12. září 2016, Martina Vampulová
Extrémní šířka, enormní výška a vysoká hmotnost: když se nadměrný náklad vydá na cestu, musí být každý krok přesně naplánován. Elektrické vedení se musí zvednout nebo dočasně odinstalovat, silnice jsou buď zcela uzavřeny, nebo se k přepravě využívá střed dálnice vyztužený ocelovými deskami. Co se ale stane, když nízké hladiny vod zabrání pokračovat v plánované přepravě po řece?
Vydejme se společně po stopách jedné takové velké zásilky. Šlo o přepravu zařízení pro výrobu optických povrchů, které bylo potřeba přepravit z Ottendorfu u Drážďan do severní Číny. Sama hlavní část zařízení, které vyrobila německá společnost FHR Anlagenbau, vážila 70 tun a měřila pět metrů na šířku a 4,8 metru na výšku. Kromě toho byly součástí zásilky i další strojní komponenty, obalový materiál, sedm standardních kontejnerů a čtyři kontejnery s bočnicemi se šířkou čtyři metry. Přeprava takových rozměrných a precizně vyrobených zařízení vyžaduje speciální znalosti a zkušenosti. „Naši zákazníci od nás očekávají maximální spolehlivost. DACHSER je naším dlouholetým partnerem, který nám pomáhá splnit toto očekávání i v těch nejnáročnějších podmínkách,“ řekl předseda představenstva FHR Sven Eigler.
Přeprava nadrozměrných nákladů je pro logistickou firmu výzva, na jejímž počátku stojí detailní plán přepra-vy. Na základě propracovaného plánu přepravy začali pracovníci společnosti DACHSER Air & Sea Logistics v Drážďanech jednat a nechali vyrobit podle vlastního návrhu přepravní konstrukci určenou speciálně pro tuto zásilku.
Dálniční uzavírky i demontáž elektrického vedení
Analýza trasy ukázala, že doprava z Ottendorfu do Hamburku po silnici není možná. Vedoucí projektového týmu společnosti DACHSER se proto rozhodl pro přepravu hlavní části nákladu po vnitrozemských vodních cestách z přístavu v Drážďanech do Hamburku.
Bylo třeba zabalit velkoformátové komponenty do zámořského balení, což zvětšilo přepravní rozměry hlavního segmentu zařízení na celkových 5,4 metru šířky a 5,1 metru výšky. Speciální zdvihací zařízení ho přesunulo z výrobní haly a 240tunový jeřáb poté s milimetrovou přesností usadil na přepravní konstrukci. Speciální čtrnáctinápravový podvalník přepravil zásilku z Ottendorfu do drážďanského přístavu. Celý plán vyžadoval neustálé zvedání či svěšování elektrického vedení, instalaci zákazů zastavení nebo odstranění dopravních značek. S tím si ale logistici hravě poradili.
I následná přeprava po dálnici musela být pečlivě naplánována. Kvůli dálničnímu přemostění s dopravním značením musel jet podvalník uprostřed dálnice v protisměru. Pro přejezd byla předem odstraněna svodidla a zatravněný pruh dálnice byl vyztužen ocelovými deskami. Po několika kilometrech sjel nadměrný náklad v protisměru z dálnice a napojil se na silnici ve správném směru jízdy. Celá přeprava se neobešla bez krátkodobého dočasného uzavření dálnice.
Na dalším úseku trasy musel nadměrný náklad přejet tramvajovou trať. Nebylo však možné nadzvednout troleje dostatečně vysoko, a tak se zásilka musela vrátit zpět na dálnici. „Abychom byli co nejefektivnější a uzavřeli dálnici pouze na nezbytně nutnou dobu, musel podvalník na dálnici nacouvat a celou cestu až do dalšího dálničního sjezdu jet pozpátku, protože se na dálnici nemohl otočit,“ řekl projektový specialista DACHSER Air & Sea Logistics Drážďany Markus Mauf. Po sedmi hodinách byla zásilka konečně dopravena do přístavu v Drážďanech.
Značné sucho ale způsobilo, že na některých místech dosahovala hladina vody méně než půl metru, a přeprava po Labi tak nebyla možná. Stanovené minimum potřebné pro přepravu na Labi je alespoň 1,10 metru. „Aby byl DACHSER dobře připraven na první vlnu na řece, přepravil celý náklad z výrobní haly do přístavu v Drážďanech, kde jej dočasně uskladnil kompletně zabalený na speciálních podpěrách, jimž se ve slangu říká sloní nohy,“ dodal Markus Mauf.
Po osmi týdnech nucené přestávky se hladina vody v Labi stabilizovala, a první loď, která se po pěti měsících problémů s nízkou hladinou vydala na řeku, přepravila náklad do Hamburku. Lodní přeprava po Labi vyžadovala zkušeného kapitána, protože loď musela proplout s extrémní přesností úzkou plavební dráhou. V Hamburku byl hlavní segment zásilky zafixován na šest spojených plošinových kontejnerů a společně s dalšími kontejnery naložen na obrovskou kontejnerovou loď s názvem CMA CGM Jules Verne. Po 38 dnech dorazila zásilka do čínského přístavu, kde byla přeložena na speciální nákladní vozidlo a konečný úsek do cíle už absolvovala po silnici.
(mna)