14. prosince 2006
V areálu veřejného přístavu Lovosice, jehož majitelem jsou Česko-saské přístavy, s. r. o. (ČSP), byla v druhé polovině listopadu dokončena výstavba nové haly na skladování technické soli určené pro posyp vozovek v zimních měsících. Dovozcem posypové soli a zároveň strategickým partnerem ČSP je společnost Kali + Salz A. G. z německého Kasselu. Moderní halu s kapacitou kolem 25 tisíc tun soli pro Česko-saské přístavy postavila společnost Skanska CZ. Sklad bude sloužit k zásobování větší části České republiky posypovou solí. Posypovou sůl dováží ze zhruba 300 kilometrů vzdáleného německého solného dolu v Baalberge poblíž Magdeburgu železniční společnost RM Lines ve spolupráci s dceřinou společností Německé dráhy Railion. V zimní sezoně by mělo do Lovosic jezdit až pět vlaků týdně. Roční objem přepravy se odhaduje na 60 tisíc tun. V plánu je rovněž sanace a nové využití té části areálu, v níž se dříve překládalo energetické uhlí a která více než deset let představovala jedno z českých „brownfields“. V přístavu díky tomu naleznou zaměstnání nejméně další čtyři pracovníci. Novou halu i plán další modernizace areálu ocenil ve svém vystoupení při slavnostním zahájení provozu skladu soli první náměstek hejtmana Ústeckého kraje Radek Vonka. Ve svém projevu vyzdvihl ekologický i dopravní aspekt převodu přeprav soli ze silnice na železnici a jeho význam pro celý Ústecký kraj. Skladová hala se nachází v přístavu Lovosice-Prosmyky na levém břehu Labe. Vzhledem k tomu, že leží v záplavové zóně, vybudovali stavaři po jejím obvodu 1,8 metru vysokou betonovou stěnu schopnou odolat i tak vysoké hladině, jako mělo Labe při povodni v srpnu roku 2002. Halu tvoří lepená dřevěná konstrukce s hlavním nosným systémem šesti sloupů. Objekt je speciálně ošetřen proti účinkům soli. Do haly o rozměrech 40 × 65 metrů ústí celkem šest vjezdů o rozměrech 4 × 4 metry. Každý z nich je opatřen dřevěnými protipovodňovými vraty. Součástí skladového areálu je nově vybudovaná podkolejová výsypka, která umožňuje vykládku velkoobjemových vagonů řady Tanoos. Výsypku vybudovala německá firma Hülskens. Sůl do haly dopravují pásové dopravníky od společnosti Jakos Kudlovice, s. r. o., o výkonu 300 t/h. Na subdodávkách podkolejové výsypky a železničního napojení se dále podílely stavební firmy Insky, s. r. o., a Chládek a Tintěra.
(jet)