15. května 2018, Jiří Kladiva
LOGISTIKA
Evropská logistická asociace – ELA
24. MEZINÁRODNÍ LOGISTICKÝ KONGRES EUROLOG 2018 V MAROKU
Kongres se uskuteční v konferenčním centru Palmeraie v Marrákeši ve dnech 9. až 11. května. Na akci s očekávanými 400 účastníky uvedou obchodní lídři z Evropy, Maroka a dalších zemí, jakož i výzkumníci trendy a strategie v evropském a globálním logistickém sektoru. Proběhne rovněž série workshopů zaměřených na současná témata logistických řetězců. Bude také udělená Marock logistická cena (MLA) a dojde na ocenění logistického projektu roku. Eurolog je příležitostí pro účastníky rozšířit odborné sítě a setkat se s národními a mezinárodními operátory. V rámci kongresu bude zasedat jeho vědecký výbor.
O programu:
Středa 9. května: Zahájení obchodní výstavy Logismed Trade Show a její oficiální návštěva
Čtvrtek 10. května: Plenární zasedání kongresu: Logistické výzvy a nové trendy
Pátek 11. května: Nové technologie a lidské faktory a odborné exkurze.
Další informace včetně přihlášky jsou na adrese: http://eurolog.ma/en/inscription.php
SPEDICE
Mezinárodní federace spedičních svazů – FIATA
SVĚTOVÝ KONGRES FIATA 2018: DILLÍ, INDIE, 25. AŽ 29. ZÁŘÍ
Prezident FIATA Babar Badat se obrátil na speditérskou obec s pozváním na FIATA World Congress, jenž se bude letos v září poprvé konat v jeho vlasti. Dillí je po staletí dominantním obchodním centrem severní Indie. Tato tradice i významná role metropole v hospodářství moderní Indie bude perfektním místem pro setkání členů FIATA z celého světa, aby objevili nové obchodní příležitosti a rozšířili si znalosti o světové logistice a spedičních propojeních. Letošní světový kongres bude zaměřen i na přidružené a individuální členy FIATA. O pracovní zaměření kongresu s hlavním tématem Buducnost startuje zde se postarají jeho odborné instituty, poradní orgány a pracovní skupiny. Hostitelem akce je Federace spedičních asociací Indie (FFFAI). Kongres se uskuteční v hotelu Pullmann / Novotel – Aerocity, New Delhi. Bližší informace jsou na adrese: www.fffai.org a na info@fffai.org.
SILNIČNÍ DOPRAVA
Mezinárodní unie silniční dopravy – IRU
V BENELUXU E-CMR NAHRAZUJE PAPÍROVÝ NÁKLADNÍ LIST
IRU informovala, že mezi Nizozemskem, Belgií a Lucemburskem je nyní možná „digitální doprava“, protože dopravci v těchto třech zemích přecházejí k bezpapírovému nákladnímu listu. Je to poprvé, kdy se mezinárodní doprava z Nizozemska provádí s digitálním nákladním listem. E-CMR se používá v provozu již určitou dobu mezi Francií a Španělskem a i mezi Nizozemskem a Lucemburskem. Tento pokus je předzvěstí, že do tří let bude e-CMR plně aplikován od Kodaně až do Sevilly. Přechod k e-CMR v Beneluxu nabízí možnou úsporu 4,50 € za doklad. Podle ročního počtu nákladních listů to představuje celkovou úsporu blížící se 300 milionům € za rok.
E-CMR také zvyšuje přesnost a efektivnost. Zrychluje administrativu s omezenými vstupy dat bez papírových manipulací, faxů, skenů či výměn dopisů a bez potřeby papírové archivace. Fakturace je rychlejší a snižuje se množství rozdílů mezi odvozem a příjmem. Větší průhlednost přináší přesnější údaje, snazší kontrolu a monitorování zásilek a přístup k informacím o převzetí a doručení v reálném čase.
