Vnitrozemská plavba

Česká vnitrozemská plavba je na hranici krachu

Česká vnitrozemská plavba je na hranici krachu

Pokud vláda nezačne místo planých slibů a prohlášení realizovat konkrétní kroky, zmizí nejpozději do dvou let z českých řek poslední nákladní lodě. „Lodní doprava v České republice stojí před zánikem,“ prohlásil minulý týden na valné hromadě Sekce vodní dopravy Svazu dopravy ČR její dnes již bývalý předseda Jiří Aster. Podle jeho slov hrozí reálné nebezpečí, že se Česká republika stane jedinou evropskou zemí bez použitelného přístupu k moři po vodě.

Pohromou pro české rejdaře je vedle tradičních problémů se splavností Labe nebezpečí, že by řeka mohla být v sousedním Německu přesunuta do kategorie doplňkových cest. Důsledkem by na německém území bylo výrazné omezení investic do zajištění splavného toku.

Rejdaři se v této souvislosti obrátili na českou vládu, aby na diplomatické úrovni prosadila udržení labské vodní cesty na úrovni prioritních dopravních cest Evropské unie. Cílem reformy německých vnitrozemských vodních cest je snížit náklady na jejich správu, Německu na ni každoročně chybí zhruba 500 milionů € (asi 12 miliard Kč). Reformu německých vodních cest nyní projednává německý parlament. Pokud by skutečně zahrnul Labe do nižší kategorie, nebude země do rozvoje vodní cesty dále investovat a bude ji pouze udržovat na nynější úrovni.

K přehodnocení pozice Labe v plánované reformě již na konci dubna německou kancléřku Angelu Merkelovou vyzval český premiér Petr Nečas, plán na přesun Labe do nižší kategorie se nelíbí ani spolkové zemi Sasko. Plánovaná rekategorizace Labe podle Jiřího Astera ohrozí memorandum z roku 2006, ve kterém se německá a česká strana zavázaly celoročně udržet minimální výšku hladiny Labe na 150 centimetrech. K tomu by měl pomoci také plavební stupeň Děčín.

Čeští rejdaři dále po vládě požadují, aby jasně vyslovila, zda chce udržet v České republice funkční říční dopravu. „Pokud ano, musí začít dělat konkrétní kroky pro její záchranu, pokud ne, budeme žádat po ministerstvu připravení útlumového programu spojeného s finanční kompenzací pro lodní dopravce,“ uvedl nový předseda Sekce vodní dopravy při Svazu dopravy ČR Milan Raba.

Mezi konkrétní kroky zařadil zejména urychlené vybudování vodního stupně Děčína a do jeho zprovoznění či náhradu rejdařům za to, že jim stát není schopen zajistit přijatelné podmínky k podnikání. Pokud se česká vnitrozemská plavba skutečně zhroutí, hrozí podle rejdařů skokové zvýšení sazeb zejména Německé dráhy. To by se pak samozřejmě projevilo jak na ceně dováženého zboží či surovin, tak na cenách exportu, upozornil Milan Raba.

Tomáš Johánek

spinner