​Vánoce jsou zatěžkávací zkouškou českého trhu skladových prostor

​Vánoce jsou zatěžkávací zkouškou českého trhu skladových prostor

27.11. - Přípravy na vánoční svátky startují na trhu s moderními skladovými prostory již na přelomu srpna a září, kdy do tuzemských skladů začíná proudit první zboží určené pro vánoční trh. Zátěžový test přichází v listopadu v podobě Dnů dopravy zdarma (13. -15. listopadu), Black Friday (24. listopadu) a Cyber Monday (27. listopadu). Sezóna pro maloobchodní společnosti a jejich logisty vrcholí ve dvou týdnech před Štědrým dnem (letos od 11. – 22. prosince).

Retailové a logistické firmy si pro poslední měsíce v roce ve svých skladových areálech snaží zajistit dodatečné skladové prostory, objednávají manipulační techniku navíc a najímají sezónní pracovníky, aby byli schopni vykrýt nárůst obratu svého zboží o stovky procent.

„Řada logistických a maloobchodních společností má striktně stanovené období v roce, kdy se může přestěhovat do jiných skladových prostor. Většinou se vlastní stěhování řeší v průběhu léta, kdy je již uzavřená první polovina roku a přípravy na Vánoce ještě nezačaly,“ říká Marek Sýkora, konzultant industriálních nemovitostí 108 AGENCY.

Jeho slova potvrzuje Tomáš Holomoucký, ředitel DB Schenker pro Českou republiku: „Hlavní logistická sezóna pro zboží určené pro vánoční trh nám začíná v září, kdy se postupně zvyšuje počet objednávek i objem přeprav – a to nejdříve v námořní přepravě, většina zboží se totiž do Evropy přepravuje z jihovýchodní Asie. Následně rostou objemy také v železniční, kamionové a letecké přepravě. Jakmile se zboží dostane do Evropy, následuje distribuce do jednotlivých států a posléze vnitrostátní přeprava do distribučních center nebo přímo do obchodní sítě.“

Retailové a logistické firmy si pro poslední měsíce v roce ve skladových areálech snaží zajistit dodatečné skladové prostory, objednávají manipulační techniku navíc a najímají sezónní pracovníky, aby byli schopni vykrýt nárůst obratu svého zboží o stovky procent. Vedle maloobchodních společností s tradiční sítí kamenných prodejen se v České republice výborně rozvíjí také sektor e-commerce. Podle údajů Asociace pro rozvoj elektronické komerce (APEK) se ČR s 10% podílem e-commerce na celkovém maloobchodním trhu umístila na pátém místě evropského žebříčku nejrozvinutějších e-commerce trhů. APEK pro letošní rok očekává tržby v hodnotě cca 115 miliard korun, což je cca 15procentní nárůst oproti loňskému roku.

„České e-shopy jsou významnými aktéry na předvánočním logistickém trhu a jejich speciální listopadové prodejní akce, ke kterým patří Dny dopravy zdarma, Black Friday či Cyber Monday, jsou takovým stress testem celého odvětví – IT řešení, dostatečných zásob zboží, dodatečných prostor pro balení a efektivitu distribuce. Z našich zkušeností si maloobchodní firmy krátkodobě před Vánoci ve skladových areálech pronajmou dle kapacitních možností parku až dva tisíce metrů čtverečních navíc, aby měly kde zabalit a nachystat zboží pro rozvoz. Personálně posilují i navázané logistické společnosti, které si po zkušenostech z loňských let často stanovují stropy na objem dopravy (max. nad 20 % stávajícího kontraktu), aby dokázaly splnit dodací lhůty a vše doručily včas,“ dodává Marek Sýkora, konzultant industriálních nemovitostí 108 AGENCY.

Jakub Holec, Managing Director 108 AGENCY, uzavírá: „Nadále roste také popularita nakupování potravin na internetu. Tento trend bude v čase předvánočního shonu zdůrazněn. Tzv. fresh logistika je velmi náročná a její rozšiřování v ČR je známkou vyspělosti našeho trhu. Například v USA se jí věnuje Amazon a jen ve vybraných velkých městech.“ Novinkou na českém trhu je letos také participace společností z tohoto odvětví na akcích Black Friday.

(tj) 
spinner