22. května 2017, Milan Frydryšek
Tématem číslo jedna letošního ročníku veletrhu dopravy a logistiky transport logistic 2017, který se konal od 9. do 12. května v Mnichově, byla digitální revoluce. Rozsáhle diskutovány byly také otázky týkající se nárůstu národních tendencí k protekcionismu. Největší odborná akce svého druhu se těšila rekordní účasti.
„Propojení – digitální a přes všechny hranice – zcela ovládlo transport logistic 2017,“ uvedl ředitel pořádající společnosti Messe München Stefan Rummel. „Představujeme zde technologie budoucnosti, ať už jde o autonomní jízdy, telematiku, smart data či cloudová řešení,“ dodal. Účastníci panelových diskusí se mimo jiné kriticky vyjadřovali k rostoucímu protekcionismu. „Výsledek prezidentských voleb ve Francii je po brexitu a programu America First prvním pozitivním signálem pro globálně nastavený logistický trh. Mezinárodní výměna zboží, vědomostí a myšlenek patří mezi základní předpoklady prosperity,“ zdůraznil Stefan Rummel.
Význam logistiky vyzdvihl rovněž německý spolkový ministr dopravy a digitální infrastruktury Alexander Dobrindt ve svém projevu při zahájení veletrhu: „Logistika je a zůstane klíčovým faktorem moderních ekonomik.“ Digitalizace je podle Alexandera Dobrindta pro logistiku velkou inovační výzvou. „Rozvoj online obchodování, nástup Průmyslu 4.0, expanze internetu věcí… To vše přináší více zboží, dopravy a logistiky,“ řekl spolkový ministr dále.
Předseda představenstva Flexport Ryan Petersen je přesvědčen, že „každá logistická firma se současně musí dobře orientovat v záležitostech softwaru, protože programy a aplikace jsou v současné době naprosto zásadním faktorem. Bernd Schwenger z Amazon Logistics se vyslovil pro změnu zažité terminologie: „Pojem supply chain bychom měli obrátit na demand chain, protože v centru pozornosti nemá stát zásobování, ale zákazník a jeho potřeby. Tak zvaná poslední míle je a zů-stane největší výzvou.“ Předseda představenstva skupiny Panalpina Stefan Karlen podotkl, že lepší podporu zákazníkům zajistí pouze „připravenost logistického sektoru sdílet data“.
Veletrh transport logistic 2017 se může pochlubit rekordní účastí 2162 vystavovatelů z 62 zemí. Oproti minulému ročníku to představuje nárůst o 5,4 procenta. Počet návštěvníků stoupl dokonce o devět procent na více než 60 tisíc osob ze 120 zemí světa. Veletrh nabídl expozice na 115 tisících m2, kompletně rezervováno bylo devět hal.
Mezi novými vystavovateli se objevily například firmy China Railway Container Transport, DP World, Heathrow Airport, Kerry Logistics a Maersk. Společné národní expozice představilo sedmnáct zemí, mimo jiné Bahrajn, Čína či Slovinsko. Do Top 10 vystavovatelských zemí vedle domácího Německa patřily Nizozemsko, Itálie, Belgie, Francie, Rakousko, Španělsko, Velká Británie, Polsko, Čína a Česká republika.
Německá logistika věří v budoucnost umělé inteligence. Plných 70 procent německých logistických firem je nakloněno využití umělé inteligence a 64 procent specialistů a manažerů považuje nasazení autonomních vozidel za důležitý předpoklad pro úspěch podniku v budoucnu. Vedoucí představitelé společností z logistického sektoru však nezastírají, že nasazení umělé inteligence přináší i řadu rizik, zejména pokud jde o přijetí u zákazníků a vlastních zaměstnanců. Tyto tendence ukázal průzkum LOGISTIC Trend Index 2017, který se uskutečnil při příležitosti letošního veletrhu transport logistic.
Logistické platformy v cloudu a aplikace pro Big Data, jak je v Mnichově představila například firma MAN, jsou prvními milníky na cestě k digitální revoluci třetího největšího sektoru v Německu. Logistika považuje umělou inteligenci za technologii budoucnosti, přičemž největší naděje jsou vkládány do schopnosti aut „učit se“ rozpoznávat okolní situaci a reagovat na provoz v reálném čase. Největší přínos přitom očekávají dodávkové služby nasazené na „poslední míli“ při doručování zboží k zákazníkovi a také systémy plánování tras.
Dvaaosmdesát procent logistických specialistů v průzkumu uvedlo, že inteligentní stroje by neměly přebírat činnosti vykonávané nyní lidmi kompletně, primárně by měly plnit pouze asistenční roli. Výrazná většina (70 procent) zdůraznila obavy zaměstnanců z přijímání umělé inteligence. Bude naprosto nezbytné posílit školení tak, aby byly lépe vysvětleny přednosti efektivního propojení člověka a technologií. Logistický sektor musí vylepšit profesionální vyhodnocování dat a také schopnost přijímat rozhodná opatření na základě digitálních údajů. Firmy budou nutně potřebovat zkušené pracovníky pro digitální éru.
Robert Schönberger z pořadatelské společnosti Messe München již před zahájením veletrhu připomněl, že na něm proběhne řada panelových diskusí o vizi digitální budoucnosti logistiky za účasti představitelů obchodní a akademické sféry i veřejného sektoru. Se svými příspěvky zde vystoupili mimo jiné zástupci spolkového ministerstva dopravy a digitální infrastruktury, Bitkomu, Fraunhoferova institutu či německého aerokosmického centra DLR.
(lan)