Země Beneluxu chtějí získané poznatky sdílet s Evropskou unií, aby bylo možné systém rozšířit prostřednictvím ratifikace protokolu o e-CMR mezi zeměmi, jako jsou Německo, Itálie nebo Rakousko, a byla tak usnadněná plná digitální doprava napříč Evropou. Pokus je silně podporován členy IRU, TLN (Transport en Logistiek Nederland) a EVOFEDENEX (Dutch Association for Logistics and Transport).
ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA
Společenstvo evropských železnic – CER
K BUDOUCNOSTI DOPRAVNÍCH INVESTIC
CER požaduje od politiků zvýšení dopravního rozpočtu v rámci CEF – finančního nástroje k propojení Evropy, a to v souvislosti s víceletým finančním rámcem (MFF) po roce 2020. Důvodem je potřeba pokrýt obrovské finanční potřeby dopravního sektoru. Zdroje přidělené železniční dopravě v rámci příštího MFF budou hrát klíčovou roli v tom, aby dopravní systém jako celek efektivně podpořil ekonomický růst v EU.
Aby drážní sektor zůstal konkurenceschopný a byl nadále schopen plnit očekávání zákazníků, vyžaduje výrazné investice do těchto prioritních oblastí:
- zlepšení současné drážní sítě s důrazem na projekty, jež mají přidanou hodnotu v EU a které podporují politiku cílů TEN-T;
- budování nové infrastruktury, zejména výstavba přeshraničních úseků a chybějících spojení, multimodálních spojovacích bodů a odstraňování úzkých míst;
- projekty podporující přeměny v provozech, zejména ERTMS, vedoucí k významným výkonům a zvyšování produktivity;
- poskytnutí značně většího a dostatečného rozpočtu pro Shift2Rail2, aby byl pojat jako vývoj od úspěšného společného podniku Shift2Rail;
- projekty podporující nákladní drážní služby, snižování dopravního hluku a přístupnost pro všechny uživatele, včetně osob s omezenou hybností.
Značné finanční zdroje bude také vyžadovat kompletace drážní sítě TEN-T a modernizace a digitalizace drážní sítě v Evropě. Evropská komise odhaduje, že realizace základní sítě v období 2016 až 2030 bude vyžadovat 750 miliard €.
Připomeňme, že CER ve spolupráci s bulharským předsednictvím Radě EU pořádalo poslední lednový den v Bruselu diskusní kulatý stůl o budoucnosti dopravního financování právě se zaměřením na budoucí finanční rámec.
LETECKÁ DOPRAVA
Mezinárodní asociace letecké dopravy – IATA
SPOLUPRÁCE POSILUJÍCÍ ŠPANĚLSKOU NAVIGAČNÍ STRATEGII
IATA a ENAIRE, španělský poskytovatel leteckých navigačních služeb, spolu s ACEGA, asociací španělských aerolinek, dohodli další posílení spolupráce při vývoji a uplatňování strategického plánu ENAIRE FlightPlan2020. Ten přinese díky reformě a modernizaci španělského letového prostoru a managementu letecké přepravy užitek cestující veřejnosti a španělskému hospodářství.
V současnosti přispívá letecká doprava sedmi procenty španělskému DPH a podporuje na 400 000 pracovních příležitostí. Od úspěšné modernizace letového prostoru se očekává značný přínos, který bude generovat dalších 1,4 procenta HDP ročně a v dalších dvaceti letech podpoří vznik zhruba 65 000 pracovních míst. Poptávka po letecké dopravě má do roku 2020 růst ročně o čtyři procenta, což se má projevit 300 000 novými lety do a ze Španělska. Tato poptávka si vyžádá modernizaci letového prostoru.
FlightPlan2020 je postaven na úspěchu, kterým ENAIRE reagoval na cíle Společného evropského nebe. Dohoda dosažená ENAIRE, IATA a ACETA bude založena na třech pilířích: sdíleném přístupu účastníků, managementu letového prostoru a technické modernizaci systémů managementu letecké přepravy (ATM). Cíle budou zahrnovat
- strategický směr pro budoucí ATM;
- vývoj letového prostoru pro větší podporu kapacit a větší efektivnost tras, a také další snižování množství spalovaného paliva a emisí při udržování nejlepších obchodních praktik;
- zlepšení spolupráce hlavních španělských účastníků s evropskými partnery za urychlení iniciativy Společného evropského nebe.
