31. července 2003
Pořádat výstavy na internetu je myšlenka, která našla příznivce prakticky v celé Evropě. V České republice bylo dlouho jejím odrazem jen několik nesmělých pokusů či matoucích aplikací. Poslední tři roky však již i na českém trhu prokazuje životaschopnost jedenáct oborových výstav internetového E-veletrhu, který provozuje brněnská společnost AEON. Jen v sekci věnované motorismu a dopravě je zastoupeno na osmdesát vystavovatelů.
Klasické veletržní správy se dosud výstav E-veletrhu jako možné konkurence nebojí, protože rozsahem zatím rozhodně nepřevyšují dominantní domácí „kamenné“ výstavní akce. Z pohodlí domova či kanceláře si však elektronickou cestičku za prohlídkou produktů v jednom unifikovaném prostoru
nachází stále více internetových uživatelů. Rostoucí oblibu potvrzují červnové statistiky návštěvnosti E-veletrhu: s celkem 17 246 návštěvníky (originálními přístupy), kteří se postarali o 124 025 zhlédnutých stran, se červen stal nejúspěšnějším měsícem v celé dosavadní historii tohoto českého internetového výstaviště.
Počet návštěvníků se oproti květnu zvýšil o 18 procent a oproti loňskému červnu dokonce o 226 procent. Údaje, jež auditovala služba Navrcholu, zveřejnil Petr Ondrášek, marketingový manažer brněnské akciové společnosti AEON, která server provozuje. „Nárůst počtu vystavovatelů našich výstavních akcí (momentálně 1150 firem a institucí) je pozvolný a musíme si přiznat, že pokulhává za našimi smělými prognózami. Ale ukazatele návštěvnosti jsou jednoznačně příznivé a těší nás, že uživatelé internetu oceňují přísun informací a ojedinělý výběr produktů, které se zde v jednom unifikovaném prostředí nacházejí, a proto se k nám rádi vracejí,“ uvedl Petr Ondrášek. „Za polovinu roku prošlo E-veletrhem 81 776 návštěvníků (650 210 načítaných stránek), což je více než za celý loňský rok, kdy to bylo 69 945 originálních přístupů,“ dodal.
První pololetí bylo pro provozovatele E-veletrhu příznivé také z obchodního hlediska. „Podařilo se nám nejen udržet většinu dřívějších vystavovatelů, ale získat i řadu dalších. Letos se nám daří spolehlivě udržovat rovnováhu mezi tržbami a náklady vynaloženými na provoz a propagaci výstav. Letošní účetní audit potvrdil, že jsme na dobré cestě. Navýšení základního kapitálu je také pozitivní signál, že podobné projekty začínají být opět zajímavé pro investory. V současnosti nám to pomůže k rozvoji dalších inovací a zkvalitnění stávajících služeb. Ani letos tedy rozhodně nechce-me usnout na vavřínech a hodláme pracovat na tom, abychom byli stále přitažliví jak pro vystavovatele, tak i pro další investory,“ řekl ředitel společnosti AEON Milan Krajčovič.
„Myslím, že internetová výstava je velice zajímavý projekt, zejména s ohledem na zákazníka, který celoročně získává oborovou nabídku pod jednou střechou,“ vyjádřil názor vystavovatelů Michal Hanák ze společnosti ÚRS Praha. „Komunikaci našich produktů přes E-veletrh už druhým rokem využíváme jako doplněk našich oborově zaměřených výstavních aktivit,“ dodal.
Internetové výstavy představují časově efektivní formu komunikace, kterou umožňuje zastřešení výstav pod průhlednou a propagovanou doménou. AEON je ryze česká soukromá společnost, jež vedle provozování internetového výstaviště E-veletrh poskytuje také služby ve výstavnictví a poradenské a školicí činnosti.
(spa)