1. února 2021, lan
Kraje se jak v první, tak v druhé vlně pandemie koronaviru potýkají se zásadním poklesem přepravních výkonů v dopravní obslužnosti, kterou ve svých územích zajišťují. Uvedl to zástupce ředitele Kanceláře
Asociace krajů ČR Radek Polma s tím, finanční ztrátu autobusové a železniční dopravě za období od ledna do října roku 2020 kraje celkově vyčíslily na 2,66 miliardy Kč.
„Do konce roku navíc ještě předpokládají další ztrátu za zhruba jednu miliardu. Celkem tak kraje za rok 2020 musejí počítat se ztrátou více jak 3,6 miliardy Kč,“ dodal Radek Polma.
Kraje mají se svými dopravci uzavřeny dlouhodobé smlouvy, které řeší i tzv. riziko dopravce („netto“ smlouvy). „I přes tyto smlouvy se vedení krajských samospráv snaží jednat proaktivně a ve spolupráci s dopravci, kteří pro kraje zajišťují krajskou dopravu, hledají cesty k úsporným opatřením. Jedna z cest, kterou kraje použily při první vlně covidové pandemie (březen - květen), bylo snížení dopravního výkonu na tzv. úroveň prázdninového dopravního režimu,“ uvedl Radek Polma.
Kraje musely podle něj v roce 2020 z důvodu pandemie koronaviru přistoupit k omezení některých spojů, a to buď formou přechodu na prázdninový režim, nebo formou úplného zrušení konkrétních spojů. „V případě každého kraje to bylo trochu jiné, ale obecně lze říci, že byly rušeny řádově desítky procent spojů. To vše bude mít logicky dopad na plán financování krajské dopravní infrastruktury pro rok 2021 a kraje na to ve svých rozpočtech musí pamatovat. Zásadní bude vyhodnocení dopadů finančních ztrát za celý rok 2020, především pak za listopad a prosinec, které jsou zatím jen v odhadech, ale i tak s největší pravděpodobností dojde k opatřením omezujícím některé výkony dopravní obslužnosti,“ řekl Radek Polma.
Kraje se podle něj budou snažit zajistit dopravní obslužnost v regionech v roce 2021 tak, aby především pro cestující byl zachován potřebný dopravní komfort. „Přesto si musíme uvědomit, že to nebude pravděpodobně možné v objemu, na který byli v předchozích letech lidé zvyklí, a to i s ohledem na skutečnost, že se stále pohybujeme v omezeních, které vláda zavedla, a je otázkou, jak se bude pandemie COVID-19 v roce 2021 vyvíjet. Přesto se kraje, prostřednictvím své asociace, snaží jednat s vládou ČR a gesčními ministry a společně hledat podporu, především finanční, která by regionům pomohla zajistit veřejnou dopravu v maximálně možné míře roku 2020,“ dodal Radek Polma.
Asociace krajů ČR
Asociace krajů České republiky je otevřenou zájmovou nestranickou a nevládní organizací, která si klade za prvořadý cíl hájit a prosazovat společné zájmy krajů. Vznikla v roce 2001 a jejími členy jsou všechny regiony České republiky, včetně hlavního města Prahy, která je ze zákona současně obcí i regionem. Vrcholným orgánem asociace je Rada a každý člen asociace má právo vysílat na jednání rady jednoho zástupce. V rámci asociace pracuje mimo jiné i Komise Rady AKČR pro dopravu.
(lan)
Foto: archiv