NÁMOŘNÍ DOPRAVA
Baltská a mezinárodní námořní rada – Bimco
KONTEJNEROVÁ PLAVBA: RŮST FLOTILY JE V SOULADU S POPTÁVKOU
Většina rejdařství zažívala od srpna do konce roku 2017 snížení nákladních sazeb. Loňský říjen a listopad byly charakteristické jen slabým nárůstem poptávky, ať již šlo o relaci Dálný východ – Evropa nebo o vnitroasijské transporty. Od počátku ledna 2018 je však tlak na navýšení sazeb úspěšný. Došlo také k nárůstu flotily kontejnerových lodí, jaký se nepamatuje od července roku 2010: 1,2 procenta za první měsíc roku odpovídá celoroční expanzi flotily v roce 2016. Měřeno kapacitou jde o plus 254 173 TEU. Jedná se o množství tzv. feederových plavidel, ale také o pět ultravelkých lodí s kapacitami přes 20 000 TEU. Do likvidace již šla řada malých lodí stavěných v devadesátých letech. Bimco počítá, že letos bude vyřazena úhrnná kapacita kolem 250 000 TEU. Dále jsou v plánu dodávky 53 lodí větších než pro 13 000 TEU.
Majitelé a investoři byli loni hodně aktivní na trhu lodních second handů. Majitele měnilo rekordních 297 lodí v hodnotě 4,2 milionu USD.
Od 1. ledna 2018 vyhlásila Čína zákaz specifických importů. Týká se 24 druhů odpadů včetně odpadního papíru a odpadních plastů. Komoditní kategorie starého železa, drtě, odpadního papíru a plastů v primární formě bývaly často mezi hlavními substráty ve zbožovém obchodě – převážně v rámci Asie.
DOPRAVNÍ ZÁKAZNÍCI
Evropská rada odesílatelů – ESC
K ŽELEZNIČNÍ DOPRAVĚ ZBOŽÍ
V letošním roce ESC pokračuje ve spolupráci s drážními partnery při zlepšování struktury nákladních koridorů a při řešení problémů s drážním hlukem a trvá na zlepšeném plánování v neočekávaných krizových situacích, jako byla například ta v německém Rastattu. Odesílatelé a ostatní partneři by měli mít prospěch z více konkurenční mezinárodní nákladní železnice, která se má vyznačovat energetickou efektivností a snižováním ekologických dopadů. Jak je uvedeno ve výroční zprávě Evropského společenstva železnic za rok 2017, emise CO2 činí na nákladní dráze 15,6 g/tkm, zatímco ve vnitrozemské plavbě 50,62 g/tkm a 139,8 g/tkm na silnici. Železnice představuje pouze 1,7% z celkové spotřeby energie v dopravě, i když přepravuje 17,4% vnitrozemského carga a 7,6% cestujících v Evropě (28 zemí v EU). Hlavním substrátem, přepravovaným po kolejích, jsou fosilní paliva (27 %), kovy, minerály a těžené produkty (28%) a zboží v kontejnerech (35%). Drážní trh funguje pozitivně a v první polovině roku 2017 šel nahoru ve srovnání s koncem roku 2016.
ESC podporuje drážní společenstvo CER v jeho práci při zlepšování mezinárodní železniční dopravy – při zvyšování kvality drážních služeb, poskytování kapacity a lepší koordinaci při sledování vlaků a očekávané doby dojezdů. Odesílatelé se těší na větší spolupráci s drážními partnery, aby byl tento sektor pružnější, nákladově efektivní a spolehlivý. ESC bude diskutovat o svých akcích a prioritách na příštím pracovním zasedání Evropské rady odesílatelů.
Jiří Kladiva