​Systém ETCS má zajistit jednotnou evropskou železnici i vyšší bezpečnost

​Systém ETCS má zajistit jednotnou evropskou železnici i vyšší bezpečnost

30.12. – V následujícím textu přinášíme výběr informací o jednotném celoevropském zabezpečovacím železničním systému ETCS (železniční trať Česká Třebová - Olomouc- Přerov přechází 1. ledna 2025 do výhradního provozu se zabezpečovacím systémem ETCS):

- ETCS je zkratka pro evropský vlakový zabezpečovací systém (z anglického European Train Control System). Je jednou ze součástí Evropského systému řízení železničního provozu (ERTMS). ETCS bude zajišťovat jednotnou evropskou železnici a vyšší bezpečnost provozu na ní. Zajistí také, aby vlaky dopravců mohly volně, bez problémů přejíždět z jedné země do druhé.

- ETCS by měl v Evropě postupně nahradit asi 20 různých národních vzájemně nespolupracujících a mnohdy zastaralých systémů vlakových zabezpečovačů a umožnit tak dosáhnout interoperability v železniční dopravě, tj. vedení vlaků po celém území Evropy bez nutnosti výměn hnacích vozidel na hranicích, popřípadě bez nutnosti vybavení hnacích vozidel různými národními systémy. Počítá se s jeho rozšířením především na vysokorychlostních tratích a tranzitních koridorech, do budoucna by měl nahradit všechny stávající národní systémy. Zařízení na klasických tratích zajistí vyšší bezpečnost a zvýšení rychlosti nad 160 km/h.

- Nový systém řízení železniční dopravy ERTMS je v EU povinný. Systém budou využívat i železnice řady mimoevropských zemí, např. v Indii, Kazachstánu, Saúdské Arábii, JAR, Nigérii, Egyptě, Austrálii, Mexiku, Chile či Brazílii.

- Podle ministerstva dopravy ETCS výrazně snižuje riziko lidských chyb a mimořádných událostí a umožňuje zvýšení kapacity železnice

- Systém ETCS funguje jako nezávislý dohled nad vlaky, který automaticky zasáhne v okamžiku chyby strojvedoucího nebo při jiné nežádoucí situaci a nouzově zabrzdí vlak.

- Systém ETCS se skládá ze dvou základních částí - mobilní a traťové. Mobilní neboli palubní část je namontována na vozidla, traťová neboli infrastrukturní část se instaluje podél tratí. U některých variant systému ETCS se používá pro komunikaci mezi částí traťovou a mobilní ještě bezdrátová síť GSM-R.

- Zabezpečovač ETCS je tvořen oddělenými stavebními prvky, které svými kombinacemi a zapojením do stávajícího zařízení umožňují dosažení různých úrovní funkce tohoto systému. Aplikační úrovně se značí písmenem L.

- Systém byl poprvé vyzkoušen v roce 1999 na trati Vídeň - Budapešť. Postupně se zavádí v mnoha zemích včetně ČR. Čeští odborníci se podílejí na vývoji zabezpečovače již od samého počátku.

- V Česku přejde do výhradního provozu pod dohledem ETCS od 1. ledna nejdříve trať Česká Třebová - Olomouc - Přerov, od 8. ledna Břeclav - Bohumín, od 15. ledna Česká Třebová - Břeclav a od 22. ledna Praha-Běchovice - Česká Třebová. Výhradní provoz se od ledna týká 622 kilometrů tratí. Do roku 2030 se počítá s vybavením dalších 4000 kilometrů tratí systémem ETCS, například v roce 2026 má být výhradní provoz s ETCS zaveden na koridoru Praha - České Budějovice. Podle ministra dopravy Martina Kupky do ETCS bude Správa železnic v příštím roce investovat řádově stovky milionů korun. Do roku 2030 stát do nového systému investuje 34 miliard korun.

- V polovině října informoval Drážní úřad, že dopravci v Česku již proškolili 2800 strojvedoucích k jízdě pod dohledem systému ETCS. Úřad uvedl, že do konce roku je potřeba proškolit 4000 strojvedoucích. Dopravci také k provozu pod novým automatickým zabezpečovacím systémem ETCS připravili 1304 železničních vozidel. K výhradnímu provozu na hlavních koridorech bude od ledna potřeba 1500 vlaků vybavených ETCS.

- Loni v říjnu informoval Drážní úřad, že 11 nejvýznamnějších železničních subjektů v Česku se dohodlo na společném postupu při zavádění ETCS. V pracovní skupině je Správa železnic, České dráhy, ČD Cargo, Metrans Rail, CZ Loko, Alstom Czech republic, Siemens Mobility, Škoda Transportation, AŽD Praha, ČD Telematika a Výzkumný Ústav Železniční. Ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář tehdy uvedl, že ETCS je rozhodujícím moderním bezpečnostním prvkem, jehož zavedení požaduje i Evropská unie v rámci vytváření jednotného evropského železničního prostoru a k jehož zavedení jsme se zavázali také v Národním implementačním plánu ERTMS.

- Český Národní implementační plán ERTMS ve verzi z roku 2024 počítá s vybavením všech českých tratí systémem do roku 2040 s výjimkou tratí bez pravidelného provozu nebo s minimálním provozem. Tratě budou vybaveny systémem ETCS různých úrovní, většinou má jít o úroveň L2, která vzhledem k trvalému spojení mezi vlakem a řídící centrálou umožňuje zavedení poloautomatického provozu.

(čtk)

Ilustrační foto: LAN

spinner