11. září 2003
Lokomotivy, vagóny, tramvaje, vysokozdvižné vozíky, paletové a regálové systémy, ale i mostové jeřáby, zvedací mechanismy a manipulační zařízení: to vše si budou moci prohlédnout návštěvníci veletrhu Transport a Logistika v Brně. Z několika desítek vystavených exponátů pro dopravu a logistiku jsme do stručného přehledu vybrali ty nejzajímavější.
Akciová společnost Belet v Brně představí nový boční vysokozdvižný vozík LT-S, který představuje nejnovější technologii manipulace, řiditelnosti a flexibility s materiálem na paletách i s dlouhými tyčemi a svazky. Všechna otočná kola pohání samostatné motory, řízené dvěma elektronikami, což vozíku zajišťuje neomezenou manévrovatelnost. Všechny řídicí funkce jsou nadto ovládány v jedné řídicí páce.
Také další výrobce vysokozdvižných vozíků – akciová společnost ČZ Strakonice – přiveze na brněnské výstaviště nový vysokozdvižný vozík D 50 o nosnosti pět tun. Vozík pohání kompaktní hnací blok, který se skládá ze spalovacího motoru, hydrodynamického měniče, planetové reverzační převodovky DESTAMATIC typu Power Shift a hnací nápravy s diferenciálem a brzdami (viz ČZ Strakonice začala vyrábět nové vysokozdvižné vozíky, str. 16).
Čelní vysokozdvižný vozík H35T na zkapalněný plyn se představí na stánku společnosti Liftec Global. Podle představitelů firmy vozík zajišťuje ekonomický a bezpečný provoz, protože řídicí blok Linde Truck Control optimalizuje funkce pojezdu a hydrauliky, umožňuje individuální nastavení parametrů vozíku a rychlou diagnostiku závad. Vedle toho je vozík vybaven novými motory z produkce společnosti Volkswagen a přímým hydrostatickým pohonem s automatickým brzdným efektem. Pro zajištění maximální stability výrobce integroval naklápěcí válce do ochranného rámu.
Společnost FlexLink System z Prahy vystaví v Brně nový dynamický montážní systém DAS. Inteligentní paletový systém řeší fyzický tok materiálu a informační toky během výrobního procesu. Obsahuje standardizované moduly jako hlavní linky, pracovní stanice, přepravníky a dynamické zásobníky pro integraci strojů, kontrolu kvality, montážní proces a materiálový tok. Standardizovaná plug-and-play rozhraní umožňují integraci manuálních a/nebo automatizovaných pracovišť do linky.
Automatizovaný vysokoregálový sklad modulární konstrukce, který pracuje na principu „zboží k obslu-ze“ představí společnost Kardex. KARDEX Shuttle XP využívá podle výrobce maximální výšky na minimální zastavěné ploše. Lze jej použít jako „stand alone“ systém nebo v případě potřeby rozšířit na propojený systém.Další novinkou na brněnském výstavišti bude dynamický regál s válečkovými lištami pro montážní, výrobní a balicí provozy, který vyrábí společnost Meta skladovací technika.
Paletový vozík s váhou HGW-E, který byl speciálně vyvinut pro průmyslové aplikace, si budou moci zájemci prohlédnout u stánku společnosti Novum Industry. Váživost vozíku činí dva tisíce kilogramů a výrobce udává vysokou přesnost vážení (maximální odchylka 0,1 procenta použité zátěže). Vozík se vyznačuje nízkou spotřebou energie a nízkou pořizovací cenou.
Palety a ukládací systémy
V Brně budou vystaveny také nové palety a ukládací systémy. Společnost Arca Systems přiveze platovou paletu Everest, kterou lze použít v technickém i potravinářském průmyslu, či skládací paletový kontejner Magnum. S širokým sortimentem plastových výrobků pro logistiku, průmyslových palet, regálů a přepravek se budou moci zájemci seznámit u stánku brněnské firmy Primex.
Také ti, kdo chtějí software firmy rozšířit o programy pro dopravu a spedici, budou mít z čeho vybírat. Společnost KSH-Data z Lanškrouna představí své modulární programy právě pro dopravce, speditéry a autoservisy Doprava 2000 a Doprava 3K. Programy obsahují moduly Doprava, Spedice, Sklad, Povolení a Karnety a Autoservis. Jejich součástí je také fakturace včetně možnosti importu či exportu dat.
Systém řízení skladových operací v reálném čase s využitím mobilních datových terminálů s radiofrekvenčním přenosem dat – to je exponát Smart Stock společnosti Barco.
Nejnovější i historická železniční vozidla
Na své si v Brně přijdou i odborníci z oblasti železniční dopravy. Akciová společnost ŽOS Vrútky přiveze do Brna novou motorovou jednotku řady 840, která svým konstrukčním řešením splňuje vysoké požadavky na přepravu osob na příměstských a regionálních tratích. Skládá se ze tří částí – dvou koncových hliníkových vagónů pro cestující a střední průchodní ocelové hnací části. Vagóny pro cestující jsou nízkopodlažní a v nástupových a výstupových prostorách je podlaha na úrovni nástupiště. Nástupové dveře jsou dvoukřídlové – předsuvné, ovládané elektropneumaticky. V nástupovém prostoru je instalována sklápěcí rampa na vozíky pro tělesně postižené a držáky na kola, lyže, dětské kočárky, vozíky pro tělesně postižené, případně jiná zavazadla. Také slovenské Železničné opravovne a strojárne Zvolen představí modernizované dvounápravové hnací kolejové vozidlo s pohonem zadní nápravy 812 LUX. Ovládání motoru „MAN“ a převodovky „Voith“ je elektronické, s automatickým řazením a brzděním retardérem převodovky. Motorový vůz je vybaven elektronickým řídicím systémem „MIREL 812“.
Rekonstruovanou motorovou lokomotivu T47.018 vyrobenou v roce 1958 si budou moci zájemci prohlédnout u stánku Jindřichohradecké místní dráhy, a. s. Rekonstrukce lokomotivy, která spočívala ve výměně spalovacího motoru a řídicího systému, byla provedena s cílem snížit spotřebu pohonných hmot. Úspora PHM ověřená v provozu v současné době činí až 50 procent oproti původnímu stavu. Kromě toho společnost do Brna přiveze i soupravu historických osobních železničních vozů úzkého rozchodu.
ZOS Zvolen vystaví moderní zrekonstruovaný vagón Hbbis s posuvnými hliníkovými stěnami, který je optimální pro přepravu velkoobjemového zboží a paletizovaného zboží.
(mna)
Úplný seznam exponátů je k dispozici na internetových stránkách