IRU podporuje koncept Mobilita jako služba

IRU podporuje koncept Mobilita jako služba

12.11. - Mezinárodní unie silniční dopravy IRU zveřejnila stanovisko ke konceptu Mobilita jako služba (MaaS – Mobility as a Service). Rostoucí počet „smart cities“ neboli „chytrých měst“ s pokročilou formou digitalizace otevírá prostor pro integraci různých dopravních služeb, jako je veřejná osobní doprava, taxi, sdílené osobní vozy a kola do jednoho komplexního balíčku jednoduše přístupného přes mobilní aplikaci.

MaaS má potenciál přinášet obyvatelům značné benefity, pro provozovatele silniční dopravy je zase velkou výzvou: je třeba zvládnout nastavení cen, řešit regulační rámec, odpovědnost za dostupnost a spolehlivost služeb, bezpečnost sdílení dat. Zatím chybějí jakékoli rozsáhlejší zkušenosti s aplikací obchodních modelů v MaaS.

V Evropské unii jsou v sektoru silniční osobní dopravy zaměstnány ve 370 tisících firem na dva miliony lidí. Většina provozovatelů patří mezi malé a středně velké podniky se slabou politicko-ekonomickou vyjednávací pozicí a omezenými finančními zdroji. V zájmu těchto firem i cestujících je třeba zesílit politické vyjednávání.

Nový poziční dokument IRU vyzývá k politickým jednáním ohledně MaaS:

1. Řízení systému: Zapojení subjektů do MaaS a podmínky provozování v rámci MaaS musí být jasně definovány a musí obsahovat přinejmenším tyto požadavky:

a) úřady by měly zajistit, aby systémy MaaS byly koncipovány jako otevřené; je nepřijatelné je vytvářet jako uzavřené exkluzivní ekosystémy dostupné jen vybraným operátorům nebo jen některým druhům dopravy;

b) operátoři MaaS musí mít definovány oblasti odpovědnosti, cestující musí dostávat v aplikaci neutrální informace bez vnucování preferencí reklamou apod.;

c) úřady odpovědné za výběr operátora MaaS musí důsledně plnit svou kontrolní funkci, dohlížet na transparentnost systému a nediskriminační přístup.

2. Data: Je třeba regulovat sdílení dat a jejich další využití. V digitální ekonomice se data stávají novou komoditou a měnou, je nepřípustné, aby se citlivá data ponechala volně v rukou trhu.

3. Náklady: Je třeba propracovat strukturu nákladů zejména s ohledem na to, aby nebyly diskriminovány malé a střední firmy.

(red)

spinner