pod vedením SSL se české firmy veletrhu v Číně účastní opakovaně, a to pravidelně ve dvouletém rytmu od roku 2010,“ řekl Jan Ekl.

Letošní veletrh transport logistic China, na kterém vystavovalo přes 600 vystavovatelů ze 48 zemí, navštívilo podle údajů pořadatelů přes 22 tisíc návštěvníků z 65 zemí světa, partnerskou zemí veletrhu bylo letos Rusko.

Příští veletrh v Šanghaji se uskuteční v polovině května roku 2018 a Svaz spedice a logistiky stejně jako další letošní vystavovatelé jsou rozhodnuti se ho opět zúčastnit.

(jek)

spinner